Sakral musik för hedningar

Den här tråden diskuterar artikeln Sakral musik för hedningar.
Inlägg #1: Postat: 2009-07-31 16:29:00
Janne B
OH vad glad jag blev Leif-Arne - fast jag inte ännu lyssnat bara läst din text.Sunny och jag har några gånger betonat att denna sakrala musik är Hela Folkets egendom och kulturarv. Liksom givetvis Bibeln, som inte är utgiven av samfunden utan av en långvarig statlig bibelkommission.Bestående även av "hel o halvhedningar"
Inlägg #2: Postat: 2009-07-31 16:34:00
Janne B
Det finns ett land på jorden där alla kyrkor och samfund har en gemensam psalmbok - landet heter Sverige. De ca 500 första psalmerna är gemensamma för alla. Där finns en del läsarsånger väckelsesånger. MEN fler finns i slutet på de psamlböcker som tryckts av Missionskyrkan och Baptistsamfundet. De finns säkert att tillgå på alla antikvariat...
Inlägg #3: Postat: 2009-07-31 16:58:00
Janne B
Vitsen med dessa enkla läsarsånger är ju att även folk med måttlig bildning förstår innehållet. Även folk med dålig sångröst vågar klämma i de ofta enkla melodierna. Modell Göran Persson. Han sjunger alltid i bilen med hustrun har han berättat, det finns inga krav då man sjunger läsarsånger. Bara inlevelse och God Vilja.// Hur hade Sverige sett ut om Folkkyrkan accepterat denna sångskatt redan för hundra år sedan och inte först nu efterhand?Sv Kyrkan bjuder på mer konserter, lunchmusik,kvällsmusik osv än någon annan institution i Sverige. Men de ligger nästan alltid på översta gränsen för vanligt folks utbildning,fattningsförmåga etc. Vad är en fuga, cresendo, oratorie osv. Jag fattar nog det mesta men nog borde den gamla statskyrkan på allvar bli mer folklig - sångfolklig!TACK igen Leif-Arne!
Inlägg #4: Postat: 2009-08-01 12:28:00
Leif-Arne
Tqack Janne för dina vänliga ord. Visst handlar det om kommunikation.
Inlägg #5: Postat: 2009-08-01 14:14:00
Jannegubben
MUSIK är vägen till nästan alla människors hjärtan...
Inlägg #6: Postat: 2009-08-01 22:50:00
GunnarL
Mats Paulson "det går en vind över vindens ängar, det fladdrar till i en tyllgardin" gjorde en skiva med andliga sånger, som blev en bra säljlåt någon gång på 70-talet tror jag. De där genuina och traditionella psalmerna sitter ganska djupt hos folk - jag tror t.ex. att mina barn kan "Pärleporten", "O store Gud" m.fl. fastän de inte är uppväxta i något religiöst hem. Ylva Eggehorn har skrivit fina texter men gjorde mig besviken när hon åkte taxi och förstaklasståg vem gör det nu för tiden? när hon gästspelade i en av våra församlingar. Dyr var hon också, vilket inte riktigt rimmar med det budskap som hon förmedlar. Men det var en bra artikel Leif-Arne.
Inlägg #7: Postat: 2009-08-01 23:40:00
Sunny
Gunnar: den låten spelar jag ganska ofta.Visan om Katarina.
Jag både sjunger o lyssnar till religiös musik.Jag brukar motionssimma med Jan Sparring o Artur Eriksson på poolkanten o Du store gud har Elvis gjort en uderbar vision av. Jag har en favorit o det är Lina Sandell.Blott en dag ett ögonblick i sänder ska sjungas på min borgeliga begravning: den är så full av levnadsvisdom.Jag har åkt i Israel Kolmodins fotspår och suttit vid den källa invid hans kyrka på Gotland ,druckit ur den o sjungit Den blomstertid med min Käre.Dessa poetiska psalmer o sånger tillhör vårt kulturarv .Jag sjöng dem för mina barn o numera för mina barnbarn.O inte för att min Käre är så djupt kristen:jag har älskat den här musiken längre än honom:
Inlägg #8: Postat: 2009-08-01 23:43:00
Sunny
Tack för en fantastisk artikel:Du borde få 10! O att kunna lägga in den så här:jag får verkligen plugga lite mer med min datorkille i höst!!
