Ge upp kriget mot dopningen

Den här tråden diskuterar artikeln Ge upp kriget mot dopningen.
Inlägg #1: Postat: 2009-03-24 11:39:00
Kenneth Åhrlin
Frågan som bör ställas är väl snarast: Har verkligen alla dessa preparat någon prestationshöjande effekt? Om så vore fallet borde man inom medicin använda dessa i mycket stor utsträckning. Så vitt jag vet är det mesta avförda inom behandling då de inte har någon visad effekt för tillväxten av t.ex. muskelmassa. Men ett överintag av vissa steroider medför tydligen en del psykiska bekymmer. Vad som inte får bortses från är den. s.k. "placeboeffekten". Kan jämföras med att om man har huvudvärk och tar ett piller så förväntar vi oss att huvudvärken försvinner. Kanske får man samma effekt om man tar något "prestationshöjnade" preparat. Förväntan på bättre resultat och så tränar man hårdare. Samma effekt skulle troligtvis uppnås med vanliga sockerpiller, om man inte visste i förväg, utan trodde att det var prestationshöjande preparat. Det har gjorts en hel del studier med kontrollgrupper och placeboeffekten kan inte negligeras. Den betyder förmodligen mer än prestationshöjande preparat.
Inlägg #2: Postat: 2009-03-24 12:59:00
mats hägglöf
Tillväxthorm, ett exklusivt dopningmedel och dyrt, ökar varken muskelmassa eller prestation enligt en ny studie vid Sahlgrenska akademin. Varje dag i en månads tid fick 20 vältränade stora doser tillväxthormon,ytterligare 10 koksaltlösning. Studien, och flera andra, pekar på att man inte blir bättre atlet den vägen.Dr Christer Ehrborg ledde denna dubbelblinda undersökning. Anabolica används ej längre inom sjukvården, otjänliga även vid negativ äggvitebalans. Men på idrottens bakgård är de högt uppskattade! Mats Hägglöf
Inlägg #3: Postat: 2009-03-24 16:03:00
Leif-Arne
#2 Det där är knappast vad som krävs av en klinisk test Mats. Dubbelblindtest, kan du förklara vad du menar med det?. Normalt så delas försökspersonerna i en klinisk test in i minst 3 grupper, en som testas mot preparatet, en som får placebo och en kontrollgrupp. Dessutom så är jag säker på att det krävs betydligt fler testpersoner än 20 och antagligen även betydligt längre tstperiod.
Inlägg #4: Postat: 2009-03-24 18:26:00
mats hägglöf
Dubbelblindtest innebär att vare sig läkare eller testdeltagare vet vilka tabletter/motsvarande i försöket som innehåller aktiv substans. Efter att hela undersökningen slutförts bryts koden. Antalet deltagare är förvisso litet, men man får i alla fall vara tacksam för att etiska nämden gick med på att administrera tillväxthormon till fullt friska.
Och gör man flera sådana undersökningar världen över, så kallade Bestätigungsprüfungen, får man hållbart underlag. Jag har under mina 17 år inom läkemedelsindustrin i 6 länder lagt ut många sådana läkemedelsprövningar. Mats Hägglöf
Inlägg #5: Postat: 2009-03-24 18:35:00
mats hägglöf
TT meddelar nu att en toppcyklist och en dito skidåkare fastnat för bloddopning via EPO.Det finns flera sätt uppnå höga halter röda blodkroppar - att vistas på höga höjder med tunn luft är en och ej dopningklassad.Dopningsforskaren Bengt Saltin talar numera för gränsvärden vad gäller röda snarare än bannlysning av vissa bloddopningsmetoder. Man kan resonera på samma sätt vad gäller muskelmassa,lätt att mäta. Sannolikt kommer detta snart. Alltsamman blir mer och mer luddigt. Mats Hägglöf
Inlägg #6: Postat: 2009-03-24 20:15:00
GunnarL
Jag tror faktiskt att Wada antidopningsbyrån har betydligt bättre koll på läget än Mats Hägglöf. Dopning skall bekämpas med alla tillgängliga medel och de som påträffas dopade skall stängas av på livstid! Det handlar om ett stort bedrägeri - sponsorintäkter i miljontals kronor p.g.a. fusk!
Inlägg #7: Postat: 2009-03-24 20:24:00
GunnarL
För övrigt har det i flera år varit så att skidåkare med för höga blodvärden - vilket kan bero på medföddhet, medicinering, m.fl. orsaker - inte tillåts starta. Det har bl.a. drabbat Niklas Jonsson. De är helt enkelt födda med höga blodvärden, men kontrollapparaten slår till ändå. Så där finns nog en god kontroll! Jag har däremot ofta undrat varför norrmän dreglar så mycket mer än alla andra nationaliteter - de dräglar ju så att man kan spy åt det! Det gjorde de inte på den tiden det gick lite sämre.
Inlägg #8: Postat: 2009-03-24 21:47:00
mats hägglöf
Gunnar L: Vad min kompetens beträffar kan jag meddela, att jag fungerat som spökskrivare i dopningsfrågor åt Arne Ljungqvist,som sitter i Wadas ledning. Under de tre första åren av Dompingkommisionens RF existens var jag dess sekreterare och deltog aktivt i att bygga uppp testlaboratoriet i Huddinge. Att jag klockrent fällde Linda Haglund för dopning trots protester från dåvarande ordföranden i Svenska Fri, Hans Homér och Arne Ljungqvist, som menade att Huddingelab ej var ackrediterat av IAFF,vållade mig tvenne dödshot bland annat. Läs gärna min bok IDROTT PILLER OCH PENGAR, 214 sidor. Mats Hägglöf
Inlägg #9: Postat: 2009-03-25 12:36:00
GunnarL
8/ Med den bakgrunden är det ännu mer förvånande att Du tycker att man skall släppa dopningen dvs. fusket fri.
Inlägg #10: Postat: 2009-03-25 12:47:00
mats hägglöf
Vid sommarolympiaden 1980 i Moskva utfördes för första gången dopningtest i stor skala. För då 23 miljoner svenska kronor utfördes dessa test och INGEN fastnade. En tid senare kollades dessa urinprov,djupfrysta,av professor Donecke i Köln. 21 av proven innehöll exogent tillförda androgena substanser. Fuskarna ligger alltid före, idag lägger man ut cirka 40 000 kronor per atlet för dopning, en tvåveckorskur, med tillväxthormon, som ej lämnar mätbara spår efter sig i blod, urin eller avföring. Tillväxtehormonet är syntetiskt framställt. Mats Hägglöf
Inlägg #11: Postat: 2009-04-01 08:50:00
Bombycilla
Endast klantskallarna åker fast, de som har pengar och är smarta använder tillväxthormon och andra, ej mätbara hjälpmedel. En nu publicerad undersökning vid 64 anläggningar i Stockholm för styrketräning berättar om 2 368 män, som kollats och intervjuats. Cirka 20 procent använder fortfarande anaboliska steroider, över 500 av tillfrågade, och skulle åka dit vid koll. Trots att anbola icke hjälper dem utöver placeboeffekten.
Laddar...