|
Inlägg #21: Postat: 2009-07-21 10:21:00
|
|
Janne B |
Under ca 50 års tid fanns det gott om Förstahandsvittnen som både talade och skrev. Det är uppenbart att de fyra evangelisterna delvis kände till varandras skrifter - eller delar av dem. Mycket handskrifter cirkulerade mellan församlingarna på olika språk. Ja så ser en gammal Jesukramare på saken!
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2009-07-21 11:18:00
|
|
Utforskaren |
Janne B du vet om existensen av det övernaturliga men gud är mer eller mindre konstaterad som en enorm energi som innehåller mycket mer än dessa elektroner och därför blir denna energi en naturlig faktor i universums existens. Att vi kan kalla det här för en gud äger sin giltighet, åtminstone för forskarna som sysslar med parapsykologi. Du som troende kan inte komma med någon annan förklaring, mer än att det blir ett slags beskrivande hokus pokus som förklaring och ofattbart för de flesta av oss, en sådan förklaring har dessvärre inget värde och det känner de flesta till och därför får gud förbli något mystiskt och ogripbart. Janne man kan säga att du är en "mystiker man" tillsammans med alla andra gudstroende.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2009-07-21 12:26:00
|
|
Janne B ologgad |
För mig är det en väldig skillnad på att diskutera en ev gud på elektronnivå och att bekänna sig till en historisk Jesus Kristus.Okända krafter i världsrymden är en sak. Lära känna evangeliernas Jesus är väldigt personligt!
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2009-07-21 12:48:00
|
|
Utforskaren |
Janne B och jag vill inte ta honom ifrån dig på något sätt.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2009-07-21 15:58:00
|
|
Janne B ologgad |
Man kan inte ta ifrån en människa hennes upplevelser! Däremot kan man tillför kunskap ja vetenskap! Detta har varit min grundinställning i livet.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2009-07-21 16:08:00
|
|
Sunny |
Janne:Vi VET inte hur många som Genast gick ut o började predika eftersom alla evangelierna är skrivna så långt efteråt.En lära kan leva vidare genom ytterst få personer o dö ut som hela världens Solgud trots att alla en gång trott på honom.Sören Kierkegaard skrev att ifall alla präster i hela Danmark skulle börja predika att månen är en gul ost så skullde den största andelen medborgare 100 år senare tro så.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2009-07-21 16:16:00
|
|
Sunny |
Det är knappast någon tillfällighet att det finns flera muslimer resp. katoliker i olika länder.Väljer man tro själv så borde det ju finnas en ganska jämn spridning av nutida världsreligioner i samtliga länder. Påverkan av omgivningen i barndommen tycks vara den enda anledningen till hur man väljer en religion? Undantagen är några få som är tillräckligt intresserade av att även studera grannländernas religion. För att bli en sådan person sägs det inom filosofin o pedagogiken att man som liten måste vara negativt medveten om sin miljö för att inte bli en produkt av den.Det låter ju rimligt.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2009-07-22 00:53:00
|
|
GunnarL ej inloggad |
Människan har i alla tider sökt efter en förklaring till att man finns till - och kommit fram till att någon har haft den geniala idén att skapa dem. Under långa tider har man skickat med sina döda saker som de skall ha i nästa dimension av livet - på andra sidan det nuvarande. En Gud kan naturligtvis inte definieras i termer av vetenskap och förnuft. Men det mänskliga förnuftet är en begränsad tillgång - det som var hundraprocentigt sant för t.ex. 200 år sen är i dag ren vidskepelse och det som är sant i dag kommer förmodligen folk att skratta år om 200 år. Hela diskussionen om Guds existens eller inte är totalt meningslös. Det enda man kan säga är att "jag vet blott att intet jag visste". Och att vara ateist tyder på både fantasilöshet och dumhet. Man tror sig alltså med 100 sannolikhet veta att det inte finns någon Gud! Att vara agnostiker är däremot helt naturligt. Och än har ingen kunnat förklara livets uppkomst i form av vetenskapliga termer.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2009-07-22 10:41:00
|
|
Utforskaren |
citat; Och än har ingen kunnat förklara livets uppkomst i form av vetenskapliga termer.slut på citat. Det kan så vara GunnarL, men inom ramen för det mest sannolika ligger Parapsykologerna närmast med sin teori. Vi får väl se vad forskarna kommer fram till när det hittat den minsta beståndsdelen i atomen som i sin tur kan ge förklaringen på universums uppkomst enligt deras förmenande och först då kanske vi förstår vad gudsbegreppet kan vara för någonting.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2009-07-22 11:06:00
|
|
Utforskaren |
Det finns en teori om kosmisk sådd av aminosyra som är ett måste för allt biologoskt liv och i det sammanhanget talas det definitift inte om en skapande gud.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2009-07-22 11:37:00
|
|
Utforskaren |
Det är bäst att själv rätta till de två stavfel som jag gjort mig skyldig till så slipper Gunnar komma med sin pekpinne. biologiskt och definitivt så skall det vara stavat.
