Kommunismen har också gjort gott

Den här tråden diskuterar artikeln Kommunismen har också gjort gott.
Inlägg #1: Postat: 2009-05-19 16:10:00
Kent Kisse
Nej, det är inte bara kommunister som beter sig illa. Det har t.ex. Pinochet-kramare Thatcher och Churchill visat. Vem glömmer det förakt Churchill visade mot det egna landets gruvarbetare? Och vem glömmer hans rasistiska hållning? Den var i klass med Hitlers.
Inlägg #2: Postat: 2009-05-19 16:25:00
håkantycker
Diktaturer är alltid diktaturer. Glöm inte att Adolf var en småhandlare jämfört den store Josef. Man kan också fråga sig vilket land som genomför flest avrättningar i världen. Så vitt jag vet är det den härliga demokratiska Kinesiska folkrepubliken. Eller hur är det med "världens ledande idrottsman" Kim Jon Il i Nordkorea som bland annat gjort 18 hole-in-one på en runda? Och vi har ju inte ens nämnt Pol Pot och hans tappra försök att ta livet av en hel nation - vilket nästan lyckades. Castro är ju en ren amatör, han har helt misslyckats med att införa det proletära lycoriket. Jag bugar mig för dessa mänsklighetens giganter och skall genast skaffa en partibok.
Inlägg #3: Postat: 2009-05-19 17:08:00
Kent Kisse
Jag tycker Fredrik Reinfeldt platsar bra i det där gänget. Men precis som t.ex. Adolf hade - och fortfarande gubevars har - sina anhängare har ju Fredrik sina. Ack ja, det finns alltid en stor fårskock som låter sig duperas.
Inlägg #4: Postat: 2009-05-19 17:17:00
peter_
Jag tror att det skulle vara mycket bättre om man inte kunde vara anonym med sina kommentarer.
Inlägg #5: Postat: 2009-05-19 19:06:00
Lars Nilsson
En dårartikel som varken tar hänsyn till de miljoner som dödats av både Stalin och Mao. Själv besökte jag Kina under "det stora språnget" och såg eländet medan den svenska vänstern hyllande framskridandet i Kina. Man trodde inte man befann sig på samma planet. Eller vad sägs om kamrat Lenins bevingade ord: "Om vi för kommunismens skull är tvungna att utrota nio tiondelar av befolkningen, får vi inte vika tillbaka för detta offer". Man inser därför lätt att Ohly har Lenin på väggen i sitt arbetsrum som förebild för mänskligt framåtskridande och humanism.
Inlägg #6: Postat: 2009-05-19 19:55:00
Kent Kisse
peter_ vill uppenbarligen att Storebror Fredrik ser honom. Det var honom likasinnade personer som banade vägen för både Stalin och Adolf. En stackare helt enkelt.
Inlägg #7: Postat: 2009-05-19 19:56:00
Kent Kisse
Censur- och övervakningsförespråkare är föraktliga kräk.
Inlägg #8: Postat: 2009-05-19 20:03:00
Kent Kisse
Jag kan se något gott med både kommunism och kapitalism. Det är inte samma sak som att jag ser mellan fingrarna på alla dem som gått under på grund av kommunism och kapitalism. Detta var en bra artikel.
Inlägg #9: Postat: 2009-05-19 20:08:00
Kent Kisse
Vänsterpartiet har förnyat sig under det att Moderaterna har föråldrat sig. Nu är det mössan i hand inför chefen och upp med kjolen och luta sig fram över köksbordet för husbonden som gäller som på den gamla goda tiden.
Inlägg #10: Postat: 2009-05-20 01:15:00
CMO
Det mest enda? postiva med det kinesiska kommunistpartiet är ju att de övergivit kommunismen.
Inlägg #11: Postat: 2009-05-20 07:30:00
peter_
Inlägg #12: Postat: 2009-05-20 14:49:00
Kent Kisse
Jag håller med dig, peter_. Så fort man skriver att man t.ex. tycker att vår statsminister är en person som bara lurar fårskallar så skall alla veta vad man heter och bor och det man skrev skall arkiveras och själv skall man inte räkna med att man inte arkebuseras eller sänds till ett lappländskt fångläger för att man vågat yttra sig. Precis som du tycker jag att Nordkorea borde vara ett rättsnöre vad gäller statsskick. Som väl är är vi på god väg med den regering vi har.
Inlägg #13: Postat: 2009-05-20 15:25:00
Kent Kisse
Nota bene: Det var meningen att jag skulle skriva "rättesnöre", men "rättsnöre" godkännes också av SAOB.
Inlägg #14: Postat: 2009-05-21 11:09:00
Leif-Arne
Det går ju rätt väl jämföra hur utvecklingen i ett land som delats, och där den ena halvan varit kommunisktiskt och den andra halvan inte utvecklats, som nor och sydKorea. Jämför även folkrepubliken Kina med Taiwan. Det finns bara en, kanske inte alltför betydelselös, sak som kommunismen kan räkna sig tillgodo: det har aldrig spelats så bra ishockey som den röda maskinens tid. Men det är åxå det absolut enda. Argumentationen från Karlsson är på nivån: -Hitler var nog inte så ond ändå, han var ju snäll mot hundar-
Inlägg #15: Postat: 2009-05-21 20:46:00
Kent Kisse
Fast när Adolf klappade Blondie på huvudet fälldes hennes öron bakåt, så jag undrar om hon inte fick sig en spark där bak ibland när Adolf hade som värst problem med gaser i magen? Och man undrar ju om det inte var just dessa magproblem som gav honom en nog så infernalisk idé?
Inlägg #16: Postat: 2009-05-21 20:57:00
Leif-Arne
#15 Må de, sannolikt så kan du analogt koka ned hela idén om revansch och dolkstöt från H´s bortskjutna testikel. Förövrigt var inte H en så usel konstnär som man tror, hygglig på detaljer, men med obefintlig känsla för perspektiv.
Inlägg #17: Postat: 2009-05-21 23:35:00
Lars Nilsson
#16. Ja, säga vad vill om Hitler, men uselt perspektiv på tillvaron var han världsmästare i.
Inlägg #18: Postat: 2009-05-22 00:18:00
Kent Kisse
Jo, Leif-Arne, och en gång rakade han av sig en bit av mustaschen och gav som gåva till sin bror Teodor.
Laddar...