Inlägg #21: Postat: 2009-08-24 18:54:00
|
GunnarL |
Anklagelserna i Aftonbladets artikel är ju synnerligen allvarliga! Det naturliga vore väl att man från Israels sida tillsatte en opartisk utredning under internationell översyn för att rentvå sig. Om artikeln är felaktig så skulle ju saken vara utagerad och journalisten stå där med skammen. Men något sådant är väl otänkbart i ett land där man låter militären utreda sina egna krigsförbrytelser.
|
|
Inlägg #22: Postat: 2009-08-24 18:58:00
|
Jocke- halvloggad |
19 Anna Veeder...tack, tack. Hon som ansåg att det är kolonialism eller liknande om vi ifrågasätter manlig omskärelse. Men jag tar om det igen från 11. Om man blir anklagad så måste man, för att motparten skall kunnna få chans att bevisa, då måste man ställa upp till förhör osv. Det gäller i vanlig juridik, men "förstås" ej här.
|
|
Inlägg #23: Postat: 2009-08-24 18:58:00
|
Leif-Arne |
#21 Men Gunnar, skall då israeliska myndigheter tillsätta en utredning även för att bevisat att inte Israel sprider AIDS i arabiska länder, efter sådana anklagelser finns även, liksom många fler. Det är lika orimligt som att Bildt skulle ta avstånd från varje korkad tidnings text.
|
|
Inlägg #24: Postat: 2009-08-24 18:58:00
|
GunnarL |
För övrigt är Israel förbannade på Norge också för att de ihågkommer att det är 150 år sen nobelpristagaren Knut Hamsun föddes. Liebermann talar vitt och brett om Norge som ett antisemitiskt land.
|
|
Inlägg #25: Postat: 2009-08-24 19:00:00
|
Leif-Arne |
#22 Fel, fel, fel. Den som är anklagad behöver inte säga kvidevitten om vederbörande inte vill. Bevisbördan ligger helt på den som anklagar.
|
|
Inlägg #26: Postat: 2009-08-24 19:00:00
|
GunnarL |
23/ Varför skulle inte Israel kunna tillsätta den utredning jag talar om? Föga besvär men mycket prestige i potten. Och massor av propagandavinst om det visar sig att anklagelserna är falska! Varför inte? I stället för att ständigt och jämnt skjuta sig själva i foten och få ett sämre och sämre internationellt anseende?
|
|
Inlägg #27: Postat: 2009-08-24 19:01:00
|
GunnarL |
25/ Naturligtvis ligger bevisbördan på den som anklagar! Men har man rent mjöl i påsen så har man väl inget emot att rentvå sig - bara för att klargöra saker och ting.
|
|
Inlägg #28: Postat: 2009-08-24 19:03:00
|
Leif-Arne |
#27 Nja, det där är som ett sluttande plan, vad har vi då i förlängningen?
|
|
Inlägg #29: Postat: 2009-08-24 19:04:00
|
Leif-Arne |
Det är ungeför som argumentet: -Den som inget har att dölja kan väl inte ha något emot att bli övervakad.
|
|
Inlägg #30: Postat: 2009-08-24 19:05:00
|
Jocke- halvloggad |
Nej, "ingen behöver göra någonting", men man blir man anklagad i vanliga fall så blir man kallad till förhör och ev. rättegång. Och säger man ingenting då är det ju rätt suspekt. Eller så är man som i Isral, maktfullkomlig. Vissa slår en spik i foten också...
|
|
Inlägg #31: Postat: 2009-08-24 19:10:00
|
Utforskaren |
#27 Gunnar precis som i USA där den utpekade ska bevisa sin oskuld. Men som du säger det är Israelernas sak att bevisa sig oskyldiga som de alltid anser sig vara i diktaturer
|
|
Inlägg #32: Postat: 2009-08-24 19:11:00
|
GunnarL |
29/ Jag håller inte med. Om nu Israels myndigheter är övertygade om att anklagelsen är falsk så kan de ju enkelt visa upp sin oskuld för omvärlden i stället för att i vanlig ordning ställa till med ett diplomatiskt jippo och börja tala om antisemitism. Någon gång så måste väl även det här landet upp till bevis, eftersom de anser att alla anklagelser emot dem är konstant felaktiga. Man kan rimligen inte görmma sig bakom offerrollen från andra världskriget hur länge som helst!
|
|
Inlägg #33: Postat: 2009-08-24 19:30:00
|
Utforskaren |
#32 Gunnar det värsta med den senaste händelsen att det ger Nazisterna råg i ryggen att vanliga svensson som visar ett visst förakt för judar, men det är deras regim som vi kritiserar och ingenting som vanligt folk i Israel rår över.