Inlägg #9: Postat: 2009-08-01 23:45:00
Sunny
O du:Carola sjunger blott en dag med den rätta texten.En Moders hjärta!
Inlägg #10: Postat: 2009-08-02 00:01:00
GunnarL ej inloggad
Sunny, Jag hoppade till först när Du skrev att Du brukar motionssimma med Jan Sparring och Artur Eriksson - för de är ju för länge sedan döda båda två! Men sen fattade jag ju hur Du menade. Och visst är det underbar musik! Blott en dag skall nog också sjungas på min begravning - dock en kyrklig sådan.
Inlägg #11: Postat: 2009-08-02 00:23:00
Pia K
Underbara sånger, tack!
Inlägg #12: Postat: 2009-08-02 07:10:00
Jannegubben
Lina Sandell föddes 1832 på en prästgård i Småland.Hon hann med oerhört mycket i sitt liv.Måste anses var av av landets första kvinnliga företagare.Hon som hela livet levt på Ordet i alla dess bemärkelser blev dement och förlorade alla sina ord. Flera tradgedier drabbade henne men hon möttes också av mkt stor uppskattning under sin livstid.Utan henne hade vi haft en rätt tunn Psalmbok.
Inlägg #13: Postat: 2009-08-02 07:29:00
Jannegubben
Pia För en liten stund sedan lyssnade jag på "Underbara sånger" samt några lite fåniga. För jag försöker lyssna på Andliga Sånger i P1 varje söndagsmorgon kl 0605 - eller så lyssnar jag efteråt.Andliga Sånger sänder både det enklaste och svåraste. De har en viss förkärlek för tenoren Artur Eriksson som reste runt och spelade och sjöng i bortåt 50 år.
Inlägg #14: Postat: 2009-08-02 07:34:00
Jannegubben
Han spelade in åtskilliga skivor, de flesta på det egna skivbolaget Solist. Erikson var den första kristna artist som belönades med en guldskiva; först med albumet "När den evigt klara morgon gryr" och sedan ett par år senare med albumet "O, store Gud".

Artur Erikson medverkade på inspelningar tillsammans med sångerskan Anna-Lena Löfgre
Inlägg #15: Postat: 2009-08-02 14:38:00
Jannegubben
Just nu har många av oss lyssnat på Sommarprataren Anders Wall som berättade många roliga saker. Men som inledde med en av Lina Sandells psalmer...
Inlägg #16: Postat: 2009-08-02 14:52:00
Leif-Arne
Tack alla för så vänliga kommentarer, jag suger i mig och blir minst en decimeter längre. Sant är att betydelsen av Lina Sandell är stor, som nämnts en mästare med ordet och ofta med melodier som liksom har en hake som gör att de fasnar.
Därför kan jag inte låta bli att lägga ut ytterligare en länk, en annan av Linas sånger här med Sissel Kyrkjebö, bara för att Sissel är Sissel, och så är hon ju norska.
Länk: youtube.com
Inlägg #17: Postat: 2009-08-02 15:04:00
Jannegubben
Visst var det fint med Sissel K. Lina verkade under heta väckelsetider och satte ytterligare sprätt på brasan med sin innerlighet mm. Men inte står det i Bibeln att Jesus kunde breda ut några vingar. Men diktarna ska ha sin frihet. "Bred dina vida vingar..."har kallats Missionskyrkans kvällspsalm.
Inlägg #18: Postat: 2009-08-02 15:17:00
Leif-Arne
Jo konstnärlig frihet ger måga metaforer. Jag tror att jag fortfarande minns basstämman till denna psalm.
Inlägg #19: Postat: 2009-08-03 19:21:00
Sunny
Det lustiga är att du plockat ut mina egna favoriter:din musiklista kunde varit min egen.
Inlägg #20: Postat: 2009-08-04 18:25:00
Leif-Arne
Där ser man Sunny, därutöver har vi kanske viss litteratur gemensamt, förutom historisk litteratur så är de just nu ryskt som jag läser, Majakovskji och Bulgakov för 7 gången tror jag
Laddar...