Så undviker vi finanskriser och arbetslöshet

Den här tråden diskuterar artikeln Så undviker vi finanskriser och arbetslöshet.
Inlägg #1: Postat: 2009-06-17 15:20:00
Thomas L. Aabo
Trevligt med idéer utanför ramarna. Men utan räntor faller det.
Inlägg #2: Postat: 2009-06-17 16:37:00
stigw
Det fungerar utmärkt utan ränta. Själv har jag lånat av JAK utan ränta. Intressant artikel. Nu är det läge att dryfta utopier. Men jag befarar att vi som drömmer om en bättre värld är alltför få. Uno har tydligen hört om Silvio Gesell. Negativ ränta har ju provats i en stad i Österike men Nazisterna stoppade det experimentet. Blir krisen långvarig kanske det kan bli opinion att prova på nytt. Men börjar de rikas ränteinkomster äventyras blir det ett j-a liv.
Inlägg #3: Postat: 2009-06-17 20:42:00
Uno Hansson
Tack för intressanta kommentarer Thomas L. Aabo och stigw!
Först och främst så vill jag poängtera att jag med utopin föreslår helt olika sorts finansiering av statens aktiviteter och regionernas och kommunernas aktiviteter. Regionernas välfärdsfinansiering med vård, skola, omsorg mm. finansieras successivt mer och mer med varje regions egen medlemsbaserade valuta, som har medborgarnas räntefria sparmedel kanske JAK och motsvarandesom kanske fraktionell säkerhet kanske mer om detta senare.
Staten är därmed först och främst en nattväktarstat! Staten har komparativa fördelar när de konkurrerar med bankerna för att försöka begränsa och kompencera finanskriser och konjunktursvängningar. Förrutom stämplingsavgifter mm. så skriver och trycker staten ut nya pengar som hypoteklån med fast realkapital som fullgod säkerhet med råge! Hypotekslånen är räntefria och med en årlig amortering som förväntas motsvara en inflationsfri räntenivå. Det är alltså bl.a. amorteringarna som ersätter...f/.
Inlägg #4: Postat: 2009-06-17 20:49:00
Uno Hansson
f/... amorteringarna ersätter alltså den statliga nattväktarskatten, momsen mm. Villaägarna byter förstås successivt ut sina banklån mot räntefria hypotekslån, och de amorteringar som betalas som "skatt" blir ju samtidigt ett pensionssparkaqpital för bland andra villa- och sommarhusägarna. Motsvarande gäller naturligtvis för bönder, skogsägare, fiskare, campingplatser osv...
Inlägg #5: Postat: 2009-06-17 21:00:00
Uno Hansson
Många pensionärer sparar kanske en del av sin nationella valuta i räntefria JAK-fonder. Lokala och regional företag kan då förhandla om att använda dessas sparpåäng för att räntefritt låna nationell valuta för sina investeringar för att sedan successivt sälja mer och mer av sina produkter mot den regionala valutan.
Inlägg #6: Postat: 2009-06-17 21:39:00
Uno Hansson
Något som jag önskar är att någon med rätt kompetens i sammanhanget gör en simuleringsmodell som läggs ut på internet och som sedan kan prövas och utvecklas av vem som vill - ungefär på motsvarande sätt som operativsystemet Linux. Modellen kan förhoppningsvis då mer och mer verklighetsnära visa vad som händer om fler och fler successivt byter ut sina räntebaserade bostadslån m.fl. mot motsvarande amorterande räntefria hypotekslån som mer och mer ersätter den statliga inkomstskatten och momsen. En gång i tiden fanns det - enligt vad som ofta sades när jag var barn iallafall - självägande bönder och egendomsägare. Samtidigt som det inte fanns någon nämnvärd statsskuld. Kan simuleringsmodellen visa att detta kan åstadkommas utan att någon egentligen behöver betala någon statlig inkomstskatt eller moms?
Laddar...