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2009-07-22 22:05:00
|
|
Janne B |
Sunny 26 Som jag fattat det så skrevs evangelierna av personer som vandrade med Jesus - inte långt efteråt. Jag återkommer till detta i morgon Jag är trött efter miss marple.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2009-07-22 22:11:00
|
|
Janne B |
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2009-07-23 18:57:00
|
|
Kent Kisse |
"Under långa tider har man skickat med sina döda saker som de skall ha i nästa dimension av livet - på andra sidan det nuvarande." Så skriver Gunnar. Och kvar blir dessa saker i kistan - om de inte förmultnar eller någon tar bort eventuellt snor dem.
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2009-07-23 22:24:00
|
|
GunnarL ej inloggad |
26 o 32/ Sunny, Evangelisterna levde i samma tid som Jesus. Matteus och Johannes var ju två av lärjungarna medan Markus och Lukas var kompisar med Paulus - således strax efter Jesu död. Du har alltså fel när Du skriver att "evangelierna är skrivna långt efteråt". De skrevs av människor som var med och åsyna vittnen till vad som hände.
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2009-07-23 22:26:00
|
|
GunnarL ej inloggad |
34/ Kent, Jag återger bara ett historiskt faktum - utan att anlägga några värderingar på det. Ibland kunde någon framstående hövding eller storbonde t.o.m. få med sig några trälinnor i graven för att han skulle ha tillgång till mus även på andra sidan. Katter har däremot aldrig fått med sig minsta lilla mus - de förutsätts ruttna snabbt och elegant och därefter hålla sig helt lugna.
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2009-07-23 23:08:00
|
|
Sunny ej inloggad |
Jo men det tog generationer att skapa de slutgiltiga utskrifterna.Paulus kunde skriva men han uppenbarade sig ju lite sent.De andra var troligen analfabeter mycket få enkla människor,typ fiskare, kunde skriva på den tiden.Även rika köpte gärna en "skrivslav" men de andra gick till byns yrkesskrivare o fick sina historier nedtecknade o de ändrades en hel del.Även vid översättningar.Man kan jämföra en översatt bok med orginalet vilken som helst så inser man hur mycket översättaren betyder.
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2009-07-23 23:22:00
|
|
Sunny ej inloggad |
När det gäller biblen kan jag ta ett konkret exempel hur ett enda litet kommatecken förändrar hela religionen. Det var då en vanlig fras att börja ett samtal med:Jag säger dig idag.. De flesta kristna tror ju att man åker rätt upp till himmlen när man dör.Men det finns andra likt min käresom är medlem i en kristen församling som tror att man får vänta i jorden tills man bli uppväckt ifrån de döda igen.av Gud allt Jesus. Nå där hängde Jesus mellan de två rövarna på korset o lovade en av dem evingt liv."Sannerligen säger jag dig i dag ska du vara med mig i paradiset" Det är alla eniga om. Men de som tror på direkttransport lägger kommatecknet så här:Sannerligen säger jag dig;i dag ska du vara med mig ..
Medan den andra skolan skriver så här:Sannerligen säger jag dig i dag;du ska vara med mig i paradiset.
Det blir stor skillnad på tolkninge
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2009-07-23 23:25:00
|
|
Sunny ej inloggad |
O så där fortsätter det med blandningar av alla språk i området,med tidens gång o med översättarnas tolkningar.Det är likadant i alla historiska skrifter
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2009-07-23 23:30:00
|
|
Sunny ej inloggad |
Gunnar: I gamla Egypten var katterna heliga.Man gjorde omsorgsfulla mumier av dem efter livet.Kattgudinnan Bast ska ha varit både hustru o dotter till Solguden Ra.För ett antal år sedan hade de en vandringsutställning här i Stockholm där de visade upp några av mumierna. Farcinerande!
|
| |