Inlägg #1: Postat: 2009-04-29 13:13:00
|
pros |
Blir så trött på alla som skyller på rika skivbolagsdirektörer för at få fildela... Det är inte synd om dem oavsett fildelning eller ej. Nej tänk på små bolag som försöker överleva trots fildelning. Tänk på artister som vill leva på sin musik men ej kan turnera p.g.a. handikapp e.dyl, tänk på att det är FÅ personer som köper t-shirts med sin idol på... Nej låt artist och/eller bolag själv få bestämma om musiken ska vara gratis eller ej. Gillar man ej att betala för musiken, skit i att ha den...........
|
|
Inlägg #2: Postat: 2009-04-29 16:48:00
|
holasoylinda |
Det är min poäng att artister inte längre kan förvänta sig att leva på att sälja sin musik i "fil-form" det vill säga genom försäljning av cd-skivor eller mp3-filer eftersom tekniken har förenklat delningen så otroligt. Vi borde inse att den tiden då musikfilsförsäljning var en möjlighet är förbi. Det är kanske dags för små som stora bolag att packa ihop eller byta spår. Det är dock inte mig emot att artister hittar andra vägar att få ihop det ekonomiskt, tvärtom!
|
|
Inlägg #3: Postat: 2009-04-29 21:58:00
|
Zalgonenko |
Artisterna kan ge sig ut och turnera.
Hur var det innan massproduktionsmarknaden fanns?
Jo artister reste runt i landet och turnerade. Kulturlivet var väldigt mycket mer levande då.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2009-04-30 13:06:00
|
pros |
Inte alla artister kan turnera, ska de svälta?........ Film t.e.x är populärt att fildela, ska man sätt upp teater produktioner som turnerar världen över med "filmen"? nej, låt artisten som har skapat musiken, hyrt studio, producent, betalat för att få ut det på nätet via Itunes e.dyl. få bestämma själv. Nu så tar folk från artisten utan dess medgivande, det är det som är fel. Många fildelar men går inte på konserter eller på något sätt bidrar till att artisten kan fortsätta släppa skivor, producera film e.t.c. Att marknaden måste anpassa sig till tekniken är väl självklart men det gör det inte rätt att i dagsläget ta pengar från artister, filmskapare samt författare.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2009-04-30 13:11:00
|
pros |
"Det är kanske dags för små som stora bolag att packa ihop eller byta spår" Vad är det för resonemang???? Det är det små oberoende bolagen som har den bästa musiken, inte den skit som finns i mainstream media..... Det finns små Svenska bolag som går i förlust p.g.a fildelningen, finns en artikel på någon tidning om ett sådant skivbolag ska se om jag hittar länken. Men jag håller med om att internet är ett utmärkt sett att synas, dock så är det svårt att hitttas där...
|
|
Inlägg #6: Postat: 2009-04-30 17:50:00
|
kritisk |
Det är redan bevisat att artisterna kan tjäna in flera års inkomster på turnéranden, de största artisterna tjänar idag mer på en konsert än vad de gör på en enskild skiva. De små oberoende artisterna ger sig också ut på mer omfattande turnérande vilket dom tjänar på, nerladdningen funkar som reklam för dem, det finns vissa som köper skivan efter hand som laddat ner, men de som inte köper skivan går faktiskt på konserter och ger då sina pengar till artisterna, skivbolagen är onödiga, låt artisterna ta hand om det i stället då är det dom som får pengarna, inte redan penningstinna direktörer.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2009-04-30 18:28:00
|
Banestyrelsen_ |
#6. Dina argument har redan bemotts. Hur blir det med musiker som av olika skal inte kan turnera torgskrack, rorelsehinder. Och filmer, ska det bli buskisteater av dem? Datorspel, de kostar tiotals miljoner att utveckla idag.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2009-04-30 20:46:00
|
GunnarL |
Författarna får väl turnera runt i olika offentliga lokaler med uppläsningar av sina böcker - ett kapitel om dagen i ett par månader på varje ort. Det leder till ett samhälle utan böcker, men för småungar som har gått i en skola där man knappt lärt sig läsa så är det väl ingen förlust?
|
|
Inlägg #9: Postat: 2009-05-02 11:17:00
|
davidfridell |
Måste säga att trots att jag tillhör de få som fortfarande köper fysiska cds håller jag med Linda. Precis som hon skriver kommer musikbranschen alltid att finnas, dessutom är jag rätt säker på att den mår bättre än kanske någonsin. Aldrig förr har det varit så lätt att marknadsföra och distribuera sin musik. Aldrig förr har det varit så många som skapat och nått en målgrupp. Utan att ha belägg för det tror jag dessutom, i takt med att de sektorer och ytor som musik kan användas i ökar, att fler än någonsin kan tjäna pengar på sin musik.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2009-05-02 11:17:00
|
davidfridell |
forts. All teknikutveckling inom musikbranschen har varit till gagn för demokratin, men ingen till samma grad som den vi ser nu. Det är både enklare att producera sin musik och få det att låta proffsigt och sedan föra ut den. På samma sätt som företagen och i viss mån upphovsmännen rasat varje gång en teknisk förändring skett enbart live-musik contra grammofon, LP contra radio, statsradio contra reklamradio, LP contra kasettband etc etc, protesterat och utropat branschens död, kommer de även denna gång få anpassa sig till en ny verklighet, en verklighet som är mer demokratisk och i förlängningen kommer göra branschen större. Det är lite för snävt att bara se sig själva som skivbolag, de företag som klarar av att förändra sig till nöjesbolag i stort kommer i min ögon ha störst möjlighet att överleva! //David
|
|
Inlägg #11: Postat: 2009-05-03 17:32:00
|
Banestyrelsen_ |
Detta handlar om nagot mycket viktigare an skivbolagens overlevnad, namligen upphovsratten, som i sin tur handlar om mer an musik. Applicera er logik pa andra medier dar produkterna ar lika latta att kopiera men mer kostsamma att ta fram sa ser ni tydligt vem som skadas av nedladdning.
|
|