|
Inlägg #1: Postat: 2009-08-05 10:47:00
|
|
Janne B |
ÅKE Förr satt landshövdingarna som en slags enväldiga företrädare för den gamla auktoritära staten. Men sedan många år tillbaka är de omgivna av en styrelse på ganska vanligt demokratiskt sätt.Denna styrelse utses av landsting, kommuner och regeringen. Landshövdingen sitter ordförande i detta gäng. Men som andra höga funktionärer så har han/ hon delegation att fatta vissa beslut själv./ Så tror jag att det är - men rätta mig gärna!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2009-08-05 10:49:00
|
|
Janne B |
KEN Zandström publicerar i dag en anklagande artikel utan en enda konkretion, inget exempel. Dåligt, mycket dåligt.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2009-08-05 16:21:00
|
|
Lars Nilsson |
#2. Särskilt uselt är det att han, men även Pia K, verkar vara skäckslagna för att få kommentarer. Förmodligen för att man är innehavare av ett sällsynt dåligt självförtroende. Vad sedan gäller denna artikel tycker jag man i första hand skall avskaffa landstingen. Dessa administrativa kolosser i ständig fight med främst kommunerna. Länsstyrelserna är småpotatis i sammanhanget.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2009-08-05 16:36:00
|
|
steno |
Om vi ska ha kvar landshövdingarna bör de vara rena galjonsfigurer utan varje möjlighet att påverka besluten. Politikernas vana att utnämna förbrukade politiker och politiska tjänstemän som statssekreterare mfl till generaldirektörer har under åren varit ett mycket större problem. Vid varje maktskifte har det varit ett nytt köttberg av avdankade politiker som ska adlas till ett ämbete där de verkligen har kunnat ställa till ofog och där de haft stor formell makt. De stackars experttjänstemännen, skickliga och obrottsligt lojala, har tvingats lyssna, nicka och lyda när en ny generaldirektör trillar in med jämna mellanrum.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2009-08-05 16:40:00
|
|
steno |
Det har visat sig mycket svårt att avsätta dessa GD:ar, det har ofta tagit åratal men i bästa fall slutat med att som Samuelsson fått flytta in i regeringskansliet för "särskilda uppgifter". I andra fall har personalen istället fått vänta ut vederbörande tills förordnandet löpt ut. Den stora vänskapskorruptionen torde pågå i kommunerna
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2009-08-05 16:50:00
|
|
Leif-Arne |
#3 Jo jag håller med här, landstingen som en mellannivå mellan kommun och landsting leder till en mängd problem med ansvarsfördelning bl.a. inom vården mellan kommun och landsting. Jag är övertygad att kommunerna själva genom samverkan, kan nå de skalfördelar som krävs för att ta över ansvaret för avancerad sjukvård, kollektivtrafik med mera.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2009-08-05 17:22:00
|
|
Jocke S-43 |
Det är väl både tjämsterna som generaldirektörer, ambassadörer och då även som landshövdingar, vilka har blivit avstjälpningsplats för avdankade politiker, i all oändlighet! I ett demokratiskt underskott. Däremot så tror jag atr det behövs regioner, större än nuvarande län, men som västra götaland. Och då med av folket valda ombud, som i Tyskland m.fl. Regionerna diskuteras det om ute i EU, många av särskilt de större länderna uppvisar en mängd regionala skillnader, även i språk. Vad landsting är för något vet ju knappt gemene man!
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2009-08-05 17:23:00
|
|
GunnarL igen |
6/ Och jag håller med när det gäller landstingen men tycker att man skall gå ett steg längre och lägga hela vård- och undervisningssektorerna under statens förvaltning. Detta för att säkerställa en lika behandling för alla medborgare oavsett var man bor. Det har visat sig att kommunerna - som fått alltfler uppgifter - i svårare tider låter barn, ungdomar och åldringar betala notan.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2009-08-05 17:28:00
|
|
Jocke S-43 |
För resten finns ju stora regionala skilnader även i små länder, som Schweitz, Belgien, Finland och de som redan delats upp, Tjeckoslovakien och Jugoslavien. Ett EU fullt av småländer, det kan bli rörigt det...Eller mer demokratiskt?
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2009-08-05 17:41:00
|
|
Kent Kisse |
Så länge man har medicinmän måste man ha landshövdingar. Så är det tyvärr.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2009-08-05 17:46:00
|
|
Kent Kisse |
Att skriva en artikel med förbommat kommentarsforum är litet som om någon skriver skit på ens dörr och sedan springer all världens väg i stället för att lydigt stanna kvar och få en örfil eller två för besväret.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2009-08-05 17:51:00
|
|
Jannegubben |
På regeringskansliet finns ca 30 fd hövdingar, generaldrirektöret etc som åtnjuter lön men har föga arbetsuppgifter. De kommer bl.a från nedlagda statliga verk. Nuvarande regering har lagt ner många sosse-institutioner.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2009-08-05 17:52:00
|
|
Jocke S-43 |
I så fall är anonymiteten här samma sak. F.ö så publiceras här många artiklar av folk som inte besvarar kommentar. Men nu har jag skrivit nog på ett tag.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2009-08-05 18:16:00
|
|
GunnarL igen |
9/ Det beror ju på hur man definierar demokrati förstås. Men personligen anser jag att ett barn i Kiruna eller Vilhelmina skall ha rätt till lika god utbildning som ett barn i Stockholm eller Malmö. En åldring i Malmberget skall ha rätt till en lika värdig behandling som en i Norrköping, osv. Regionala skillnader finns alltid på gott och på ont - men den basala samhällsservicen tycker jag skall vara så likvärdig som möjligt över hela landet. Det tror jag att alla tjänar på!
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2009-08-05 21:09:00
|
|
Kent Kisse |
Jocke, varför är du då så anonym?
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2009-08-05 21:14:00
|
|
Jocke S-43 |
15 Varför skulle just jag avslöja mig? Jag går i anonymt ide mellan mina artiklar. Men där står jag för mina åsikter med mitt fulla namn.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2009-08-05 21:21:00
|
|
Kent Kisse |
Du är en skumraskfigur, alltså, Jocke?
|
| |