Låt Kosovo stå på egna ben!

Den här tråden diskuterar artikeln Låt Kosovo stå på egna ben!.
Inlägg #1: Postat: 2009-04-08 19:51:00
Leif-Arne
Visst skall Kosovo få stå på egna ben, frågan är vad som hindrar dem att förbli en kronisk utgiftspost för EU. Förmodligen denna balkanmentalitet där allt, alltid är någon annans fel och där man minsann inte får förglömma alla historiska oförätter som man utstått. Därtill att det är det EU´s moraliska skyldighet att betala maträkningen.
Inlägg #2: Postat: 2009-04-08 20:32:00
Shqiptar
Jag är så less på att man pratar om "balkanmentalitet" hit och dit. Det är ingen skillnad på människors mentalitet, vanliga människor går på samma biopremiärer, läser samma böcker i stort och gillar samma musik. Det är inte en annan planet för i h***. I min erfarenhet, de som gärna tar upp "mentalitet", "kultur" etc i regel inte kan eller inte vill se den serbiska statsledningens och alltså inte alla serbers - för att inte hamna i det utjatade ämnet igen ansvar. Belgrad var den som bestämde sig för att föra över den politiska konflikten till den militära arenan, helt enkelt därför att man förfogade över armén. EU och USA har naturligtvis en del i ansvaret, eftersom man inte ingrep tidigt och talade om att man inte skulle acceptera resultat som uppnås på det sättet; exempelvis slöt svenska bolag avtal med regeringen i Belgrad kring Trepçagruvan samma år som man där rensade etniskt albanska gruvarbetare.
Inlägg #3: Postat: 2009-04-08 20:42:00
Shqiptar
Då har USA och EU - och Sverige, om man så vill - också del i det moraliska ansvaret att se till att det blir bra i Kosova och på Balkan.

Faktum är att även de som håller hårt i plånboken och räknar allt i kronor och ören ser investeringen på Balkan som en bra affär i längden. Det har naturresurser, en skolad och ung befolkning, en nära kulturanknytning till Europa, kort sagt allt det som fordras för att det ska bli en intressant partner - om man nu inte gör om misstagen och tillåter ett annat krig att bryta ut. Jag vågar inte ens tänka på vad det skulle kosta, både mänskligt och ekonomiskt. Så det är inte läge att vara snål och småsint; för all del heller inte blåögd och godtrogen; utan bara smart, generös och principfast.
Inlägg #4: Postat: 2009-04-08 23:02:00
Leif-Arne
#1 Beläggs med #2 och #3. #4 Prova Lunarstorm, där finns kanske någon som uppskattar dina upptåg.
Inlägg #5: Postat: 2009-04-09 13:30:00
Thomas L. Aabo
Bra artikel.
Inlägg #6: Postat: 2009-04-10 21:31:00
Starka tjejen
Jaha, så blev jag censurerad här också. Tål ni inte sanningen här på sourze?
Inlägg #7: Postat: 2009-04-10 21:32:00
Starka tjejen
Det gällde östeuropeiska balkaner överlag, så ingen blev utpekad. Det är väl ändå för eländigt med att dom ska kriga så mycket därnere ?
Inlägg #8: Postat: 2009-04-11 20:28:00
Branislav
Så för att du säger östeuropeiska balkaner så är ingen utpekad? Då är väl snarare tyskar, fransmän, engelsmän och amerikaner mycket eländigare med tanke på världskrig och dylikt de har startat?
Inlägg #9: Postat: 2009-04-12 20:15:00
Starka tjejen
Engelsmän och amertikaner betraktar jagsom vänner, så deras krig säger jag ingenting om. Värre är det när sydlänningar och österlänningar krigar, för dom är också så mycket annorlundare än oss.
Inlägg #10: Postat: 2009-04-14 01:40:00
Simon West
Kul att Kosovo fått sitt 56 erkännande, då har ni nått lite över hälften till den magiska gränsen 100 länder,kan ju inte vara så svårt med tanke på hur lätt 56 upnåddes:
Laddar...