Glada grisar kostar mer

Den här tråden diskuterar artikeln Glada grisar kostar mer.
Showing page 1 of 7: 1  2  3  4  5  6  7
Inlägg #1: Postat: 2009-08-03 14:27:00
Kent Kisse
Tack för att du lagt in en bild på CMO. Jag har länge undrat hur han såg ut. Riktigt stilig karl.
Inlägg #2: Postat: 2009-08-03 15:19:00
steno
Än så länge år kunderna i Sverige inga klart differentierade kvaliteter att ta ställning till. Man är rädd för att skapa ångest hos kunden. I stället presenterar man varumärken som låtsas stå för någonting; "Himla-mark" "Gott val". En flod av "garantier" med namn som rättvisemärkt, justa villkor har som uppgift att få kunden att knna att man medverkar till en bra miljö och att man är rättvis och god. Förr i tiden när kooperationen ägdes av medlemmarna i en demokratiskt uppbyggd organisation utgjorde de en press för goda varor. Nu är det marknadsföringstrick för hela slanten som gäller. Floden av anmälningar till reklamationsnämnder, pressombudsmän och marknadsdomstolar tyder dock på att kunderna, konsumenterna har ett starkt intresse att kunna köpa bra och justa varor. Jag tror att en gris som haft ett glatt liv, smakar bättre.
Inlägg #3: Postat: 2009-08-03 15:21:00
steno
Jag såg förövrigt en artikel idag om att många djur har känslor som liknar människans i många fall. De kan dresseras på samma sätt som hundar och kan känna stark tillgivenhet liksom smärta och saknad
Inlägg #4: Postat: 2009-08-03 15:39:00
Leif-Arne
En gris har en intelligens ungefär på nivå med en hund, en bekant fick en gris till sin 20:års dag. Han blev mycket fäst vid den grisen, han följde honom i koppel mest hela tiden. Grisen blev med tiden så stor som en gris brukar bli varför han med stor sorg fick lämna honom till slakt. Det tog många år innan han åt grisköt.
Inlägg #5: Postat: 2009-08-03 16:05:00
Per Person
Grymt tänkvärd artikel och med bra knorr i slutet. #4 En gris har en intelligens ungefär på nivå med trollen som brukar kommentera här. De bör även sättas koppel på dessa för övrigt.
Inlägg #6: Postat: 2009-08-03 17:11:00
Jocke S-43
Här är artikeln i SVD, klart intressant! Får kan känna stark lycka och känna igen ansikten, kossor har bästisar men också ovänner! Ännu fler skäl alltså till att försöka äta "glada djur", lite paradox här och även att dra ner på köttkonsumtionen en aning...
Länk: svd.se
Inlägg #7: Postat: 2009-08-03 18:35:00
steno
Tack Leif Arne, Per och Jocke för tänkvärda kommentarer. Idag har jag ätit rödspetta
Inlägg #8: Postat: 2009-08-03 18:55:00
Sunny
Pengar styr överllt Steno: det är den bistra sannigen.Jag åt inte kycklig på bra många år efter det att jag haft dem som "nyttodjur"
Inlägg #9: Postat: 2009-08-03 19:22:00
Sunny
O grisar är enormt lika oss människor på många sätt.
Inlägg #10: Postat: 2009-08-03 19:58:00
Kate M
Glada grisar kostar mer; Absolut. Det mesta SVENSK producerat är från "grisfabriker", många grisköttproducenter som inte har egna suggor - köper in Sjuka smågrisar ifrån sydeuropa som sedan föds upp här i sverige - Och lilla du lägger flintasteken på grillen medans du slickar dig om munnen. Ekologisk uppfött kött är alltid bättre, kolla färgen på köttet, ju mörkare desto bättre och ännu bättre - gårdsslakterier med egen chark. Det är konsumenten som avgör, så länge vi köper "billigt" kött så finns det en marknad för grisfabrikerna. Få så mkt betalt för så lite insats som möjligt - är det inte så vi alla fungerar, varför klandra bönderna när du köper skiten?
