|
Inlägg #1: Postat: 2009-03-18 13:30:00
|
|
Leif-Arne |
Det sista stycket är baske mig det mest korkade jag läst här på Sourze, och det vill inte säga lite. Så du håller judarna kollektivt ansvriga för att Jesus lämnades till Romarna för att dömas och avrättas?. Nej visst den jämförelsen blev genast olustig. Skall de kollektiva ansvaret delas rakt av, eller fördelas i propotion till hur intensivt individen tror. Är pingstarna som är rätt intensiva av sig mer ansvariga än en halvhedning som är med i statskyrkan av födsel och ohejdad vana. Envar, myndig och fullt tillräknelig person, är fullt ut ansvarig för sina egna handlingar. Ingen kan göras ansvrig för vd någon annan individ hr gjort. Ett kollektivt skuldbeläggnde har orskat krig och förödelse och nådde sin kulmen vid gasmmrarna. Den som förordar en kollektiv skuld är svårt desorienterad och fruktansvärt naiv.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2009-03-18 14:23:00
|
|
Janne B |
JA TRots att jag rörtr mig i frrikyrkokretsar i 70 år och 2 dagar så jag aldrig träffat på den sortens folk som beskrivs i sista stycket./ Däremot har jag träffat på tusentals troende i hundratals organisationer som försöker förbättra denna världen. Men var finns humanisternas all hjälpverksamhet? Jo jag har träffat på en del ideella humanister som jobbar inom Sv Kyrkan. Det är ju jättebra men var finns orken att organisera något eget?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2009-03-18 14:26:00
|
|
Janne B |
SÅ fort någon politiker påstår sig veta Guds vilja så bör vi slå på stora larmet.Han vet inte mer om Gud än gumman Elsa med sin lilla bönebok på köksbordet...
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2009-03-18 15:18:00
|
|
Henrik F |
Hej Lennart, forskning i utvecklingspsykologi visar att olika synsett på världen kan härledas från olika medvetande-nivåer som individen befinner sig på. De traditionellt troende, de du menar när du skriver religösa, de bokstavstroende, rätt eller fel-perspektiv, absolutistisk-tänk, det är en nivå var man kan vara på. Nästa visar den rationellt tänkande, vetenskapligt orienterade, individen som tror på det objektivt mätbara. Härifrån inkluderar man alla människor som likvärdiga och inte bara de från den egna gruppen. Vidare i utvecklingen kommer de gröna,som även omfattar inre värden, pluralistiska, erkänner allas rätt till sitt synsätt, oavsett vad det är för ett synsätt. Varje steg omfattar alltså fler perspektiv, mer omtanke om andra än tidigare nivåer. Religionen/andligheten tar sig alltså uttryck från den nivån individen befinner sig på.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2009-03-18 15:30:00
|
|
Henrik F |
Vidare ser man en nivå som kallas integrerad och det är först på den här nivån det är helt tydligt att det bara inte är mitt synsätt som är det enda rätta, utan att alla har rätt, utifrån den nivå de befinner sig på. Människor på en integrerad nivå kan även se det hela i ett utvecklingsperspektiv där alltså vissa synsätt är mer omfattande, mer sunda, mer positiva för helhetsutvecklingen än andra och mer eftersträvansvärda, och vill jobba för utvecklingen framåt.
Jag håller med om att mycket religion i sig har fastnat i den absolutistiska nivån och måste på nåt sätt få utrymme att växa upp till en rationell andlighet, vilket skulle göra slut på mycken religionsmotsättningar och krig.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2009-03-19 03:06:00
|
|
CMO |
#2/ Bara "par for the course" for herr Karlsson. Forsta stycket for ovrigt ar inte mycket battre. Om an inte lika uppseendevackande i den allmanna fordumningen.
|
| |