Privatbilismen är ett gissel

Den här tråden diskuterar artikeln Privatbilismen är ett gissel.
Inlägg #1: Postat: 2009-07-07 19:52:00
Jasåå???
Igen! Intelligent. Ta din f-bannade cykel och frigolitpotta, jag tar mim Mustang!
Inlägg #2: Postat: 2009-07-07 20:17:00
Bitel E A B
Jag gav denna förträffliga artikel en femma.
Inlägg #3: Postat: 2009-07-07 20:21:00
volvoebäst
Du är ett gissel, som inte har tillstymmelse till logiskt tänkande, alla AGW religösa idi.. oter störtar ned värden i en mycket djupare lågkonjunktur, vi har bara sett början om dessa får råda!
Inlägg #4: Postat: 2009-07-07 22:44:00
JanneBru
Nästan de enda cyklister jag ser efter landsvägarna är tränings och tävlingscyklister med hjälm och ca 30 växlar´.När såg jag en turist på cykel sista gången? Med packväskor runt om.På 1950-60 talen var det tiotusentals som trampade Vänern runt eller liknande. Tältade var tioende mil så där.Det var semester anpassat efter plånboken...Jag körde runt med en motorcykel 1959 och vi knuttar blev allt fler - tills dess det blev bildax...
Inlägg #5: Postat: 2009-07-07 22:50:00
JanneBru
Den allt högre hastigheten på bilarna gjorde det allt svårare för vanligt folk att cykla sig fram.Bilarna blev också större och skapade större vinddrag som fick cyklaren ur balans...Hög fart betydde också farligare grus och stensprut mot cyklisten så det blev nödvändigt med hjälm, glasögon och kanske knäskydd. Då kom det lag om att bilarna skulle ha stora gummilapper bakom varje hjul - det blev bättre. men nu är de de borta gummilapparna som skulle stoppa sprutet...
Inlägg #6: Postat: 2009-07-08 11:04:00
Utforskaren
#5/JanneBru vi kan tacka Fäldinregeringen för den idiotin att upphäva stänkskyddet på bilar och som en extra belöning höjde man bensinskatten med femtio öre. Varför man klubbade man egenom ett sådant beslut i riksdagen som handlade om en trafiksäkerhetsfråga. Så här resonerade man om att införa den lagen att det ska vara förbjudet att bilar har stänskydd för hjulen i form av gummilappar. Om framförvarande bil inte hade några stänkskydd för hjulen och väglaget var snömoddigt, regnblött eller grusigt skulle bakomvarande bil hålla ett lämpligt avstånd för att inte få sin bil nedstänkt? Håller alla bilister ett lämpligt avstånd idag till framförvarande bil? jaså inte, det var märkligt? respekteras inte en sådan fantastiskt lag och "det trodde vi" dumma bilister som inte fattar någonting.
Inlägg #7: Postat: 2009-07-08 14:30:00
JanneBru
Privatbilismen är ju genereltt sett inte ett gissel utan en nödvändighet i vår typ av samhälle - med spritt boende och spridda arbetsplatser. / Som ung bodde jag i Umeå o körde väldigt lite bil. men så fort familjen följde gröna vågen ut på landet krävdes två bilar som vardera gick flera mil om dagen. Det var inte syftet med Gröna vågen miljörörelsen. / Hur ska vi få bilismemn så skonsam som möjligt? Ja de senaste årsmodellerna av Volvo har ju blivit riktigt bensinsnåla dito andra märken!
Inlägg #8: Postat: 2009-07-15 13:31:00
Kenneth Åhrlin
Om det är någon "trafikantgrupp" som är både gissel och samtidigt pest i trafiken så är det cyklisterna. Jag har varit yrkesförare i mer än 30 års tid. Ingen, absolut ingen grupp bryter så flagrant mot trafiklagarna som cyklister. Mot rött, på övergångsställen, mot enkelriktat, över torg. Listan kan göras lång. Vid flera tillfällen har cyklister slagit till backspegeln på bussen för man ansett att de inte kommit fram fort nog. De cykelbanor som finns får man under inga omständigheter blockera för då kommer knytnäven i luften och hatiska blickar mot föraren av t.ex. buss. Stockholmstrafiken är nu en gång sådan att det stundtals händer att man inte i alla lägen snabbt kommer fram. Man tvingas kanske stanna till och det kan bli så cykelbanan blockeras. Men för cyklisten förefaller det vara ett medvetet sabotage mot honom. Om det är någon trafikantgrupp som enbart skall hålla tyst om andras körsätt så är det cyklisterna! Lär er först trafikreglerna innan ni gläfser mot andra.
Laddar...