Gud finns nog inte?

Den här tråden diskuterar artikeln Gud finns nog inte?.
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2009-07-17 14:59:00
pruseluskan
Organiserad religion spârar offta ur sin bana vilket även bibeln vittnar om. Jag är en "apa" eller simpel som tror pâ gud. Enkelt och okompliserat. De simplas "kyrka".
Vill älska gud och sin nästa som sej själv.
Inlägg #2: Postat: 2009-07-17 20:33:00
Jannebru
Jo min käre Gud, Jag funderar på en sak! Finns jag eller är det bara en ren inbillning? Återkommer.
Inlägg #3: Postat: 2009-07-17 20:57:00
Utforskaren
#2 Jannebru och spöken är bara föredettingar får man förmoda?
Inlägg #4: Postat: 2009-07-18 11:08:00
Utforskaren
LÄs denna intressanta artikel hur en förträfflig person resonerar och glöm inte bort att läsa kommentarerna till hans artikel. Länk: newsmill.se
Inlägg #5: Postat: 2009-07-18 21:04:00
Shps
Jag tänker att Humanisterna borde vända sig emot fundamentalismenbokstavstroendetoch inte Gudstron.
Inlägg #6: Postat: 2009-07-19 17:03:00
Jannebru
I detta ber jag att få instämma!
Inlägg #7: Postat: 2009-07-19 19:05:00
Per W 111
Är Gudstron så skör att den inte tål kritik och ifrågasättande? Och var går gränsen mellan "normalt" troende och fundamentalism?
Inlägg #8: Postat: 2009-07-19 23:36:00
Shps
Hej Per W 111, naturligtvis skall Gudstro och allt annat ifrågasättas, men är det värt en kampanj? Man måste skilja på Gud och de heliga skrifterna. Alla religioner, tror jag, anser att just deras skrift är skriven av Gud. Jag tror alla heliga skrifter är skrivna av människor. Om man anser att de heliga skrifterna är skrivna av Gud och skall gälla som lag är man bokstavstroende. Vi andra anser att de heliga skrifterna skall gälla som ungefär vilka böcker som helst. Jag är inte troende men ej heller längre ateist. Ateismen är väl ett försök till rationalitet, förnuft, vetenskap och andra bra saker. Men försök att förklara att Universum är oändligt, OÄNDLIGT!! i tid och rum på ett förnuftigt, vetenskapligt eller rationellt sätt...
Inlägg #9: Postat: 2009-07-20 09:27:00
Janne B
Jag har levt ett långt liv i svensk frikyrklighet och har aldrig träffat någon där som trott att Bibeln är skriven av Gud i konkret mening.Det framgåt så oerhört klart att de många olika böckerna i Bibeln är skrivna av en lång rad olika personer.Ofta framgår det mycket tydligt vilken person och när han levde osv. Ibland är författaren mer anonym som i GT böcker.// NEJ pastorerna predikar om att bibeldelarna är skrivna av personer inspirerade av Guds Ande osv.Nya Testamentets skrivare berättar oftast om sådant de själva hört och sett några år tidigare. Gamla Testamentet vilar mera på muntliga traditioner som sammanställdes ca 400 är före Kristus av de skriftlärde då. Men de hade också tillgång till en hel del skriftmaterial. Hur mycket vet vi inte i dag.// Men Shps det finns ju små kristna sekter som är "bokstavstroende". De flesta muslimer har nog en rätt fundamentalistisk syn på Koranen.
Inlägg #10: Postat: 2009-07-20 10:36:00
Bitel E A B
Jag tycker inte att det är underligt, att det år 2009 finns så många människor som tvivlar på det mesta som står att läsa om i bibeln, för hur ska någon nu sunt tänkande människa, kunna tro på att bibelns Jesus uppväckte Lazarus från det döda, och att hans mamma var jungfru när hon födde honom.
Inlägg #11: Postat: 2009-07-20 11:00:00
Jannebru
Bitel Använd dig av alla de kunskaper och erfarenheter du har när du läser din Bibel.Bibeln är en andlig bok. Inte en geografibok eller biologibok. De samtida vittnena Matteus, Markus, Lukas och Johannes var fyra olika personligheter som beskriver Jesu liv rätt olika.Det tycker jag är spännande.
Inlägg #12: Postat: 2009-07-20 11:03:00
Jannebru
OM Jesus var en vanlig predikant så kunde han givetvis inte uppväcka döda och andra märkliga händelser. MEN om det är sant att han var Guds son Gud själv så var ju de olika undren inte så märkliga. Så Bitel och jag måste välja.Var Jesus av gudomlig natur eller bara en lysande predikant!
