|
Inlägg #1: Postat: 2009-04-09 06:45:00
|
|
Tommy Funebo |
Ja, det ligger en moderathund begraven...
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2009-04-09 08:38:00
|
|
Janne B |
Något sömnig lyssnade jag på Sv Radio i morse. Där sa man att Sverige tagit hem över 100 fångna svenskar på senare år. Därtill finns det ungefär 100 dömda svenskar som man arbetar med att ta hem. Kan någon bekräfta att jag hörde rätt???
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2009-04-09 17:10:00
|
|
GunnarL |
Reinfeldt rider på massmedias överdrivna intresse för den här kvinnan och försöker plocka politiska poäng i den av massmedia skapade kändisens kölvatten. Det intressantaste med den här artikeln är annars ordet "polismordsmedhjälpsdömda", som dessutom förekommer två gånger. Sådan svenska tilltalar mig storligen!
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2009-04-09 20:42:00
|
|
Starka tjejen |
Alla sätt att bli kändis är bra, utom dom dåliga. Först var jag negativ till Annickas frisläppande, men när hon fick så mycket plats i media så tänkte jag om. Hon behöver knappast skämmas för sina brott iaf, och det var ju trots allt bara karlar som dog. Hade hon dödat en kvinna så hade jag nog inte tyckt om henne.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2009-04-09 23:43:00
|
|
Sunny |
Ja visst "lurade" Reinfelt sannolikt Schwarzenegger eller kanske det var så att den senare ville bli av med problemet o "lät" sig luras? För väljarnas skull.De ville inte ha någon frigivning.Han kan ha tänkt ekonomi nämligen.Våran Reinfeldt borde kanske inte ha talat om detta men han vet att det ger honom väldigt många poäng o det närmar sig valår.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2009-04-10 13:24:00
|
|
Diplomaten |
Det skulle inte förvåna mig en sekund om jänkarna ställt andra krav i samband med förhandlingarna om AÖ ev flytt, naturligtvis måste man insett att hon ganska snart kommer bli frigiven efter det att hon förflyttats. Jag antar att Ipred-lagen stod på jänkarnas lista man går ganska långt för att försvara sina intressenoch att Nu Alfons Åberg påminde lite diskret detta för Terminator bara i förbifarten sådär... och så kunde han ta lite billiga PK poäng på köpet..
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2009-04-10 20:45:00
|
|
Karin Holmberg |
#3 Reagerade också på det fyndigt, av C O S, ihopsnickrande ordet "polismordsmedhjälpsdömda". Gillar. :-
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2009-04-10 20:56:00
|
|
Starka tjejen |
Svenska språlket gör sig bäst med korta ord och korta meningar. Polismordsmedhjälpsdömda går fett bort.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2009-04-11 10:36:00
|
|
jameshamilton |
"Polismordsmedhjälpsdömda" är inte alls fyndigt bara felaktigt. Mord i första graden ska det heta.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2009-04-11 15:52:00
|
|
Starka tjejen |
Vi har inget som heter mord av första graden i Sverige. Du har tittat för mycket på amerikanska TV-deckare, där juridiken är väsensskild från den svenska. Kvinnor blir oftast friade för medhjälp till mord, och den svenska rätten anser oftast att det var den manliga partnerns fel. Juha Valjakalla fick hela skulden, och Christine Schürrer var nära att bli frikänd.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2009-04-11 18:38:00
|
|
Bitel E A B |
Ja den vida omtalade och nyligen frigivne Juha Valjakalla har nu åter gjort sej påmind
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2009-04-11 23:23:00
|
|
Karin Holmberg |
#8 För mig är ett varierat språkbruk tilltalande, där folk vågar utmana språkligt och använda just egenhändigt ihopsnickrade uttryck.
Det tilltalar mig. Jag vet inte varför. Och jag vet inte om jag är gängse eller inte som tycker så.
Jag har bara en känsla av vad som utvecklat mig språkligt på senare år.
Jag tror inte att man får ta FÖR mycket intryck av alla språkriktighetsregler för att lyckas skriva lättillgängligt.
Det handlar om att våga vara personlig också.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2009-04-11 23:24:00
|
|
Karin Holmberg |
och uttrycket som COS skrev var tydligen iögonfallande för många.
Bara det! Där har han ju lyckats. Eller hur.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2009-04-12 10:19:00
|
|
jameshamilton |
Hon fälldes för mord!
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2009-04-12 23:04:00
|
|
Karin Holmberg |
#14 Må så vara. Men påhittade ord även långkomponerade är härliga, och utvecklande, iallafall för min verbala förmåga. Heja redaktörn! :-
|
| |