Berättaren erövrar världen

Den här tråden diskuterar artikeln Berättaren erövrar världen.
Inlägg #1: Postat: 2009-07-16 16:58:00
steno
Barack Obama kanske är en sådan berättare. Jag har inte läst "Min far hade en dröm" men hört talats om den. Och han kunde mot alla odds vinna presidentvalet och nagla fast sin slogan och uppmaning. "yes we can!"
Inlägg #2: Postat: 2009-07-16 17:35:00
Janne B
Ja det är sagorna,skrönorna och de stora berättelserna som lyfter oss en bit ovanför apstadiet.Det är historieberättarna och framtidsskådarna som gjort oss till människor./ Än i dag så är det ca 40 av oss som betvilar månfärden 1969 - för den berättelsen är bara allt för fantastisk.Men de ryska vetenskapsmännen och militärerna tvivlade inte ett ögonblick - deras mardröm hade gått i uppfyllelse.
Inlägg #3: Postat: 2009-07-16 17:39:00
Janne B
Sveriges bästa berättelse är givetvis "Folkhemmet" till stor del beskrivet av statstminister Per-Albin Hansson. Där skulle alla leva i frid och välmåga med varandra på hög kulturell nivå. Väckelserörelsernas Himmel o Paradis skulle förverkligas redan på 1930 av socialdeokraterna. "Stilla sitter jag här o väntar..."
Inlägg #4: Postat: 2009-07-16 18:22:00
steno
Förr kunde det räcka och ge tröst när Per Albin med sin trygga skånska försäkrade att "vår beredskap är god". Berättelserna om hans två fruar var inte berättade och blev det inte på länge. Sverige var snällt en ligt myte
Inlägg #5: Postat: 2009-07-16 19:26:00
Jannebru
Flera av våra statsråd har haft allvarliga problem med spriten vilket inget media berättat om. // På Viktorias dag i förgår så satt det en tjusig flicka bredvid prinsen,men hon vinklades bort nästan hela tiden. Varför? // Ja så hade vi det sagolika paret Myrdal....
Inlägg #6: Postat: 2009-07-16 19:56:00
Utforskaren
Man kan nog tycka att våra politiker berättar sagor för oss mest varje dag, för att skyla de lögner som måste till, för att uppskattas som en bra politiker.
Inlägg #7: Postat: 2009-07-17 14:04:00
Thomas L. Aabo
Bra! Du har overträffat dig själv.
Inlägg #8: Postat: 2009-07-17 14:25:00
pruseluskan
Puss puss till dej,bra artickel.Du ska ha ett stort symboliskt guldhjärta av mej,tyvär kan du inte lyffta in den i din bostad.Det är för stort.Vi fâr dela upp det i târtbitar och ge till andra med.
Inlägg #9: Postat: 2009-07-20 18:50:00
steno
Visst ljuger vissa politiker, Utforskaren. Företagsledare och alla offentliga personer mediatränas till att säga floskler och kommer undan med det. Därför behövs berättelser som tränger undan skitsnacket och berättar hur det är. Och hur det kunde vara
Inlägg #10: Postat: 2009-07-20 20:11:00
Utforskaren
Steno där sa du något som är störande att vi inte kan ta kritik på rätt sätt och föra våra samtal under normala former, utan att blanda in en massa fördomar. Är det så givet att de flesta är allvetande här och kan aldrig ha fel, jag undrar jag?
Inlägg #11: Postat: 2009-07-20 20:33:00
Utforskaren
Är det så svårt att ändra inriktning och lära sig att förstå, att det är omöjligt för politiker att vara ärliga och uppriktiga i alla frågor. Man skall också ha den största förståelse för, att vara politiker och inte får säga sin personliga mening gör det tungt och besvärligt för dem att vara folket till lags. De flesta politiker lever under partipiskan och när den viner är det kört för den politiker som kommit i onåd med sitt parti för att han ville vara ärlig och uppriktig.
Inlägg #12: Postat: 2009-07-20 22:29:00
steno
Alla kan väl ha fel och det är viktigt att alla kommer till tals men man behöver inte acceptera allt vad till exempel politiker hävdar men stödja dem som driver idéer som man gillar och som man tror driver utvecklingen framåt
Inlägg #13: Postat: 2009-07-20 22:54:00
Sunny
Jag älskar Conellys böcker o det är jag inte ensam om.Jag hade en hyresgäst som uttryckte det så här:Lycka det är att ha en olsäst Conelly. Harry Bosch har för länge sedan invaderat mitt hjärta men även de andra figurerna som figuererar i hans böcker om Poeten är intressanta.
Inlägg #14: Postat: 2009-07-20 23:01:00
Utforskaren
#12 exakt vad jag är ute efter Steno. Det gäller först att själv vara starkt samhällsmedveten förstås som jag anser mig vara, för att göra den bedömningen. Politisk kunskap för mig handlar om vad samhället behöver och är det någon politiker eller dito parti som driver den frågan så inte mig emot.
Inlägg #15: Postat: 2009-07-23 09:30:00
steno
Är det bara antalet kommentarer som avgör om artiklar blir kvar på förstasidan. "Berättaren erövrar världen" ökade igår från 193 till 215 läsare men åkte likafullt ut
Inlägg #16: Postat: 2009-07-23 10:49:00
Janne B ologgad
Det kan man undra! Min erfarenhet är att folk hittar våra artiklar även efter det de lämnat"löpet". Det tycker jag är uppmuntrande. Jag googlar ofta på speciella ord och då hamnar jag ofta på Sourze - så det funkar!
Inlägg #17: Postat: 2009-07-23 11:00:00
Janne B ologgad
Berättaren är kvar men lite nedflyttad
Inlägg #18: Postat: 2009-07-26 15:10:00
steno
Idag är sagan om Zlatan i fokus. Kvällstidningarna pungtmarkerade huset på Limhamsvägen och följde honom till flygplatsen. Ingen sade något bara att fotografen följt honom. Texten toppar första sidan. I läsarnas sinnen leversagan om invandrarpojken på gårdsplanen i Rosenborg som erövrar hela världen. Det kommer mera...
Laddar...