Inlägg #1: Postat: 2009-08-24 12:46:00
|
JanneBologgad |
Lägg ner EU så blir det nog fart på brasan.På Palmes tid hade vi bråk med Danmark om en ö i Kattegatt - en blivande oljeö. Men ingen lyckades få igång något krig...
|
|
Inlägg #2: Postat: 2009-08-24 13:44:00
|
Jocke- halvloggad |
Ho ho! Sex killar och sex tjejer! 2 x sex! Finns det inte risk för inbördeskrig då i stället? Eller kärlekskrig. I krig och kärlek är ju allt tillåtet så nog skulle det bli intern fart, i tälten, och danskarna bortglömda. Om "värnplikt för båda könen", se gärna här, ett utmärkt förslag!
Länk: sourze.se
|
|
Inlägg #3: Postat: 2009-08-24 13:57:00
|
Thomas L. Aabo |
Varenda gång ni har tråkigt så måste vi slåss med er. Suck! Dansk suck!
|
|
Inlägg #4: Postat: 2009-08-24 14:04:00
|
Leif-Arne |
Nja, sist det begav sig så blev det ingen riktig fart på de svensk- danska fientligheterna, i stället gjorde jamten Adlersparre revolution, kastade ut kungen varpå man valde en dansk till kronprins. Hade inte den allmänt omtyckte dansken dött i hjärtslag så dade vi idag haft ett danskättat kungahus.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2009-08-24 15:24:00
|
JanneBologgad |
Under Kalmarunionens tid så tillsatte drottning Margareta danska fogdar i Sverige, fast hon lovat motsatsen. Då bleb en Gösta Eriksson så vcred att han måste sättas i fängelse ett tag för att lugna ner sig. Men han lugna inte ner sig utan rymde och klev i land på en udde i Kalmarsund. Varefter han drog till masarnas land och startade ett uppror. Då blev danskarna riktigt arga och startade rena hetsjakten på honom osv.Danskarna är ett bra folk som vi dock inte haft någon större glädje. Men de drog i gång en stat/kungamakt 500-700 år före Sverige som härskade över Östersjön,Kattegatt, Skagerack och Nordsjön med omgivande landamären.Först i år har de lyckats bli av med Grönland - men bara nästan.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2009-08-24 15:39:00
|
Leif-Arne |
#5 Danskar gillar i grund inte is, inte sedan den gången över Bälten.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2009-08-24 15:43:00
|
Leif-Arne |
Det tidiga Danmarks och Sveriges utbredning handlar om logistik. Danmark centrerades kring södra Östersjön och öarna mot Jylland. Sverige kring Mälaren, Hjälmaren och via skärgårdshavet äver till Åbo. Områden som Småland, undantaget det besästa Kalmar, som omgavs av djupa skogar blev ett gränsland där varken svensk eller jute gick säker.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2009-08-24 15:53:00
|
JanneBologgad |
Logistiken genom Tiveden och Kolmården var så usel att de tog långa tider för Svear och Götar att nå kontakt med varandra. Men på 1100 talet trampades det upp munkstigar på båda ställena - stigar som har förbättrats en del ;-Var Olof Skötkonung herre över både svaear och göter? Det kanske växlade? Det finns väldigt få belägg för fredliga eller krigiska aktiviteter i våra storskogar, som jag fattat det!
|
|
Inlägg #9: Postat: 2009-08-24 15:54:00
|
Jocke- halvloggad |
Norrmän gillar oss svenskar mycket bättre än vad danskarna gör. Generellt sett alltså...Man märker det inte minst utomlands, där norrmän gärna "vill snacke litt", medan danskarna håller sig mer till diverse oartigheter. Svenskar är "lite fina" av sig fick jag höra som förklaring av en dansk. Allt ovan generellt sett alltså!
|
|
Inlägg #10: Postat: 2009-08-24 16:07:00
|
Leif-Arne |
#8 Egentligen är det relevant att först från och med knäcke-Gurra tala om ett egentligt Sverige, han byggde upp en central förvaltning som i vissa stycken gäller än.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2009-08-24 16:40:00
|
Lars Nilsson ej inloggad |
Själv har jag alltid hävdat att Bornholm skall tillhöra Sverige. Titta på kartan! Vilket land ligger närmast? Det här är jag beredd att offra många svenskar liv för. Dock inte mitt eget. Danskarna behöver en käftsmäll så dom blir lika tråkiga och gråa som vi svenskar. Komma här och påstå att man är världen lyckligast folk. Fy faan, säger jag bara.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2009-08-24 16:46:00
|
JanneBologgad |
NU Lars ställer jag dig mot Väggen/ Varför lämnade Sovjet Bornholm efter bara något års ockupation 1945-46. Genom att ha kvar Bornholm så hade de haft den perfekta basen för sin Flotta plus flyg. De hade liksom haft största tänkbara Hangarfartyg från vilket de kunnat kontrollera hela Östersjöområdet. De har kvar Kaliningrad men lämnade Bornholm. Lars detta är väl en enkel fråga för dig?
|
|
Inlägg #13: Postat: 2009-08-24 16:54:00
|
Leif-Arne |
#12 Nja, Stalin hade redan de i grunden anarkistiska Polackerna att försöka sovetificera, att försöka med bornholmarna som inleder dagen med böckling, gammeldansk och otryckbara vitsar hade varit helt ogörligt, det insåg tom gamle Josef.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2009-08-24 20:01:00
|
Leifland är bäst |
När jag var utrikesminster IT-krigade vi mot dansken. Bl.a körde vi överlastningsattacker på deras telefonsystem. Hela UD ringde som tokiga och några fick med sina älskarinnor och släktingar i kampen. Det var rätt åt dansken och deras cykleri. Dags för en uppföljning. Knivas det så ställer jag opp!
|
|
Inlägg #15: Postat: 2009-08-24 20:31:00
|
Lars Nilsson |
#12. Javisst är det otroligt. Danskjävlarna är i själva verket halvryssar som alltid önskat livet av oss svenskar. Det är bara att gå till historien för att konstatera faktum. Och nu vill dom åt oss igen via den förbannade bron. Mobilisera hemvärnet, ta hem trupperna från Afganistan och låt konungen på en vit häst vara den förste som på Ströget förklarar Danmark för svenskt territorium. Våra prinsessorna kan som vanligt smila lite vänt och rida bakom i baddräkt så vinner vi över de alltid lika småkåta danskarna lätt som en plätt.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2009-08-28 17:17:00
|
johnnyreb77 |
Herregud, man skulle kunna tro artikeln är ett Aprilskämt.
Jag bara måste kommmentera detta.
Min första tanke var att det måste vara nån Politiskt Korrekt
nisse som hatar Danskt Folkeparti och Svenska SD som skrivit detta,men jag är inte helt säker - hur som helst vore det
rena vansinnet med ett Krig mot Danmark bara för att Herr
Lennart Karlsson "har det långtråkigt". Om vi skickar hem
musselmanerna så kanske jag kan tänka mig nåt slags
"Stjärnornas Krig" emot Saudi-Arabien, men absolut inte emot
Danmark eller nåt annat Grann-land, den som har långtråkigt
borde bli bergs-bestigare eller nåt sånnt, inte prata om Krig
emot våra Nordiska Grannar......
|
|