sourze.se
Artikelbild

Skivbranschen är död! Länge leve musiken!

"Jag tror inte att musikbranschen har något att förlora på gratismarknaden. De som har något är förlora är den kommersiella musikbranschens höjdare och artister. Enligt min mening skulle det inte vara en större förlust om de försvann från marknaden."

Låt oss utgå från att det är gratis att ladda ned all musik i världen.

Världen skulle inte sluta snurra. Musik skulle fortsätta att produceras. Den skulle fortsätta att avlyssnas, att avnjutas och bidra till en bättre värld. Jag blir inte ledsen om skivbolagsbossen tvingas byta jobb eller om det slutas producera superkommersiell musik. Jag tror vi klarar oss. Och faktiskt, på något sätt kommer nog både bossen och den kommersiella musiken att göra det också.

Varför ska vi göra all musik gratis? Det är en fråga som egentligen är felställd - den är redan gratis, för tekniken finns där. Det är ett faktum! Det är så otroligt lätt att skapa en musikfil och ännu lättare att ladda ned den. Att kämpa mot det här eller att försöka hitta på nya sätt att ta betalt för något som redan är gratis är inte vägen att gå.

Jag är ett stort fan av den franske artisten Sébastien Tellier. Jag har ingen aning om hur han förhåller sig till musiknedladdning, men han har en MySpace-sida som jag besöker då och då för att se om han lagt upp några nya låtar. Jag har även laddat ned allt jag kunnat av och med honom. Under det sista året har jag betalat för och varit på två av hans konserter. Häromdagen köpte jag en t-shirt med honom på. Gissa vad som ingick? Hans senaste skiva! Jag har ingen möjlighet att veta hur han har det ekonomiskt eller varifrån han får den största delen av sin inkomst, men känner mig nöjd med att ha bidragit och samtidigt fått mycket tillbaka.

Vissa äldre personer försöker sig på att raljera över ungdomar som vill ha allt gratis: "Jaha, men gå in i närmsta affär och bara plocka på er mat och dryck då!" Att vi ungdomar måste förklara att mat är något man kan ta på, att mat inte är särskilt lätt fördelbart och omöjlig att kopiera genom ett musklick bevisar hur lite många äldre människor begriper av utvecklingen.

Andra äldre och yngre begriper förstås, men har fortfarande svårt att inse det sista ofrånkomliga steget: att släppa all prissättning av musiken i "filform". Ta gärna betalt för en konsert, en installation, en show. De är inte musklicksdelbara. De är en kulturell upplevelse, en tjänst.

Det är en ny tid med nya förutsättningar. Den som anpassar sig först har massor att vinna. Se på banden som slår igenom över hela världen samtidigt tack vare länkar som skickas mellan kontinenterna av till exempel Facebook-, Youtube- och MySpace-användare. Jag tror inte att musikbranschen har något att förlora på gratismarknaden. De som har något är förlora är den kommersiella musikbranschens höjdare och artister. Enligt min mening skulle det inte vara en större förlust om de försvann från marknaden.

Låt musikbranschen hamna i händerna på riktiga artister. Må de bästa artisterna överleva liksom. Skivbranschen är död! Länge leve musiken!


Om författaren

Författare:
Linda Thilén

Om artikeln

Publicerad: 29 apr 2009 10:31

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: