SR - meningslöst brus eller kvalitativ radio?

Den här tråden diskuterar artikeln SR - meningslöst brus eller kvalitativ radio?.
Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2009-03-28 20:01:00
Leif-Arne
Om man utgår ifrån att man är sig själv närmast, så är vi ju alla i jaget en minoritet gentemot vår omgivning som inte är jag dvs, majoriteten. Då kan man även hävda att en Majoriteten är summan av en massa minoriteter som i ett givet ögonblick har ett attribut gemensamt. Men du kan ju berätta närmre vilket attribut som definierar din majoritet ?
Inlägg #22: Postat: 2009-03-28 21:18:00
GunnarL
20/ Insnöad kan du definitivt känna dig själv "Supersvensk". Dina inlägg väcker knappast någon respekt. Även om du säger dig tillhöra kategorin "vanligt folk" - vad nu det innebär? Men under alla förhållanden hoppas jag ett långt inkast från Rasmus Elm leder till en svensk seger i kväll. Så supersvensk är jag!
Inlägg #23: Postat: 2009-03-28 21:56:00
Tantgredelin
Man måste ändå säga att TV3 och TV4 fångar upp det svenska tonläget. Man hör breda dialekter hos både reklamfolk och programledare, vilket leder till höga tittarsiffror.
Inlägg #24: Postat: 2009-03-29 12:02:00
Leif-Arne
#23 Inte nödvändigtvis. Som avsändare av ett talat budskap är rösten otroligt viktig. Det i särklass viktigaste är att det är en behaglig röst, artikulerad. Ingen tillfällighet att skådisar som har gedigen röstträning har många extraknäck där de lånar ut sin röst. Alla dialekter fungerar bra i sitt ursprungsområde. Generellt så används värmländska och dalmål mest. Är det ett budskap som måste inge mottagaren en känsla av trygghet så fungerar nordliga dialekter. Men beroende på kontext så kan de flest dialekter användas till att förstärka ett budskap.
Inlägg #25: Postat: 2009-03-29 16:25:00
Janne B
SOM frikyrkobarn lade jag tidigt märke till hur de bästa prästerna och predikanterna kunde variera sin röst väldigt mycket beroende på om det var barndop,konfirmation, vigsel,begravning eller annat.De mest musikaliska talarna kunde ju detta med att "stämma" talrösten" också.Det var en nyttig lärdom för en 5-10åring som ibland somnade i mammas knä....Jag kommer just från en lång vigselgudstjänst - där flera verkligen kunde behärska sin röst i tal och sång...
Inlägg #26: Postat: 2009-03-29 16:39:00
Vanligastemil
Dä ä gôtt när fôlk talar som man schälw gör. Ett lysande äxempel ä Maud Olofsson, som verkligen talar som en vanlig människa. Vanligast ä bäst.
Inlägg #27: Postat: 2009-03-29 17:35:00
Leif-Arne
#26 Troll!
Inlägg #28: Postat: 2009-03-29 21:40:00
Norrlandfever
Ett bättre sömnpiller än P1 går knappast att hitta. Maken till udda fåglar får man leta efter, och hela kanalens tonläge känns krystad och onaturlig.
Inlägg #29: Postat: 2009-03-29 23:00:00
Leif-Arne
#27 Där tar du allt fel, både de udda så väl som de jämna fåglarna finns i P2: Länk: sr.se
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...