Annika Östberg: Svenskar stöttar helst blonda vita

Inlägg #1: Postat: 2009-04-13 11:40:00
Billy Butt
För det första så är varken Indien eller Pakistan mitt "hem". För det andra så har jag ingen dotter. Men om jag hade en dotter och hon kom hem och sa att hon var gravid skulle jag inte se skillnaden på en blond svensk pappa eller en pakistansk eller Kambodisk eller Koreansk pappa. För mig är alla människor likvärdiga. Jag är INTE uppvuxen i det homogeniska svenska samhället av 50 och 60 talet utan jag är uppvuxen i Irland där rasism och fördomar inte existerar ... förutom förstås mot en del engelsmän... men det har med historia att göra och det är en annan femma
Inlägg #2: Postat: 2009-04-13 15:53:00
JEM
Men det är ju underbart, Billy. Du och dina forna landsmän borde få pris. Ni måste vara de enda av sitt slag som helt saknar fördomar. Eller hur var det nu igen, den som säger att han inte har några fördomar ljuger?
Inlägg #3: Postat: 2009-04-13 19:06:00
Billy Butt
Jag kan ge ditt ett konkret bevis på att irländare saknar fördomar mot invandrare. Sedan Öststaterna gick med i EU har Irland tagit emot ca: 300.000 invandrare ifrån Baltikum och Polen. Inte illa för ett land av 3 miljoner invånare. Dessa behandlas mycket väl. Irländarna kallar inte Litauiska kvinnor för fnaskar såsom många svenskar gör! Dessutom fanns , när jag var barn på 50 talet, en hel del japaner och tyskar som bosatte sig på Irland. Det var en kort tid efter andravärldskriget. Det första jag fick lära mig som tioåring var att leka med de små tyska och japanska pojkarna - Kom i håg att Tyskland hade just orsakat ett stort världskrig. Och japanerna hade härjat i hela Fjärran Östen sedan Pearl Harbour anfallet. Det här känner inte svenskar till, men Irland är känd inom den engelsktalande värld för att vara det landet med minsta fördomar mot främlingar. Nu har du lärt dig någonting nytt i dag JEM!
Inlägg #4: Postat: 2009-04-13 19:13:00
Starka tjejen
Ursäkta Billy, men du ser faktiskt inte ut som en irländare. Snarare en zigenare, eller en indier av något slag. Sedan får du säga vad du vill, men första intrycket ligger er invandrare i fatet.
Inlägg #5: Postat: 2009-04-13 20:40:00
Janne B
Om man tror sig veta något om en person på grund av hans pigment då är man/kvinna rätt korkad. Sådant slutade jag med i tioårsåldern.
Inlägg #6: Postat: 2009-04-13 20:45:00
Bitel E A B
Stämmer det att zigenarna ursprungligen kom från någon av norra indien provinser?
Inlägg #7: Postat: 2009-04-13 20:46:00
Janne B
På en punkt så hadu fel Billy Butt. I min generation finns omfattande kunskaper om Andra Världskriget jorden runt. jag har suttit många timmar och pratat med Fyrtitalister om de olika krigsskedena. Jag har ofta blivit imponerad över kunskaperna hos folk med begränsad skolutbildning. De vuxna tittade i barnens skolatlas efter plkatser de hörde om i radion.Tidningar publicerade ofta i vart fall kartor över Europa. / Själv var jag oerhört bra på att räkna upp en rad krigsskådeplatser i Finland som Salla etc.
Inlägg #8: Postat: 2009-04-13 20:49:00
Janne B
Bitel// Jag har många ggr läst om att romerna har tydliga språkrester från Indien och Persien. Därtill så har kvinnorna kläder och smycken som för tankarna till bättre bemedlade i Indien/Pakistan.
Inlägg #9: Postat: 2009-04-13 20:51:00
Janne B
Intrycket av Starka Tjejen ligger henne honom i fatet....
Inlägg #10: Postat: 2009-04-13 20:51:00
Starka tjejen
Det handlar inte bara om hudfärg, utan även om anletsdrag och temperament. Zigenarna är asiater från början, och kallar sig själva för österlänningar.Billy uppfyller kriterierna ganska bra, enligt wikipedia.Länk: sv.wikipedia.org
Inlägg #11: Postat: 2009-04-14 09:56:00
Billy Butt
Till Starka Tjejen #4 ovan. Sant att jag inte ser ut som en irländare, men Varken Zlatan Ibrahmovic, Henrik Larsson, Dr Alban eller Nyamko Sabuni ser ut som svenskar. Fattar du?
Inlägg #12: Postat: 2009-04-14 17:12:00
Janne B
Endast folk som ser ut som samer borde få vistas i detta land ;- vår ursprungsbefolkning?
Inlägg #13: Postat: 2009-04-15 12:40:00
JEM
Tack Billy för att du bidrar till min kunskap. Men om antalet flyktingar och övriga invandrare ett land tar emot är ett mått på om det förekommer rasism eller andra fördomar där, borde det finnas länder som slår Irland med hästlängder. Om det är som du påstår är det naturligtvis bra men det förklarar ändå inte ämnet som artikeln syftar på. Jag är fullkomligt övertygad om att irländarna engagerar sig mer i en infödd i nöd än någon annan. Det har som jag tidigare beskrivit inget med rasism att göra är ett helt mänskligt beteende. Även avståndet till en händelse kan ha betydelse för engagemanget. Jag tror du förstår det här Billy!
Inlägg #14: Postat: 2009-04-15 12:41:00
JEM
Att däremot Annika Östberg tas emot som en hjälte är inget annat än en skandal.
Inlägg #15: Postat: 2009-04-15 13:31:00
Janne B
Vem eller Vilka tar emot Östberg som en hjälte. Jag har inte sett detta. Varenda artikel som handlar om hennes överföring till Sverige repeterar alla hennes brott. Var är massorna som Hurrar???
Inlägg #16: Postat: 2009-04-16 00:21:00
Sunny
Jannne.Jag ställer mig samma fråga.Det är inget hjätemodigt i att medverka till dråp eller mord.Det är väl mera en åsikt att hon nu suttit av sitt straff efter 28 år? I mitt fall ser jag dessutom 2 socialt förmildrande omständighter.Den ena är att hennes gamla mama finns här o kanske inte har så långt kvar: det andra är att Annika fick betala priset att inte få uppleva sin ende son innan han dog.
Laddar...