Inlägg #1: Postat: 2009-06-23 08:40:00
|
bombycilla |
Fantastiskt Mats, att hänga i ett snurrande rep i ett fågelberg och bli sjösjuk!! Men, var det verkligen havsörn fångstmannen tog för hand, var det inte en kungsörn? Lever i tron att havsörnen hämtar sitt byte på vattenytan!
|
|
Inlägg #2: Postat: 2009-06-23 08:55:00
|
mats hägglöf |
Jag har en gång i tiden liksom Du levt i tron att havsörn uteslutande hämtar byten från vattenytan! Men naturen är i ständig förändring och idag utgör till exempel storskarv ett viktigt tillskott till havsörnens matsedel - tackochlov!
|
|
Inlägg #3: Postat: 2009-08-17 11:38:00
|
mats hägglöf |
Signaturen Utforskaren frågade för en kort tid sedan om jag tror att samer driver upp renar medvetet på järnvägspåren för att få ersättning.
Har talat med en pensionerad lokförare i Gällevare som i 45 år kört Narvik -Boden och han säger bestämt att så ej skett under hans tid även om han kört på många strörenar. Eftersom den enskilde renägaren ej får den ersättning som utgår - den inbetalas obeskattad till aktuell sameby - är det även av det skälet icke troligt att sådan hantering äger rum. Själv har jag aldrig hört trovärdiga påståenden om sådant.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2009-08-17 12:14:00
|
Utforskaren |
mats hägglöf, nåväl det var ju skönt att höra att samerna har någon stolthet i sin ilska över oss svenskar att inte jaga upp renar på tågspåren.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2009-08-17 12:26:00
|
peter_ |
ArHo, så din misstanke var alltså att de renägande samerna är ilskna på alla andra svenskar och i sin ilska jagar upp renar framför tågen? Var det det så du menade?
|
|
Inlägg #6: Postat: 2009-08-17 12:59:00
|
Utforskaren |
mats hägglöf du nämner LA kritik om att du vittnar om en del saker när det gäller samer, Själv har jag aldrig varit uppe i deras lappmarker men vet andra som besökt deras områden och då är inte samerna särskilt förtjusta över sådant besök och kan bemöta det med ilska. Det finns ett ordspråk som heter "lika barn leka bäst" som nog kan vara sant mellan varven, som bottnar i vår nedärvda främlingsfientlighet som gäller nästan för alla folkslag. Vem av den äldre generationen sa eller inte hörde orden "du får inte leka på våran gård"
|
|
Inlägg #7: Postat: 2009-08-17 14:23:00
|
Janne B |
Man ska inte störa renskötseln i kalvningstid - då är turister inte särskilt välkomna./ I min uppväxtby var jag inte alltid välpmmen på bondgårdarna för där fanns ilskna tjurar, sparkande hästar, farliga maskiner, högafflar, urinbrunnar mm.Men till min sandlåda var alla välkomna. Det var skillnaden.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2009-08-17 15:09:00
|
Hagbardsson |
Havsörn kan vara svår att fånga med nävarna. Då är det betydligt lättare att fånga rapphöns ute på gårn. Även getabocken kan vara svår att fånga när han är pilsk.
|
|