Therese, 15 - offer för ett samhälle i sönderfall

Den här tråden diskuterar artikeln Therese, 15 - offer för ett samhälle i sönderfall.
Inlägg #1: Postat: 2009-06-12 14:38:00
Kent Kisse
Sådant styre, sådant folk.
Inlägg #2: Postat: 2009-06-12 15:33:00
Thomas L. Aabo
Man tar inte studenten i Sverige. Man får den. oavsett...
Inlägg #3: Postat: 2009-06-12 17:00:00
The Diplomat
Pia, du skall nog inte dra för stora växlar på den här typen av händelser, svartsjuka i kombination med psykiska problem som leder till tragiska konsekvenser är väldigt svårt att förebygga.
Inlägg #4: Postat: 2009-06-12 17:46:00
Pia K
Nej, men jag jobbar med ungdomar och har sett en hel del.
Inlägg #5: Postat: 2009-06-12 20:59:00
Sunny
Våld och mord har alltid följt i människans spår.Enligt bibeln startade det första världskriget redan mellan Kain o Abel. Men förr visste man bara vad som hände hemma och i grannbyn.I dag flödar information om alla våldsamheter direkt eller indirekt över oss alla.En rubrik i en tidning kan med en knapptryckning färdas jorden runt väldigt fort.Runt århundraskiftet 17 00/18 00 skrev en viss Årstafru en dagbok.Man skakas av hur naket våldet var på den tiden o hur lite som behövdes för att hamna på galgbacken vid Skanstull.
Inlägg #6: Postat: 2009-06-12 21:07:00
Sunny
I dag har diverse mord sköjt över mig i tv.Massmord eller snarast massakrar.Men det har varit på avstånd.Händer det på vår egen bakgård som för mig nu i Stureby så tar man det till sig på ett annat sätt.Vi berörs av närheten.Det är lättare att tänka sig in i familjens sorg.Daghemmet som ligger bredvid mordplatsen: där hämtade jag min lilla sondotter,oxå 15 nu, ganska ofta o jag kan inte låta bli att undra ifall den döda flickan är en av alla de söta o glada småtjerna jag minns som lekte med henne ? Men skjuter det ifrån mig: det är lika illa vem det än drabbar.
Inlägg #7: Postat: 2009-06-12 21:33:00
Janne B
Sunny/ Jag har tänkt på att detta drama skett nära dig. Här några km bort grävdes en mördad ung kvinna ned i somras. Det kändes i hela bygden.
Inlägg #8: Postat: 2009-06-12 23:41:00
conlon nancar
Jaa, Det kostar på att få ett jämställt samhälle. Nu har vi indoktrinerat tjejer i tio år att dom är likadana som killar och vad får vi? Jo, tjejer som tar efter killars sämsta egenskaper. Grattis alla genusidioter!!!!
Inlägg #9: Postat: 2009-06-13 00:08:00
peter_
Tror du inte att kvinnor kan vara dåliga utan manliga förebilder? JJag håller med om att genustalibanerna är idioter men när en kvinna begår ett brott så är det inte för att hon försöker ta efter männen.
Inlägg #10: Postat: 2009-06-13 00:51:00
Kantboll
Man har bara att hålla med dig Peter du har för det mesta rätt. Vad fint det vore med fler av din kaliber.
Inlägg #11: Postat: 2009-06-13 10:58:00
Pia K
För övrigt håller "genustänkandet" på att försvinna, som allting annat. Hjulet går runt och hamnar till slut på samma ställe. Skillnaden mellan män och kvinnor är både biologisk och tankemässig.
Inlägg #12: Postat: 2009-06-13 13:09:00
Kate M
Jag gillar din artikel Pia, men svartsjuke mord har funnits i urminnestider. Shakespears dramakaraktärer är de flesta unga förvirrade passionerade tonåringar. Däremot så skrämmer det mig när jag ser på min 7 åriga dotter och hur påverkad hon är av det hon ser på TV, ha begäret, aldrig behöva vara utan ngn ting. Det är mitt fel - jag låter henne se Hanna Montana, High school musical etc - hon vill ju vara som de tjejerna. Jag har en helt annan bakgrund än henne. Som 7åring bar jag inget annat än jeans, lekte ute - använde min egen fantasi och hade det jag behövde men inget lyx. Jag har hotat med att ta ett voluntärsjobb i Afrika så ungskrället fick se hur jävligt det är därute i den riktiga världen.
Inlägg #13: Postat: 2009-06-13 14:10:00
Pia K
Ja, det är ju sant- att svartsjuka har existerat alltid, men däremot har tjejerna blivit tuffare och våldsamare i samhället, vilket också visar sig bland ungdomar.
Flickor slåss väldigt hårt i de här åldrarna, åtminstone i de kretsar jag ser. Det är visserligen inte i ett höginkomstsamhälle.
Inlägg #14: Postat: 2009-06-14 12:19:00
Sunny
Kate O Pia:Romeo o Julia var ju bara 14 år?
Inlägg #15: Postat: 2009-06-16 14:11:00
Nick
Risken att ta ett liv sin egen eller annans när man mognat fysiskt men inte mentalt är faktiskt störst i tonåren. Det är ingen slump att det rekryteras barnsoldater pojkar OCH flickor i de smutsigaste lokala krigshärdar, för hos barn är det lättast utplåna samvete - det som hindrar oss människor att göra en annan riktigt illa. Samvete är resultat av en livslång inlärning och social träning. Rätt/fel, god/ond är sociala normer. Det är inte meningen att barn skall upptäcka de själva, det är de vuxnas uppgifter.
Inlägg #16: Postat: 2009-06-16 14:26:00
Nick
De vuxna sviker barnen genom att inte uppfostra dem. I västeuropa har vi efter kriget gett politisk makt till ideologier som befriar individen. På gott och ont. Samhället kollektiviseras, familjen försvagas, det lagstiftas mot all form av uppfostran förutom positiv bekräftelse. Föräldrar är vilsna och tror att de måste bli och se ut som sina barns kompisar. Att fostra tillfaller staten men staten är inte en förälder, gör ingenting till barnets 18års dag - och sedan skickas polisbilen. Too late.
Inlägg #17: Postat: 2009-06-16 14:38:00
Nick
Till slut en kommentar till: "De lever i en hopplös värld, full av krav som de inte orkar med". Det här hör man dagligen och det alltid undviks noga att peka på VEM ställer på barnen kraven som de inte orkar med. Här kommer jag att göra massa läsare förbannade: Det är faktiskt så att kraven från den vuxna världen har varit STÖRRE när ni som läser detta var barn. Det är när föräldrar, skola, alla samhällsinstitutioner slutat ställa krav på barnen som det går illa. För de enda som då ställer krav är andra barn. Barnsliga, skoningslösa krav - och ungarna lever i en verklighet från Flugornas Herre.
Laddar...