Inlägg #1: Postat: 2009-03-13 19:13:00
|
Leif-Arne |
Först nu hal ledningen för den stora banken insett vilket negativt signalvärde en 30 lönehöjning har i nuvarande situation. Länk: expressen.se Skadan hade kunnat undvikas om man varit medveten om hur den här typen av besked tas emot av människor utanför den egna bekantskapskretsen.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2009-03-13 20:32:00
|
GunnarL |
Tyvärr tror jag inte att banken egentligen insett någonting! Man ser oponionsyttringarna mot SE-banken, kunder som vill lämna banken, osv. Och därmed inser man att marknadsvärdet kan försämras och gör en pudel. Men anledningen till upprördheten förstår man över huvud taget inte. Att man skall avskeda 500 människor samtidigt som VD:n får några miljoner extra upplevs i dessa kretsar som något helt naturligt. För de inblandade är människor som lever så långt från vanliga svenskars verklighet att det är som ett avstånd från Jorden till Neptunus!
|
|
Inlägg #3: Postat: 2009-03-13 20:38:00
|
GunnarL |
f/ Detsamma gäller för övrigt även Volvos styrelse som också blev tvingade att göra en pudel. De här människorna står helt utanför vanligt moraliskt tänkande och anser sig närmast som gudar. Och i takt med avkristningen i det här landet där vår barndoms "GUD" ersatts av "MAMMON" som den ende giltige gudsfiguren så är det helt naturligt. Och man kan ju säga att styrelser i storföretagen, riksdagsmän och statsråd med vidlyftiga pensioner verkligen är lojalt troende mot den nye Guden! Medan vi vanliga små människor kämpar på med våra triviala problem i form av höjda kostnader, ökad arbetslöshet, sämre skolor och långa vårdköer. Detta är dagens Sverige!
|
|
Inlägg #4: Postat: 2009-03-13 20:42:00
|
GunnarL |
För övrigt är syftet med artikeln alldeles utmärkt, men framställningen är så komplicerad och mångordig att den borde kunnat bantats till en tredjedel, vilket skulle underlättat att få fram budskapet.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2009-03-13 20:52:00
|
Leif-Arne |
#4 Jo du kan ha en poäng , själv brukar jag ju bekänna mig till devisen KISS Keep it simple stupid Jag borde nog ha tillämpad den själv.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2009-03-13 20:55:00
|
Leif-Arne |
Ändå, vad som är en stor skillnad är att tidigare hade frälset kunnat skaka av sig kritiken med att lite arrogant säga något om "såssar" och "svensk avundsjuka". Nu kommer kritiken nästan starkast från höger, därför att man inser att dessa personer riskerar att bli marknadsekonomis dödgrävare.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2009-03-13 21:35:00
|
GunnarL |
5/ Ta inte illa upp Leif-Arne - det var inte min mening, men den som skriver får ju tåla lite välment kritik. Ditt svar nr 6/ är helt riktigt - jag tycker att både Reinfeldt och Borg gjort ett bra intryck både när det gällt Volvo och SE-Banken! "Vi står på folkets sida" typ. "I svåra tider måste alla dra sitt strå till stacken och direktörerna är inte undantagna",typ. Framför allt är det bra att man även från regerings- och högerhåll börjar tala om etik och moral! Kritiken från vänsterhåll var ju helt väntad. Problemet är bara att de människor som fattar dessa beslut lever i en verklighet som inte är verklig. Ett frälse minst lika priviligierat som 1700-talets adel! Då gjordes det här och där våldsamma revolutioner men det är väl knappast aktuellt i dag. Fast man kan ju göra lite stillsammare revolutioner, som t.ex. att överge de företag som inte uppträder seriöst.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2009-03-13 22:14:00
|
Leif-Arne |
#7 Jag uppskattar konstruktiv kritik. Det är mycket därför jag väljer att lägga ut texter på ett interaktiv site.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2009-03-14 08:24:00
|
Janne B |
Det är rätt fantastiskt att en klart borgerlig regering med moderatdominans nu ingriper i en privatägd banks inre angelägenheter. De slår knytnävarna i bordet tills Wallenbergarna lyder. Något sådant har väl aldrig en socialdemokratisk regering gjort - eller behövt göra!
|
|
Inlägg #10: Postat: 2009-03-14 15:51:00
|
Ragnhild Blücher |
Jomenvisst, och det är just anseende som Marcus Wallenberg vinner när han inte höjer SEB-chefernas löner med fler miljoner. Vi vanliga dödliga får ju vända på varje krona i dessa tider, och det hade stuckit i hjärtat med ökade inkomster för toppcheferna.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2009-03-15 19:21:00
|
Leif-Arne |
#10 Helt riktigt, man var snabb med att korrigera och försöka minimera skadan, samma verkar gälla för AMF. Ceasar hade alltid en slav med på triumfvagnen, som hade till uppgifte att viska till Ceasar att han var dödlig. Måhända saknas en sådan person i styrelserummen när grupptänkandet blir för starkt.
|
|