Inlägg #221: Postat: 2009-08-12 18:31:00
|
Leif-Arne |
Nåjo, så du saknar fortfarande pluralböjingen av verb även, de grammatiska reglarna speglar, språket i samtid, nästan, det är inte så att någon ändrar de grammatiska reglerna så ändrar sig språket efter detta utan språket ändrar sig hela tiden och språknämndens har att tillse bl.a. grammatiken någorlunda väl avspeglar samtidens språk. Språk är dynamiska, utom möjligen latin.
|
|
Inlägg #222: Postat: 2009-08-12 18:34:00
|
Leif-Arne |
Så har vi ännu resterna av uppdelningen av objekt i dativ och akkusativ, att pronomet i dativ "hennom" försvunnit för henne i såväl dativ som akkusativ är ju naturligtvis en grammatisk horrör, skit samma vad språknämd, språkutveckling visar, det fanns i mormors gammla grammatik som hon ärvt så de så.
|
|
Inlägg #223: Postat: 2009-08-12 18:35:00
|
Schystan |
Ja, svenskan är dynamisk, men det finns ingen anledning att anpassa sig efter rena dumheterna. En objektsform har inte att göra där en subjektsform är det rätta alternativet. Att detta felaktiva användande sedan är etablerat är en annan sak. Det rör sig om en alarmerande språklig förflackning och den skall man bestrida med alla till buds stående medel.
|
|
Inlägg #224: Postat: 2009-08-12 18:39:00
|
Schystan |
Språkutveckling är en sak. Språkförbistring en annan. Mycket har blivit etablerat på grund av språkförbistring - t.ex. användandet av "honom" i stället för "han".
|
|
Inlägg #225: Postat: 2009-08-12 18:45:00
|
Leif-Arne |
Nåjo, jag medger att jag understundom kan ta fel, därför kollade jag faktiskt upp detta i den referenslitteratur jag har tillgänlig, SAOLs språklära och Språkriktighetsboken, om man vägrar läsa vad som skrivs i relevent litteratur måste man vara omåttligt självtillräknelig, att du påstår att jag har fel är en sak, men när du även påstår att språknämnen har fel måste det tyda på att du har en fullständigt grandios självbild.
|
|
Inlägg #226: Postat: 2009-08-12 18:50:00
|
Schystan |
Nej, de har inte fel. Det är klart att även den formen är etablerad - men det gör den inte korrekt. Nu skall jag förklara väldigt noga. "Jag hoppade längre än Bengt." Bestämmer du där själv om "Bengt" är objekt eller subjekt? Kan man läsa det som både och? Nej! "Bengt" är och förblir subjekt. Därför kan du inte ersätta "Bengt" med "honom"; du kan däremot ersätta "Bengt" med "han". Det gäller helt enkelt bara att ha klart för sig vad som menas med objekt i en sats. Om man har det klart för sig så är det inga problem. Bengt är ju också aktiv, eller hur? Han är inte passiv. "Jag slog Bengt." Då är "Bengt" objekt. Jag är aktiv men det är inte Bengt. Han utsätts för min handling.
|
|
Inlägg #227: Postat: 2009-08-12 18:53:00
|
Schystan |
Jag vägrar inte läsa, men jag har inte tillgång till den boken. Det är klart jag hade läst annars. Men om det står som du skriver så har jag inget att invända. Att ett felaktigt användande av objektsform är etablerat är ju inte Språknämndens fel.
|
|
Inlägg #228: Postat: 2009-08-12 18:56:00
|
Schystan |
Du, Trilskan, du har väl inte gått upp i limningen nu bara för att du till slut tvingas inse att Schystan vetat vad han pratat om hela tiden?
|
|
Inlägg #229: Postat: 2009-08-12 18:57:00
|
Janne B ologgad |
Vad var det för svensk idrottsledare som ständigt körde med "honom"så att man började skoja med honom??
|
|
Inlägg #230: Postat: 2009-08-12 19:00:00
|
Schystan |
Idrottsledare Leif-Arne Fotbollsson kanske?
|
|
Inlägg #231: Postat: 2009-08-12 19:08:00
|
Schystan |
Jag har för övrigt även rättat amerikanska Merriam-Webster. De ändrade och jag fick ett tack för besväret.
|
|
Inlägg #232: Postat: 2009-08-12 19:17:00
|
Schystan |
I engelskan använder sig möjligtvis fler när de talar av "him" i stället för "he" när "he" är det korrekta alternativet. Så denna styggelse har vi även utanför Svea rikes gränser. Ibland har jag faktiskt svårt att sova på grund av detta. Jag får tala med min läkare.
|
|
Inlägg #233: Postat: 2009-08-12 19:21:00
|
Schystan |
Jag undrar om jag inte själv gjort mig skyldig till att skriva "him" i stället för "he"? Visst har jag gjort det - men då torde det alltid ha rört sig om ett medvetet val. Jag tänkte att det var fullt acceptabelt när det gällde engelskan för att jag stött på det så ofta, men så är tydligen inte fallet - det är fel där också.
|
|
Inlägg #234: Postat: 2009-08-12 22:39:00
|
Schystan |
Om jag i stället hade kallat mig för Justan så hade säkerligen många både uttalat och tolkat det fel. För övrigt undviker jag gärna en sådan här mening: "Det var just just gjort." Jag skriver ju mycket hellre så här: "Det var just juste gjort."
|
|
Inlägg #235: Postat: 2009-08-12 23:01:00
|
Leif-Arne |
Om du inte under ditt förra nick haft sådana anfall av tangentbords Tourette så hade det nicket sluppit bli så kontaminerat som det blev. Helt uppriktigt, så verkar det onödigt att så förfula sig själv genom dessa frossanden i invektiv.
|
|
Inlägg #236: Postat: 2009-08-12 23:29:00
|
Schystan |
Jag jobbade på cirkus som invektivkastare en gång i tiden. Gamla vanor sitter i.
|
|
Inlägg #237: Postat: 2009-08-13 07:25:00
|
Janne B ologgad |
Finska män som kommer hit brukar ha väldigt svårt med han och hon. Dock inte i praktiken i familjelivbet ;-
|
|
Inlägg #238: Postat: 2009-08-13 09:15:00
|
Utforskaren |
Vi pratade just om det här med svenska språket, min kompis Jussi som har varit här i trettio år beklagar sig över att han inte förstår vissa svenska ord vad de betyder. Jag har funderat att åka över till Finland och få en finsk hemspråksundervisning så att jag kan göra mig till tolk för Jussi.
|
|
Inlägg #239: Postat: 2009-08-13 09:27:00
|
Utforskaren |
Är det någon som har hört talas om, att kalla någon för finnjävel är inte rasistiskt? Min vän Jussi har förstått, att det inte är klassat för rasistiskt, bara för att finnarna är vårt brodersfolk och ska inte ses som invandrare. Så märkligt är det enligt honom och det ska alla veta kalla inte finnar för finnjävlar, för är det något som de blir förbannade på är att bli kallad finnjävel, allt annat bryr de sig nästan inte över.
|
|
Inlägg #240: Postat: 2009-08-13 11:09:00
|
Janne B ologgad |
Emil i Lönneberga lärde en gång sin lillasyster alla fula ord som hon absolut inte fick säga.....;-
|
|