Gammelmedia incestuös och odemokratisk

Den här tråden diskuterar artikeln Gammelmedia incestuös och odemokratisk.
Inlägg #1: Postat: 2009-03-31 13:15:00
fundersam
Citat:
"I vårt samhälle går människor än idag omkring och tror
att vi lever i en demokrati. Detta baseras på
att vi får tala om vad vi vill och tycka om vad vi vill.
Så lång är det rätt."
Kommentar:
Är inte helt säker på att man får tala om
och tycka vad man vill!
Den friheten har nog inskränkts allt mer..
Inlägg #2: Postat: 2009-03-31 13:42:00
Leif-Arne
Det finns några få begränsningar i yttrandefriheten, det är inte tillåtet med förtal, uppmaning till brott eller hets. Några få väl motiverade inskränkningar. Sedan är det naturligtvis så att all kommunikation kan leda till konsekvenser, skriver jag på min blogg om vidlyftiga spritfester, tvekar sannolikt den presumtive arbetsgivare som passar på att googla en arbetssökande. Skriver jag inlägg på en interaktiv site så måste jag räkna med att bli bemött, har jag inte då inte på fötterna så får jag räkna med att stå med rumpan bar.
Inlägg #3: Postat: 2009-03-31 13:53:00
Leif-Arne
I stort har nätet inneburit en välbehövlig diversifiering av media. Flödet blir större och från många fler. En risk är att många bloggare är anonyma och går inte att ställa till svars för exempelvis som en journalist och chefredaktör i gaammelmedia. En del drev kan lätt utvecklas till rena mobbingkampanjer mot enskild, utan att det finns någon att ställa till svars. Skvaller som förr hölls inom fikarummet har blivit publikt och finns kvar på nätet långa tider. Slutsatsen blir att tänk efter innan du skriver något, konsekvenserna kan bli så mycket större än du räknat med.
Inlägg #4: Postat: 2009-04-01 11:17:00
Ola April
Bra artikel Ramona! Det är viktigt att vi som inte är bland de 200 utnyttjar möjligheterna med nätet nu.
Inlägg #5: Postat: 2009-04-01 22:33:00
Sunny
Mycket bra artikel Ramona!!O sannare än de flesta anar. Det är vi äldre som borde utnyttja nätet mera då vi inte längre kan tågluffa i veckor eller orkar långresor o träffa nya människor.Här kan vi oxå få tag på böcker som är väldigt "smala" o musik som vi inte hittar på storvaruhusen. Länge leve internet
Inlägg #6: Postat: 2009-04-02 10:28:00
Karin Holmberg
Fast här på sourze känner man sig ibland som i ett PRO-sällskap :- ;- kombinerat med lite yngre förmågor.
Och tja vad det gäller pappersmedia, så är det ju svårt att bli en katt bland hermelinerna.
Ibland tar de ju in udda figurer bland krönikörer, men då är det ju för att vederbörande "är ett namn" innan.
häromdagen såg jag att Carolina Gynning helt plötsligt var en av krönikörerna -Aftonbladet?
Detta blir ju inte förtroende och demokratiskt för läsarna.
Att de känner att den som "kommer in" gör det inte för sina kontroversiella egensinniga åsikter, utan för att "den är ett namn" sen innan i något ovidkommande sammanhang.
Du Ramona, t ex, tror jag har svårt "att komma in" för att du har väldigt kontroversiella och politiskt inkorrekta åsikter.
Detta oroar mig.
Att gammelmedia vägrar. Medan en nättidning som sourze "tar in" det folk har på hjärtat.
Inlägg #7: Postat: 2009-04-02 10:31:00
Karin Holmberg
Okej. Folk med kontroversiella åsikter KAN få vistas lite i gammelmedia, om man tex heter Guillio eller så,
men kravet är någonstans att man ska gå "att placera in ett fack" för att få den friheten.
Jag tycker i gemen att det kan kännas oerhört slätstruket i pappersmedia hos krönikörerna.
Här på nätet, hittar man de RIKTIGT modiga artiklarna däremot.
Inlägg #8: Postat: 2009-04-05 20:18:00
Hasse O
Jo, Ramona, det ligger mycket i vad du säger. Finns säkert avsevärt mer att klaga på och även "avslöja". Men ... so what? Försvinner de så kommer det bara nya, precis likadana. Har du inget förslag på hur komma rätta med denna brist på syre demokratiprocessen?
Inlägg #9: Postat: 2009-04-21 20:03:00
Elvy
Ramona Fransson ska medverka i programmet eftersnack i svt ikväll klockan 22.30
Laddar...