Inlägg #11: Postat: 2009-08-03 21:30:00
steno
Jag tror det finns en stor möjlighet för bönderna att få bättre betalt för bra kött bara det är tillräckligt deklarerat. Det fins ju en mattrend nu i Svedrige, vi kosta på oss bra kött. Nu finns det välhängt biffkött att köpa varför skulle det inte kunna finns lika bra fläskkött?
Inlägg #12: Postat: 2009-08-03 22:19:00
steno
Bönderna lever tillsammans med djuren, jag tror det var svårast med småbruk där man tvingades att till slut äta upp en gammal trotjänare
Inlägg #13: Postat: 2009-08-03 22:21:00
steno
Som Unge skrev. Ingen har bett bönder konkurrera genom att plåga djur. Vi är nog beredda att betala om vi får välja mellan produktionsvillkore
Inlägg #14: Postat: 2009-08-04 03:01:00
Kent Kisse
Tala för dig själv, Sunny.
Inlägg #15: Postat: 2009-08-04 06:46:00
Kate M
Ingen har bett bönder plåga sina djur men nog fasiken köper vi köttet. Och vad är djurplågeri? För mig är djurplågeri när djur inte kan beté sig som det djur det är, där kan man nog inkludera djurparker. Visst har vi "råd" att handla bättre kött i Sverige men vi ska ha i åtanke att våra köttproducenter måste konkurrera med den europeiska marknaden Danmark, Tyskland, Holland som Aldrig kommer att kunna lägga om sin djuruppfödning - det finns inte de arealen som krävs för en sundare djurhållning. EU gör ju att vi måste försöka hålla jämna steg med resten av högproducenterna och DET tänker jag skylla Stockholmarna Och spannmålsbönderna i Skåne för. Stoppa importen vet jag och låt våra bönder försörja Sverige först Då kan vi nog Begära att våra djur får vara djur ända upp på slaktbilen...
Inlägg #16: Postat: 2009-08-04 08:30:00
steno
Många känner sig som offer för omständigheterna. Men det behövs ansvarstagande både från Stockholmar och andra konsumenter liksom från de som håller djuren"Det är inte mitt fel" har många sagt i historie
Inlägg #17: Postat: 2009-08-04 08:48:00
Utforskaren
steno Har du hört den historien varför muslimer inte äter griskött. Så här är förklaringen sant eller falskt? svårt att veta men ändå, i Sydafrika bland de fattiga som bor i sina plåtskjul har oftast en gris i rummet för att äta upp invånarnas träck i brist på toaletter. Det här skulle vara en anledning till att muslimer vägrar att äta griskött.
Inlägg #18: Postat: 2009-08-04 09:20:00
steno
Jag tror inte på den historien. Förr hade man fördomar i Sverige mot hästkött. Man trodde tattare använde sjuka eller självdöda hästar till korv od.Jag tror inte folk skiter i sina sovrum ens i mycket fattiga länder
Inlägg #19: Postat: 2009-08-04 10:18:00
Jocke S-43
Det är samma sak här: Kött kräver mycket mer energi vatten osv men ger inte så mycket mer. Och slöseriet med massor av mat som kastas, samt enorma mängder av skenbart olika produkter i glada plastförpackningar i jättelika butiker att gå vilse i har ju äntligen uppmärksammats. Med färre produkter kan vi öka kvaliten både för djurhållning och vegitabilier, med bättre kvalite för oss som käkar det! Och mycket mindre spill och slöseri.
Inlägg #20: Postat: 2009-08-04 11:15:00
Homo Ludens
Kött är inte människoföda men rovdjursmat och rovdriften på planeten är just en följd av köttätares omedvetenhet om vad den djurfascism som de understöder ställer till med. Martinus lilla skrift "Den idealiska födan" borde läsas högt i alla sammanhang för att få människan att förstå att innan hon övegett sin köttdiet så är hon inte en riktig människa men ett rovdjur. Skarpsynte Martinus sade också att "Så länge det finns slakthus kommer också slagfält att finnas". Så riktigt lycklig är bara den som insett detta.
Showing page 1 of 7: 1  2  3  4  5  6  7
Laddar...