Essike dessike leken går...

Den här tråden diskuterar artikeln Essike dessike leken går....
Inlägg #1: Postat: 2009-05-07 15:33:00
Leif-Arne
Lysande text Sunny, har faktiskt inga andra kommentarer. Bara, fortsätt skriv, de är texter som dina som gör att jag tror på Sourzes koncept, trots allt.
Inlägg #2: Postat: 2009-05-07 16:17:00
steno
Jag håller med Leif Arne. Jag kunde inte låta bli att dra på mun trots ämnet när du nämnde begravningen hos Efraims budbärare. Kommer församlingen att avslutas med att den sista verkligen halkar ned?
Inlägg #3: Postat: 2009-05-07 19:08:00
mats hägglöf
Har med behållning läst din text tvenne gånger! Men Sunny, jag har förlikat mig med döden,helt frisk och 77 år fyllda! Födelse är död och död är för mig paradoxalt nog födelse - detta säger jag utan att bekänna mig till någon reinkarnationstanke! PÅ NÅGOT SÄTT INGÅR VI ALLA I EN SLAGS ENERGI SOM FORTSÄTTER OCH FORTSÄTTER OCH FORTSÄTTER! Av den kraftfulle lappländske mannen,fadern min, återfanns en liten, tunn människokropp när döden anlände, förvarad under landstingets lakan. När pappa så gav efter för döden var kroppen bara ett tomt valv. Något hade lämnat kroppen. Personalen var snabbt på plats för avtransport och jag fick kämpa lite för att få behålla pappa på rummet en stund och få tid med den döde.
Inlägg #4: Postat: 2009-05-07 19:34:00
Beth4020
En riktig guldklimp har du vaskat fram med hjärta, hjärna och fingrar Sunny! En klar femma
Någonstans tror jag att vi människor är så pass primitiva att det är först när vi konfronteras döden som vi lär oss leva på riktigt och fullt ut. Även om du säger att du inte kan förlika dig med döden så är det något som du accepterar och tvingas konfronteras med. Även om man accepterar döden är vi nästan aldrig redo för den. Så många anhöriga jag träffat som vårdat sina svårt sjuka och döende anhöriga som VET att slutet är nära, men när det väl kommer är de inte beredda....du är stark som vågar se på trots av din rädsla. /Birgitta
Inlägg #5: Postat: 2009-05-07 19:41:00
GunnarL
Jättefint skrivet Sunny! Och dessutom en dikt av Ferlin som jag aldrig förut läst. Stort tack för både artikeln och dikten!
Inlägg #6: Postat: 2009-05-08 08:28:00
Gunsan
Lysande! JA! Sunny, må kroppen åldras, må döden dansa i alla våras ringar...Men din text berättar allt igenom om ditt livsmod och det helt "ålderbefriade" förhållningssätt som bor i dig! Tack för en mycket givande text.
Inlägg #7: Postat: 2009-05-08 13:01:00
Sunny
Tack Beth.Ja du har ju erfarenhet.Jag minns hur vi talde i bland när vi hade fått vår äldsta dotter o såg henne utvecklas till det lilla underverk hon var.-Händer det henne någonting så överlever vi inte,sade vi innan.När det hände så gjorde vi ändå just detta:överlevde för varandra.
Inlägg #8: Postat: 2009-05-09 11:36:00
Pia K
Tack för en jättefin artikel Sunny. Du skriver om sådant som för många är tabu. Du ser mer än många andra människor gör. Du vågar också ta upp prikata ämnen, som den om prostitution t.ex.
Inlägg #9: Postat: 2009-05-09 13:13:00
almqwist
Tusen tack för dina snälla ord.Jag brukar alltid läsa dina artiklar med stor behållning oxå.
Inlägg #10: Postat: 2009-10-06 10:25:00
Blomman
Tack för att du läst och kommenterat mitt inlägg, men jag vill också kommentera ditt, oavsett...

Starkt att du så privat visar ditt liv som innehållit/innehåller så många förluster. Men det är ändå gåvan av alla dessa människomöten vi bevarar i oss, som ger livet sin ofantliga mening. Det är en gåta/fråga att överhuvudtaget få existera och jag tror att livets drivkraft blir att aldrig få bli varse svaret. Inte förrän i själva ögonblicket i mötet med döden. Kanske uppstår samma euforiska upplevelse som då någon vi älskar föds. Så vill man ju...och Du,lev väl...
Inlägg #11: Postat: 2009-10-07 00:18:00
Sunny okammad
Tack Blomman! Jag försöker leva o älska en dag i taget för medvetandet om att min käre lever på övertid får inte ta bort dagens njutning. Inte heller oron för hur han ska klara det om jag dör först.Det är helt onödig oro.
Laddar...