|
Inlägg #1: Postat: 2009-04-23 15:37:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Superb artikel. Du är wen riktig Wallraff!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2009-04-23 17:20:00
|
|
Cicci Wik |
*s* Tack så mycket! Men jag wallraffade inte, jag var anställd som vårdbiträde i 15 år innan jag satsade på min nya karriär!
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2009-04-24 19:13:00
|
|
Sunny |
En klart lysande 5:a!!! Jag vet oxå hur verkligheten ser ut. Man blir både ledsen o rasande men man kämpar emot en mur känns det som.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2009-04-24 19:14:00
|
|
Sunny |
O de gamla MÅSTE få kosta!
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2009-04-24 21:36:00
|
|
Cvea |
När jag arbetade en kort period på ett IT-företag var det en av säljarna där som pratade om en "närande" och "tärande" verksamhet. Han menade att vård, skola och omsorg är tärande och sälj och marknader är närande. Eftersom det var den närande som bestämde hur stor den tärande skulle vara så behövde man prioritera denna sa han när det handlade om fördelning av medel i samhällsapparaten. Men då förstår inte jag riktigt hur det kan vara okej att hellre ge fantasisummor till de rika än satsa på välfärden, läs till exempel äldre, för att människor ska kunna arbeta? Den offentliga sektorn är ju en förutsättning för den andra så hur kan man prioritera och använda ord som närande och tärande?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2009-04-24 22:15:00
|
|
GunnarL |
5/ Cvea, Det där är ett ganska vanligt synsätt hos unga, framgångsrika spolingar som inte har varit i närheten av vare sig sjukdom, äldrevård eller några som helst fysiska problem. De tror att det alltid kommer att vara så, och att de äger världen. I slutet av 1980-talet, när vi hade en våldsam högkonjunktur talades det ofta bland yngre tjänstemän om "den ofantliga sektorn", som då betraktades som tärande, medan vi som for omkring i flotta tjänstebilar skulle vara "närande". Allt sånt där är naturligtvis bara skitsnack, vars ursprung är ren okunnighet och stöddighet! När ens mamma eller pappa blir beroende av åldringsvården eller när ens egen hälsa börjar svikta så tänker man annorlunda. Skolväsendet har tyvärr försämrats p.g.a. att man släppt in friskolorna och det är väl inte så mycket att göra åt - men det är synd!
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2009-04-24 22:58:00
|
|
Cvea |
Egentligen kunde jag ju ha tänkt ut det du skriver alldeles själv. Men jag önskar att dessa okunniga och stöddiga, rika kunde komma på detta också... Kanske var det därför jag skrev min fråga! Mer till dem än till folk som vet sånt där, som du och jag...
Jag tror att människor över lag har en tendens att leva mer eller mindre enbart sitt eget liv och skiter i andra. Ja, jag menar, det är få förunnat att känna empati och kunna tänka sig in i en annan människas livssituation idag. Individen och det egna blir allt viktigare än det kollektiva och ordet solidaritet är så mossigt idag att det inte ens har den minsta livsgnista. Jag tycker det är sorgligt att se. Medmänsklighet är också ett begrepp som bleknar...
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2009-04-24 23:17:00
|
|
GunnarL |
7/ Jag är helt överens med Dig Cvea! Fast jag tror att trenden håller på att vända.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2009-04-24 23:46:00
|
|
Diplomaten |
I dessa tider ber bank direktörerna om statligt stöd, samma personer som hävdar att de krävs fantasibelopp i form av löner och bonus för att locka kompetenta personer i ledande befattningar ... är inte sverige fantastiskt så säg.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2009-04-24 23:55:00
|
|
Sunny |
Gunnar: jag kan bara instämma.Vad jag retar mig mest på att alla vet att jordens resurser är ändliga.Alla har oxå insett under många år nu att det måste komma en nedgång.Jag väntade den faktiskt tidigare.När jag kan inse detta utan någon ekonomisk utbildning så innebär det ju att alla kan se det som är uppenbart.Varför tog inte de som har fantasiarvode tag i problemet redan för c.a 10 år sedan?I stället se de katastrofen komma men syundrar sig att teckna luftavtal o fylla sina fickor innan krachen kommer.Det är så gement. Därefter vill de ha fallskärmar o livstidspensioner som skulle kunna finasiera flera undersköterskor hela året som tack för visad inkompetens
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2009-04-24 23:55:00
|
|
Sunny |
Solidaritet och empati verkar vara fula ord i dag?
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2009-04-25 00:01:00
|
|
Diplomaten |
Kapitalismen är ett maktsystem som föraktar demokrati och solidaritet dess enda överskridande norm är förräntningen av kapital. Allt annat är underordnat.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2009-04-25 00:02:00
|
|
Diplomaten |
#12 "överordnande" norm skall det vara... ursäääckkkta
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2009-04-25 00:55:00
|
|
MIGsäger |
När man läst ex antal inlägg som berör samhällsfrågor så går meningarna isär, med en del sanningar och resten är endast ett önsketänkande. Nu borde var och en av oss inse vad politik handlar om, ett önsketänkande från folkmun och ett falskspel av politikerna som försöker skyla sitt misslyckande med konstruerade sanningar, som är exakt det vi ondgör oss över, att inte få veta den rätta sanningen. Sedan kan vi dilla hur mycket som helst om, vilken politik som är bäst, höger eller vänster, samma dåliga politik skulle jag vilja påstå.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2009-04-25 05:10:00
|
|
peter_ |
Hur skulle du vilja att det politiska systemet såg ut?
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2009-04-25 09:40:00
|
|
MIGsäger |
Svårt att säga på rak arm Peter, kanske vi skulle ha någon slags granskningsapparat som höll koll på politikerna. Vad festligt det vore man hade ett program i datorn där man kunde få upp vad politikern den eller den har gjort och sagt och sedan hade vi ett direktnummer till granskningen och talade om vad vi tycker. Tanken kanske inte var så bra eller vad tycker du Peter.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2009-04-25 10:14:00
|
|
Cvea |
MIGsäger skriver om politik och önsketänkande. Det fick mig att fundera på något som min sambo ofta brukar köra med. "Vanligt sunt förnuft är inte alls särskilt vanligt". När det sunda förnuftet måste stå tillbaka för sådant som Diplomaten skriver i #12 om kapitalismen och när politiken mest består av "konstruerade sanningar" som MIGsäger skriver. Vart tar det sunda förnuftet vägen då? Har det något eget parti eller förpassas det åt sidan som "önsketänkande"?
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2009-04-25 10:42:00
|
|
MIGsäger |
Cvea, väljarnas sunda förnuft är ett ösketänkande vi begagnar oss utav. Både du och jag tycker en massa om vårt samhälle, oftast i strid med våra folkvalda politikers åsikter och skulle din och min åsikt finna samklang med politikernas dito, så saknas det alltid pengar, som är det gängse svaret på våra åsikter.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2009-04-25 10:49:00
|
|
Janne B |
Citat av MIGsäger// kanske vi skulle ha någon slags granskningsapparat som höll koll på politikerna. // Det är ytterst sorgligt att Du inte vet att vår demokrati har en rad sådana granskningsorgan - vilket inte diktaturer har eller kommunistiska system.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2009-04-25 10:56:00
|
|
MIGsäger |
Säger du det Janne, det kanske är så, till en viss gräns. Men min tanke var att man personligen när som helst kunde gå in och se vad politikerna har gjort för nytta idag eller i går eller för flera veckor sedan. Den här granskningen syftade jag till, den finns inte vad jag vet?
|
| |