|
|
Inlägg #34: Postat: 2009-08-24 20:33:00
|
Leif-Arne |
#31 Dunkelt tänkt och dunkelt skrivet, men om man för en gång skull skulle ta dig seriöst, "precis som i USA där den utpekade ska bevisa sin oskuld", kan du ge något exempelfrån rätttillämpningen i USA, där principen är att den som är anklagad själv skall bevisa sin oskuld?
|
|
Inlägg #35: Postat: 2009-08-24 20:39:00
|
Leif-Arne |
#32 Detta är ju som ett sluttande plan, man vänder på bevisbördan, "därför att det är ju enkelt att visa sin oskuld om anklagelsen är falsk". Det är just det det inte är. Ponera att någon, falskeligen naturligtvis, anklagar dig Gunnar för att bedriva svartkonst i din stuga om nätterna. Du skrattar åt anklagelserna och ber dem verifiera dem, du får till svar att det kan vi inte; men om du är så oskyldig som du säger är det väl enkelt för dig att visa det.
|
|
Inlägg #36: Postat: 2009-08-24 20:43:00
|
Lars Nilsson |
Visa upp sin oskuld för världen yrar Gunnar L om till följd av att AB publicerat en artikel som redan för 10 år sedan fick nobben i DN och som tar upp händelser 1992. Och det författat av ett snille som säger sig inte ha några belägg för sina påstående mer än att ha har "säkra belägg" för att palestinierna han talat med säger så. Men förmodligen anser Gunnar L att så fort en s tidning riktar anklagelser skall hela världen, och särskilt Israel reagera. Skall man också utreda anklagelsen om att Israel står bakom Palmemordet, som AB tidigare skrivet om, eller att man som Irans största engelskspråkiga tidning som självfallet hyllar ABockså skall kräva en utredning om inte Israel också stod bakom morddet på Anna Lindh?
|
|
Inlägg #37: Postat: 2009-08-24 20:59:00
|
Kate M |
Palestinierna är också semiter så om någon så är det staten Israel med storebror som i dagsläget är de mest "antisemitiska". En stor eloge till Aftonbladet som faktiskt vågar sticka ut hakan för vad det än må vara för ämne, men debatten är åter i rullning. Det är vad jag kallar tryckfrihet bland dagen censurerade, fega rövslickande journalister. Lars Nilsson svamlar en massa dynga buuuhuu stackars Israel. De ska banne mig stå till svars för vad de gör mot det palestinska folket, självmordsbombare eller ej. En militärisk stormakt ockuperar och förtrycker ett folk och gömmer sig bakom uttryck som "terrorister" och "antisemitism"
|
|
Inlägg #38: Postat: 2009-08-24 21:01:00
|
GunnarL |
35/ Mycket dålig jämförelse faktiskt! Om jag i stället hade anklagats för något konkret brott där jag kunnat bevisa min oskuld så hade jag naturligtvis gjort det. Här finns ingen anklagelse om svartkonst eller häxeri eller något annat blahablaha. Här finns ju klara möjligheter att bevisa att påståendena är osanna. Varför gör man inte det?
|
|
Inlägg #39: Postat: 2009-08-24 21:02:00
|
Lars Nilsson |
Personligen tycker jag är bra att vänstern i AB visar upp sitt rätta ansikte. AB:s kulturchef Linderborg, tillsammans med sina kompisar, har alltför länge fått gapa ostört. Den 3/1 2008 kallade hon Obama för "neger" och Clinton för "kjoltyg". Ingen inom mediavänstern reagerade. Vare sig de som annars går i taket för ordet "negerbollar" eller feministerna. Föreställ Er vänsterns protester om någon annan person skrivit någon liknande! Men tillhör man vänsterns innersta krets är man oberörbar. För man är ju ändå "god" och vill mänskligheten "väl". "Barack har hela tiden varit motståndare till ockupationen av Irak, men har i takt med opinionssiffrorna prisgivit sig till Israelvänliga finansiärer - samma krafter som sedan länge bestämmer över Clintons politik", är en annan försåtlig mening i samma artikel där hon antyder den judiska världkonspirationen.
|
|
Inlägg #40: Postat: 2009-08-24 21:08:00
|
Lars Nilsson |
I dagens AB hävdar Linderborg att konstnärer har rätt att bryta mot lagar. För någon vecka sedan beklagade hon att den tyska socialdemokratin "missade chansen" att tillsammans med kommunisterna gör revolution direkt efter första världskriget. Så visst förstår man att delar av vänstern tycker att hon är en ovanligt lugn och sansad typ.
|
|