Inlägg #1: Postat: 2009-03-06 15:37:00
|
Janne B |
DETTA är så fint skrivet så jag skulle vilja höra Stina Ekblad läsa det för mig.// går det att hela ett socialt arv som just påbörjats? // Varje gång jag hör Ekblads röst i radion stänger jag av allt annat - jag bara lyssnar på denna så yttrycksfulla röst. // Hela artikeln är ju sådant som jag som familjefar och socialarbetare tänkt på hela livet...Glad att du finns Birgitta!
|
|
Inlägg #2: Postat: 2009-03-06 15:38:00
|
Janne B |
OH vilken välsignad frid som rått här i ett par dygn....
|
|
Inlägg #3: Postat: 2009-03-06 19:10:00
|
Beth4020 |
Tack så hemskt mycket Janne...så glad jag blir över att min text föll dig i smaken. Nu skäms jag när jag inte vet vem Ekbladh är, men du kanske vill berätta vart jag kan höra henne och när.....?Jag önskar dig en skön helg :-
|
|
Inlägg #4: Postat: 2009-03-06 20:54:00
|
Janne B |
Denna presentation lånad på nätet// Stina Ekblad, skådespelare, född 26 februari 1954 i Solf, Finland.
Stina Ekblad är en finlandssvensk skådespelerska, som arbetade vid Stockholms stadsteater 1980-88 och därefter vid Dramaten. Hon är känd för sin personliga och intensiva spelstil. Hon hade huvudrollen som Agnes von Krusenstjerna i Mai Zetterlings kritikerrosade spelfilm Amorosa 1986. Hon är sambo och har ett barn med skådespelaren Jan Dolata. Hon har även varit verksam som lärare vid Teaterhögskolan i Stockholm.// Jag förväxlar folk ibland men nu tror jag att jag är rätt ute. //Jag har en skön kväll Ja
|
|
Inlägg #5: Postat: 2009-03-06 20:54:00
|
Janne B |
Denna presentation lånad på nätet// Stina Ekblad, skådespelare, född 26 februari 1954 i Solf, Finland.
Stina Ekblad är en finlandssvensk skådespelerska, som arbetade vid Stockholms stadsteater 1980-88 och därefter vid Dramaten. Hon är känd för sin personliga och intensiva spelstil. Hon hade huvudrollen som Agnes von Krusenstjerna i Mai Zetterlings kritikerrosade spelfilm Amorosa 1986. Hon är sambo och har ett barn med skådespelaren Jan Dolata. Hon har även varit verksam som lärare vid Teaterhögskolan i Stockholm.// Jag förväxlar folk ibland men nu tror jag att jag är rätt ute. //Jag har en skön kväll Ja
|
|
Inlägg #6: Postat: 2009-03-06 20:55:00
|
Janne B |
Umeå så tog folk den lilla färjan över till Wasa Teater för att höra o se henne....teknikstrul nu...
|
|
Inlägg #7: Postat: 2009-03-06 21:30:00
|
Leif-Arne |
Jag har kollat Caroline af Ugglas på tuben, hennes bidragt till SM i sjung. Och, visst är det en rackarns ripoff av en tidig Janis med Big Brother, men ändå. Hon gör det rätt bra, i.e. jag gillar det!!!
|
|
Inlägg #8: Postat: 2009-03-06 22:32:00
|
Beth4020 |
Tack för din presetation av Stina Ekblad, Janne.....jag ska kolla upp henne :-
Det gläder mig att din kväll är god.....hoppas helgen fortsätter i samma tema...
|
|
Inlägg #9: Postat: 2009-03-06 22:41:00
|
Leif-Arne |
Caroline föddes 2 år efter Jannis dog. Menn visstvvarv Janis magnigfik, , desvärre med ett alltför kort liv. Här en länk till ett av de sista frammträdandena hon gjorde : Länk: youtube.com
|
|
Inlägg #10: Postat: 2009-03-06 22:44:00
|
GunnarL |
Att man skall värna det lilla barnet och ge det så mycket kärlek som möjligt är självklart! Däremot tror jag inte att man i oändlighet skall analysera sin egen barndom för att spåra varför man har blivit som man är. Livet har så många aspekter! Jag tillhör Dina klara fans här på Sourze Birgitta, men den här artikeln uppfattar jag nog som lite överarbetad.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2009-03-06 22:48:00
|
GunnarL |
9-10/ Caroline af Ugglas är den enda artist jag röstat på så här långt. Inte för att jag tror att hon någon chans att vinna, utan därför att hon är den enda som stått för någon form av personlighet i raden av triviala musikstycken. Det som mest skiljer de tävlande åt är om de har fem eller sex dansare runt omkring sig! Totalt ointressant musik tycker jag - dussinlåtar helt enkelt! Fast jag associerade mer till Edith Piaf än Janis Joplin.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2009-03-06 23:00:00
|
Leif-Arne |
Men snälla GL, C af U är så kopierad på JJ, man kan iofs ha sämre förebilder. Jösses, jag hann teminstingen köpa hennes skivor innan hon gick bort. Utan att ha synpunkter på SM i sju8ng för övrigt, för jag har inte bens sett bidragen, men C af U har i alla fall någonslags nerv i det hon gör. PS. jag gillar åxå Piaf
|
|
Inlägg #13: Postat: 2009-03-06 23:19:00
|
GunnarL |
Ja, ja, Jag är ingen musikexpert som Du, så Du må ha rätt. Jag nämnde bara vad jag tyckte. Och det var väl oavsett vilket, "nerven" jag också fastnade lite för.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2009-03-07 00:21:00
|
Leif-Arne |
Nu är jag ingen expert, på vare sig det ena eller andra, men att C af U ändå har kvalíteter som håller, är vi ense om.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2009-03-07 09:46:00
|
Beth4020 |
Hej GunnarL! Denna text skrevs, som så ofta av mig, "in the spur of the moment" och handlar om ett beslut jag var tvungen att ta som var väldigt svårt och också kopplat till min egen självkänsla. Jag har en förmåga att vara lite självkritisk och i den stunden när jag skrev texten var jag nog det. Men visst är jag uppmärksam på vad jag förmedlar till mina barn och att de inte ska betungas indirekt av min otrygga barndom....så i det står jag fast även om jag kunde skrivet det annorlunda, men nu blev det så....men tack för din kommentar! .-
|
|
Inlägg #16: Postat: 2009-04-01 22:43:00
|
Sunny |
En ny läsupplevelse: Dina artiklar känns så. Som det evigt mobbade barnet som alla vuxna gjorde till syndabock känner jag alltför väl igen mekanismerna. Du är vuxen sedan länge o vet att du vet vad du håller på med o så går någonting fel o du är 3 år igen o är jätterädd för straffet o skäms för att du klantat dig.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2009-04-02 20:16:00
|
Gubbenilådan |
Man ska se till att växa upp ordentligt, för det är inte kul att vara en stor bäbis vid 50 bast. Det låter som att Birgitta ömkar sig själv en smula, och det är då man tar sig en stänkare. Sup ut barndomen och se din gamla själ i spegeln.
|
|