|
Inlägg #1: Postat: 2009-07-21 14:28:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Mja, "...Människans första kontrollerade tillförsel av föda...". Herdelivet föregick den agrara, djurflocken måste också ses som det citerade. Annars är du sk-tbra inte tu tal om saken.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2009-07-21 14:29:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Ps. du fick en femma av mig. ;-
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2009-07-21 17:29:00
|
|
Lars Nilsson |
Njaa, Du får det att låta som det mer var en slump att människan började odla. Så var nog inte fallet. Det var mer än nödvändighet. Man har visat att jägar- och samlarsamhällen runt om i världen ofta arbetade förbluffande kort tid med matanskaffning. Dvs så länge det fanns god tillgång. Problemet med jägarsamhällena och nomadkulturerna var att djuren, inom rimliga avstånd, tog slut och det krävs enorma mängder djur för att för att försörja en växande befolkning. Det har nutida forskning visat. Odling var därför en nödvändighet för att överleva. Jag tror därför man förminskar intelligensen hos jägarsamhällets människor om man hävdar att dessa inte hade en aning om hur diverse växter/grönsaker förökade sig utan mer upptäckte sambandet av en slump.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2009-07-21 17:38:00
|
|
Lars Nilsson |
Domesticeringen av djur samt spannmålsodling är som bekant inte särskilt resursvänligt, men nödvändig. Då som nu.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2009-07-22 15:46:00
|
|
Thomas L. Aabo |
"Slump" äer ditt ord om mitt resomang inte mitt: det är knappats någon slump att man går från att samla in nyttoväxter till att odla dem. Ett stort och viktigt steg i människans utveckling. "One small step for man, one giant leap for mankind" - Månlandningen. missförstå mig nu inte ;- Ingen direkt jämförelse.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2009-07-27 18:34:00
|
|
Carl E. Lundborg |
Jordbruk är som Lars Nilsson också är inne på tyvärr inte särskilt miljövänligt och särskilt inte modernt jordbruk. Forskning säger att plöjning frigör kol ur jorden och att hälften av all jordbruksmark i världen har runnit ut i haven. Därför pågår lovande försök med ytplöjning.
Idag när planeten lider av överbefolkning så krävs åtskilligt av nytänkande inom jordbruket.
Ett litet första steg till ett ekologiskt jordbruk torde vara att börja med lokal produktion.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2009-07-27 20:50:00
|
|
Janne B ologgad |
Ytplöjning är inte plöjning i ordets vanliga betydelse vända grästorvan nedåt. Det är som en uppluckring av jorden lik harvning. Har jag fattat rätt?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2009-07-27 22:18:00
|
|
Jocke S-43 |
Visst, Tillbaka till lokal odling är ett steg. Att skicka morötter från kaliforneien eller grisar kors och tvärs över Europa, eller käka färska jorgubbar mitt i vintern. är vansinne på lång sikt. Med facit ppå hand för de som behöver ett sådant. En och annan banan, ekologisk, OK anser jag. Gårdagens jordbruk var "ekologiskt". Idag slängs som bekant enorma mängder mat. Slöseriet grundad på girighet hotar dessutom kål på oss. Var detta grundtanken bakom odling av mat för överlevnad och välfärd?
|
| |