Eurovision: Det våras för Norden!

Den här tråden diskuterar artikeln Eurovision: Det våras för Norden!.
Inlägg #1: Postat: 2009-05-15 21:30:00
MZMuZic:
Tja... smaken är väl som bekant som baken.

"Cypren hade en ganska duktig sångerska"

Oj, en av de sämsta sångerskor jag har hört i dessa sammanhang. Ryser av obehag. Autotune please!

Norge vinner förhoppningsvis, en käck schlager med en udd som kan tilltala de flesta länder. Rybak går dessutom som artist genom rutan. Inet helt oviktigt. Kommer åtminstone topp 3! Ernman? Nja... som bäst runt 10:a. Svenska låtskrivare har tyvärr en förmåga att hålla fast vid 80-talstänket även om man förpackar det hyfsat modernt. Vi är kanske lite som England? Fattar inte varför det inte går hem. Vi har ju gillat det i 20-30 år...

Om mina tips skiter sig får jag väl citera Claes-Göran Hederström:

"Men för all del, jag kan ha fel"
Inlägg #2: Postat: 2009-05-15 21:46:00
MZMuZic:
"Melodislingan i versen till "Urban Symphony" är stulen rakt av från en av 60-talets största Motown hits, nämligen "I’ll be there" av The Four Tops." Nej, inte rakt av. Det finns både tonmässiga och rytmiska skillnader. Det finns absolut klara likheter, det har du absolut rätt i, men plagiat? Nej, nej.
Inlägg #3: Postat: 2009-05-15 21:49:00
MZMuZic:
"Det blir ett av de nordiska länderna som vinner, troligen Sverige eller Island, men sannolikt Sverige." Jag kommer att jubla om Sverige vinner, men sannolikt är det inte!
Inlägg #4: Postat: 2009-05-16 06:26:00
peter_
Intressant artikel. Bra uppladdning inför finalen. Författaren kan sina saker. En fråga bara: finns det även freudianska felskrivningar? "Det var en skitkåt och tjejernas silikonbröst...".
Inlägg #5: Postat: 2009-05-16 08:44:00
Billy Butt
Hej MZMuZic: Du låter som musiker. I så fall borde du veta att en recensents uppgift är att skriva vad "han tycker" - han kan ha rätt eller fel, men han skriver vad han tycker. så är det i mitt fall. Jag recenserar Eurovision på uppdrag av Sourze redaktion - och tycker det jag tycker i tryck. Du och andra behöver inte nödvändigtvis hålla med vad jag skriver.
Inlägg #6: Postat: 2009-05-16 08:47:00
Billy Butt
Hej Peter: Jag nämnde silikonbrösten därför att sådant fungerar ofta i den forne Sovjetunionen. Många röster med ögonen istället för med öronen. Jag skrev att de troligen inte fick röster från Västeuropa. Och det där om att det var en skitlåt står jag för - det var precis den saken - en skitlåt!
Inlägg #7: Postat: 2009-05-16 09:08:00
peter_
Jag ber om ursäkt för mitt plumpa skämt. Jag syftade på felstavningen av skitlåt skitkåt i kombination med silikonbröst.
Inlägg #8: Postat: 2009-05-16 11:35:00
Marianna
"Lettland har aldrig bra låtar. Jag fattar inte varför. De har i och för sig vunnit en gång..." Ja, DET måste ju vara en bragd i sig, att vinna med en skitlåt!!!
Inlägg #9: Postat: 2009-05-17 00:49:00
Pia K
Ja, du gissade rätt på Azerbajdzjan, men jag fick rätt i att La voix är för finkulturell. Det enkla är det sanna, vilket passar på vinnarlåten och även passade på Sanna förra året.
Inlägg #10: Postat: 2009-05-17 00:59:00
Pia K
Måste bara fråga dig en sak till Billy- vem blev "störst" av IDOL-artisterna?
Inlägg #11: Postat: 2009-05-17 09:12:00
Pia K
Ja just det! Klassiskt, opera, finkultur.
För mig är inte Mozart finkultur. Det är en kultur för allaoch väl förståelig, men när man blandar in opera i Melodifestivalen, där enkla texter och jordnära ofta vinner, tycker jag man är ute efter det finkulturella, alltså smaken för fåtalet, den finkulturella klicken, de som tycker det är fint med opera.
Inlägg #12: Postat: 2009-05-17 12:22:00
Pia K
Jag tippade Norge, Azerbadjan och Island som vinner och så blev det! La voix var totalt fel i sammanhanget enligt mig.
Jag tippade också att Johan Palm skulle slå stort och så blir det! Sanna mina ord!
Inlägg #13: Postat: 2009-05-17 12:23:00
Pia K
Darin är en före detta idol, som vi som förstår sånt, tycker är en bra artist som lyckats. Men nu är det Johan Palm på tapeten ser du! En ny Dawid Bowie enligt mig!
Inlägg #14: Postat: 2009-05-17 14:08:00
Billy Butt
Det finns en annan sak som du kanske inte vet Pia K, nämligen att den svenska musikindustrin har drabbats mycket hårt av fildelningen såväl som den låga konjunkturen som råder i hela världen. En konsekvens av detta är att det har blivit nästan omöjligt att lansera nya artister i Sverige. Skivbolagen är mycket svårflörtade och det spelar ingen roll hur bra en artist ör i dag, även om han/hon får maximal exponering så är det fildelarna som hindrar inkomsterna. därför är skivbolagen mycket försiktiga numera och i Johan Palms fall blir det rena turen om han slår igenom på ett sätt som ger honom möjlighet att leva på sin musik. Jag hoppas han lyckas, men det är 50-50.
Inlägg #15: Postat: 2009-05-22 18:14:00
Leif-Arne
Så här lite från bonnavischan får vi roa oss mer modest, men vi är nog lika glada för det. I helgen är det bluesfestival. Det startade nu under fredagen med ett antal gatuspelningar , bland andra med ett av sveriges älsta bluesband, Mönsterås Bluesband. Under kvällen är temat kvinnliga bluesartister, vilket kommer att bli mycket spännande. Rapport utlovas. Jag lägger ut bilder på min blogg vartefter. Länk: lurvigaludde.blogg.se
Inlägg #16: Postat: 2009-05-22 18:47:00
Janne B
"Nu är den ljuva sommaren här" med musikfestivaler i varje ort och nästan på varje äng.Detta är det riktiga Sverige. Sådana är vi bara vi fått upp värmen i kroppen efter en lång vinter.
Inlägg #17: Postat: 2009-05-23 09:26:00
Leif-Arne
#16 Sant Janne. Gårdagens Bluesfestival hade kvinnligt tema, med goda insatser från US, Finland och Sverige. Bästa spelningen gjorde ändå ett lite vildvuxet band, The Don Darlings, som spelade en slags blandning av outlaw country och blues. Bilder om detta på min blogg. Länk: lurvigaludde.blogg.se
Laddar...