Inlägg #1: Postat: 2009-06-15 00:34:00
|
Sunny |
Lars:jag var en gång i tiden med när BRIS barnens rätt i samhälletbildades.Därifrån fick jag en affisch med överskriften i jätteformat: Akta er för lydiga barn! Jag satte upp dessa över barnets sängar.Och en till med texten: Aldrig i livet ska jag slå mina barn.Jag minns ännu hur de såg ut.Och så den där listan med ord som någon nämnde förut. En man kallades bestämd.En bestämd kvinna kallades dominant.En man kalldes flexibel:kvinnan med samma egenskaper ansågs virrig eller ostabil.En man som var duktig i ledarskap ansågs just duktig o önskvärd som ledare: en kvinna kallades intrigant.Och det fanns hur många ord som helst.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2009-06-15 00:37:00
|
Sunny |
Snäll betyder foglig,anpassningsbar och hjälpsam om man talar om en kvinna.Talar man om en snäll man kan det vara någonting så enkelt som att han byter blöjor eller hämtar på dagis!Någonting som inte kvalificerar en kvinna att kallas snäll för.Hon ska ju bara göra detta
|
|
Inlägg #3: Postat: 2009-06-15 00:54:00
|
Sunny |
Själv vill jag INTE vara snäll.Jag vill utveckla min empati o förståelse för andra.Men det missförstås.Ett konkret exempel: En hyresgäst är 3 månader efter med hyran.Jag säger till honom att han kan dela sitt rum med en kompis o dela hyran eller flytta då vi behöver pengarna för att huset ska gå i hop.Han kan flytta in i det lilla gäst rummet tills han får ordning på sitt liv.Det rummet är gratis. Sonen:du är dumsnäll. vännerna: det var snällt av dig men behövde du verkligen göra så.Du har ju inga förpliktelser emot en rysk ung man som du knappast känner. Men detta är inte ett dugg snällt: det är att handla moraliskt rätt. Att vara empatisk.Så långt man kan det.Det kunde ju redan bott någon medellös i det rummet o flera kan jag inte ge det till.Men att handla så borde inte ses som snällt utan som en självklarhet? Man ska försöka efter förmåga att handla emot andra så som du vill att de ska handla emot dig.Det står även i Bibeln som de som kallar sig kritstna bör efterleva
|
|