Kan en man könsdiskrimineras?

Den här tråden diskuterar artikeln Kan en man könsdiskrimineras?.
Inlägg #1: Postat: 2009-03-23 11:05:00
Valdemar J
En hanne ersätts lätt, men mister vi honor i fertil ålder går vi även miste om framtida svenskyngel. Därmed bör nuvarande förhållanden bestå.
Inlägg #2: Postat: 2009-03-23 11:42:00
Leif-Arne
Man kan fåga sig om den som denna text skrivit har, själv fullgjort värnplikt, om så fallet om där fanns något tvång? Knappast. Som läget är idag så måste man själv göra ett aktivt val för att ens få mönstra.Från att det tidigare var en plikt att genomgå miliär utbildning har det blivit en förmån.
Inlägg #3: Postat: 2009-03-23 14:59:00
Per W
Ja, artikelförfattaren är cirka 20 år för sent ute.
Inlägg #4: Postat: 2009-03-23 15:36:00
Valdemar J
Värnplikten finns kvar så länge statens rätt att kalla ut medborgare i värnplikt finns kvar vilket den väl fortfarande gör även om den inte utnyttjats på senare år så frågan är egentligen inte så värst mycket mindre aktuell än innan bantningen.
Inlägg #5: Postat: 2009-03-23 15:54:00
Leif-Arne
#4 Statens rätt att kalla ut finns kvar men det finns inget längre att kalla ut till. Det finns inga mobförråd kvar. Frågan är i högsta grad inaktuell.
Inlägg #6: Postat: 2009-03-23 16:30:00
Valdemar J
Om en massmobilisering skulle bli nödvändig skulle detta fortfarande primärt drabba män. "Kan en man könsdiskrimineras?" är ju ämnet här, inte nedskärningarna, och ur genusperspektivet har ganska lite förändrats.
Inlägg #7: Postat: 2009-03-23 17:50:00
Janne B
För yngre personer kan jag berätta att jag i 30 års tid fick ett besked vart femte år, var jag skulle inställa mig om det plötsligt medelades mobilisering i media eller på annat sätt. Kyrkklockor??? För min del gällde det att med alla medel ta mig till ett kustnära mob-förråd, ofta plåtskjul ute i skogen.Man kunde räkna med förlåtelse om man stal en cykel eller luffaråkte på godsvagnar osv. Militära avier skulle förvaras på säkraste ställe osv. Min urgamla generation tog detta gravallvarligt. garanteras!
Inlägg #8: Postat: 2009-03-24 22:49:00
Jönssonholm
Låt kvinnorna jobba lika hårt som vi skogsarbetare, så får vi se om dom är lika styva i korken sedan.
Inlägg #9: Postat: 2009-03-25 01:05:00
Sunny
Självklart kan alla människor könsdiskimineras. I t ex familjerättsfrågor o vårdnadstvister är män fortfarande diskriminerade.Inom kriminalvården får män längre staff för sina brott. Tänk dig att Pastor Helge Fossmo hetat Pastor Sara o att den unga barnvakten hetat Helge.Vem tror att barnvakt Helge kommit undan med att säga att pastor Sara mainipulerat mig att begå mord genom mobilsamtal? Han hade dömts såsom gärningsman ev med pastor Sara som medhjälp.En kvinna anses kunna bli manipulerad av en man o därför bara delvis ansvrig för sina gärningar men inte en man. Ett annat bra exempel på detta är paret Juha V O Marita.De mördade 3 i Åmsele.Maita var med o gjorde ingenting för at stoppa skjutningen av pojken som bad för sitr liv.När de jagade mamman trampade Marita på hennes händer o räcker Juha vapnet.Han fick livstid i Finland:hon bara 2 år.Hon ansågs vara manipulerad av Juha.Tror någon att Juha kommit undan med 2 år ifall Marita hållit i geväret o han sedan räckt henne ett vapen?
Inlägg #10: Postat: 2009-03-25 15:41:00
Thomas L. Aabo
Kvinnors värnplikt består av att vara gravida i nio månader minst en gång.
Inlägg #11: Postat: 2009-03-26 14:00:00
Per Lennart
Minst en gång? Jag visste inte att det var obligatoriskt.
Inlägg #12: Postat: 2009-03-27 16:36:00
Holgersson
Enligt kärringarna i media, så kan vi karlar inte bli diskriminerade. En ökad könssegregation i samhället är dock ett faktum.
Inlägg #13: Postat: 2009-03-30 19:12:00
Korrespondenten
Vidare så har vi veterinärtjejerna som fick tingsrätten med sig, som vanligt när det gäller könsfrågor. Vad gnäller ni kvinnor för egentligen?Ni är ju som prinsessan på ärten; Ett överkänsligt och ojämlikt släkte.
Laddar...