Nu drar vi in vetebullarna

Den här tråden diskuterar artikeln Nu drar vi in vetebullarna.
Inlägg #1: Postat: 2009-04-13 09:24:00
Pia K
Eftersom vi har en moderat regering, kanske detta är ett sätt att gå tillbaka, vrida klockan tillbaka, minska på samhällstillsynen och välja, att en förälder ska vara hemma med barnen? Vad vet vi vad som ligger bakom detta ständiga tjat om att det inte finns pengar? På samma gång hör man att båda måste jobba för att klara sig.Hur kom vi dit? Eller hit?
Inlägg #2: Postat: 2009-04-13 11:55:00
Janne B
Den internationella ekonomiska kris som spritt sig till Sverige beror nog inte på någon moderat regering. Hitintills har Sverige klarat sig bättre än de flesta länder i Europa. Men vi har inga löften för framtiden. Nu gäller det för varje hushåll och varje person att handla så begåvat som möjligt. Vi vet alla hur vi betett oss under en nästa oavbruten uppgång. Men vem vet vad som är klokt att göra nu? Vem har facit?
Inlägg #3: Postat: 2009-04-13 12:11:00
Pia K
Det har visat sig att det fins inte jobb till alla här i Sverige. Svenskarna vet nog inte själva hur det drabbat samhället, att alla absolut ska jobba? Ett hem numera används mera till data,tv och dricka mer vin i.Alla har och kräver separata rum. Ungdomar bränner skolor, rånar och fler klara inte skolan. Så ville de som trodde på att alla jobbar ha det- eller så fick de resultatet.
Tur att människan fortfarande har något kvar att tänka med.
Inlägg #4: Postat: 2009-04-14 14:31:00
Johan555
Alla såg detta komma men de med makt valde att rädda sig själva o sina bonusar.Vi andra som såg det komma kunde inte göra så mycket.
Inlägg #5: Postat: 2009-04-14 20:39:00
Pia K
Har du rätt i Johan! Jag är glad att jag åtminstone var hemma med mina barn. Jag har också alltid jobbat i mitt närområde, vilket de flesta säger är omöjligt. Det är inte sant.
Inlägg #6: Postat: 2009-04-15 09:49:00
Janne B
I DAG så har Anders Borg spenderskjortan på och satsar massor av miljarder de kommande åren i Vårbudgeten. Massor av folk ska sättas i studier medan andra nog på deltid kommer att placeras i rätt meningslösa "sysselsättningar, åtgärder" på gammalt vanligt AMS-vis.De arbetslösa kan inte sättas i produktion av varor för av av sådant har vi redan överproduktion. Volvo t ex har tusentals osålda jättetraktorer i Braås.Kommunerna har stort behov av tjänstepersonal,men har så ont om pengar att de snarare kommer att avskedafolk. Så här kommer det att vara tills efterfrågan på varor och tjänster ökar igen.De närmaste åren blir nog en slags ökanvandring, sedan blir det en viss förbättring av ekonomin. AMS borde kanske starta överlevnadskurser!!!
Inlägg #7: Postat: 2009-04-15 11:38:00
Janne B
En av landets främsta ekonomer säger att Borg är den bästa socialdemokratiska finansminister som landet någonsin haft. Ja så kan man ju skänta till det...
Inlägg #8: Postat: 2009-04-15 19:58:00
GunnarL
7/ Janne B, Nu var det ju faktiskt Stefan Fölster på Svenskt Näringsliv som uttalade sig så. Och han är definitivt inte någon av Sveriges främsta ekonomer! Snarare tvärtom!
Inlägg #9: Postat: 2009-04-15 20:30:00
Janne B
Stefan Fölster har en imponerande meritlista sett från mitt perspektiv och hör till släkten Myrdal.Men inte kan jag intyga att han hör till de främsta. Hoppar dock väldigt ofta fram i tal o skrift i olika medier så jag har sett av honom väldigt mycket / I dag var det väl uppenbart att han ville ge ett tjyvnyp.....
Inlägg #10: Postat: 2009-04-15 20:46:00
Janne B
GunnarL / Vilka kan man anse höra till de främsta ekonomerna i dag....
Inlägg #11: Postat: 2009-04-15 20:53:00
GunnarL
10/ Ja, Du Janne. Inte är det personerna i Svenskt Näringsliv i alla fall - det är en utpräglad intresseorganisation, och Fölster är lika förutsägbar som solens uppgång! Men jag tycker nog att vår finansminister verkar ganska klok. Och i och för sig tror jag nog att även Östling är ganska klok - de har bara lite olika roller. Sen finns det massor av ekonomiska tyckare i både tidningar, radio och TV. Alla har ett gemensamt - de har ständigt fel! Så därför är det nog bara att konstatera att det där med att förutse den ekonomiska utvecklingen är ungefär som att tippa stryktips.
Inlägg #12: Postat: 2009-04-15 21:58:00
Janne B
Det besvärligaste med att vara 70 år är att man tycker sig ha hört alla uttalanden 10-100 gr förut av företrädare för olika "särintressen".Första året med nya regeringen var rätt rolig för då hade de inte hunnit lära in sina ramsor,men Borg är fortfarande hyfsat intressant att lyssna till. / Östling är bättre än vad Nuder var/ Men hur Mona i över ett år till ska kunna manöverera sig mellan V och MP kan bli spännande att se. Hon kan nästan inte säga något nu utan att första ha funderat på vad de andra tycker. MEN jag önskar henne lycka till för detta land behöver en bra socialdemokrati. / Jag har nyss i kväll lyssnat på ett utmärkt P1 program om August Palm.
Inlägg #13: Postat: 2009-04-16 00:23:00
Sunny
Det Janne börjar smyga sig på tidigare! -Detta o detta har den eller den skkrivit bättre om för 20 år sedan!tänker man ofta
Inlägg #14: Postat: 2009-04-16 00:28:00
Sunny
Apropå Stefan Fölster så har han ännu så länge sin mammas bok som största merit.Skriver Kaj F en bok som De tre löven kan väl sonen inte vara helt borta väck?
Inlägg #15: Postat: 2009-04-16 07:20:00
Janne B
Nej han är inte väck och jag har lyckats med att vakna...
Inlägg #16: Postat: 2009-04-23 16:48:00
Janne B
Jag ser i bladen att vår kära regering gripit in för att hjälpa en bostadslös man från Ockelbo och hans vackra fästmö.De ska nu få en stuga i Haga park nära hav och skog. Området lär vara såväl barnvänligt som vuxenvänligt. De lär ha god ekonomi så att de kan mumsa på vetebullar sju dagar i veckan.Så någon risk för utebliven hyra är det nog inte.
Ja när Fredrik griper in - så händer något!
Laddar...