Inlägg #13: Postat: 2009-07-20 13:05:00
Utforskaren
Det är inte något fel att ha en gudstro. Att försöka förklara vad gud är för något är ganska besvärligt utan att stöta sig med de troende och deras evangelistiska skrifter som står i bibeln. Har man predikat om guds ord i tusentals år, så säger det sunda att det är svårt att framställa några vetenskapliga teorier i detta ämne som är godtagbart av religiösa människor, istället får man rikta in sig på icke troende, för att få gehör för en vetenskaplig synvinkel vad gud kan vara för något
Inlägg #14: Postat: 2009-07-20 13:06:00
Utforskaren
Visste ni att det snabbaste som finns är våra tankar, vi kan färdas över hela vår värld på en nanosekund och runtom i universum på några sekunder med vår tankekraft. Många har frågat sig vem styr våra tankar som vi inte har bett om? just det, elektronerna och var kommer de ifrån? ifrån den enorma urenergi som är, energiernas energi, En urenergi som vi kan sätta ytterligare namn på som urenergi-gud-astralkropp-andevarelse-ljusvarelse ugaal Vi är ju andevarelser i en biologisk kropp eller ljusvarelser som också en del kallar oss till vardags.
Inlägg #15: Postat: 2009-07-20 13:06:00
Utforskaren
Visste ni att det snabbaste som finns är våra tankar, vi kan färdas över hela vår värld på en nanosekund och runtom i universum på några sekunder med vår tankekraft. Många har frågat sig vem styr våra tankar som vi inte har bett om? just det, elektronerna och var kommer de ifrån? ifrån den enorma urenergi som är, energiernas energi, En urenergi som vi kan sätta ytterligare namn på som urenergi-gud-astralkropp-andevarelse-ljusvarelse ugaal Vi är ju andevarelser i en biologisk kropp eller ljusvarelser som också en del kallar oss till vardags.
Inlägg #16: Postat: 2009-07-20 13:07:00
Utforskaren
Det här är den gud som de religiösa korrekt sett tillbedjer är en urenergi. Man har vetenskapligt bevisat att elektronen är en minnesbärare för den tid som varit och är och den som skall komma. I guds kropp finns enorma mängder av elektroner som kommer och går och varje gång de kommer tillbaka har de något nytt att förmedla, Einstein kanske fick som en utvald sin relativetetsteori mer eller mindre till skänks genom extra ordinära elektroner med den kunskapen?
Inlägg #17: Postat: 2009-07-20 13:07:00
Utforskaren
Vem vet, individernas intelligens kanske är slumpvis utdelad genom dessa elektroner som ger oss specifik intelligens som gör vissa till genier och genomsnittet får vad de får, någon mening bakom det hela måste finnas men vad? När det gäller generellt sett oss människor, för att förstå vem gud är, får vi in elektroner i våra hjärnor som förmedlar detta för vissa utvalda, Jesus är förmodligen den mest kända någonsin av oss vanliga dödliga som har fått en förnimmelse av gud, men de elektroniska minnen som styr våra tankar utsända ifrån denna urenergi kan i vilket fall som helst kallas vår gud och eventuella skapare.
Inlägg #18: Postat: 2009-07-20 23:04:00
Sunny
Janne: det finns ett tredje alternativ.Jesus kanske aldrig var en historisk människa utan är en litterär person?
Och ett troligare fjärde alternativ: Att de under o annat en man sades ha uträttat på några få år är sannolikt flera människors verk som smälts i hop till en enda man.Det var vanligt med vandrande predikanter o även politiska agitatorer seloter på den här tiden.Undan för undan har man ju rensat bort mycket texter från ursprunget. Maria Magdalenas kapitel. o även ur gamla testamentet.En ganska sen utradering var Lilith som enligt bibeln var Adams första hustru.Hon finns i dag bara kvar i någon enstaka text som man har förbisett.
Inlägg #19: Postat: 2009-07-21 10:05:00
Janne B
Forskaren får nog söka sig långt bortom elektronerna för att närma sig den andliga verkligheten.
Inlägg #20: Postat: 2009-07-21 10:21:00
Janne B
Omedelbart efter Jesu död uppståndelse och himmelsfärd var tydligen hundratals personer beredda på att gå ut i hela världen och sprida Budskapet.I synnerhet efter de märkliga händelserna på Pingstdagen då folk från många länder hörde hur lärljungarna talade just deras språk växte Tron och missionsivern snabbt.På kort tid växte hundratals församlingar fram i våra dagars Turkiet och Syrien och sedan i hela Romarriket.//Dessa utraderades av den muslimska offensiven// Ingen "annan predikant" fick några trofasta efterföljare, men det fick just dxenne Jesus. Det är det märkliga som gör att jag är övertygad om att Jesus var EN historisk person. Judarna var vana vid alla slags falska profeter och hade lärt sig att skilja agnarna fcrån vetet. Under ca 50 års tid fanns det gott om Förstahandsvittnen som både talade och skrev. Det är
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...