|
Inlägg #21: Postat: 2009-03-03 22:18:00
|
|
Janne B |
Ja du vem är inte lite religiös och lite kär varje vår?Man upplever allt med friska sinnen.Jag bodde i Växjö i ca 10 månader 1987 och det var en stor småländsk upplevelse. Jag körde en massa mil på landskapets småvägar - fortfarande fanns en del gammaldags småbruk kvar. Jag gick många km efter gamla vägkanter o fotade örter och blommor./ Sedan for jag tre år till Öland - det var ännu häftigare...
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2009-03-03 22:36:00
|
|
Ragnhild Blücher |
Några verkar fly ämnet, för att undvika det mänskliga perspektivet i artikeln. Det tyder på feghet. För nog är det svårt att erkänna den mänskliga egoismens kärna, när man själv är mitt upp i armbågandet för överlevnad. Den svenska modellen är märklig, men samtidigt väldigt gynnsam för oss kvinnor. Det talar för en eskalerad konflikt med de osvenska muslimerna i framtiden. -Därför ökar patriotismen och nationalismen i landet, även om det just nu kallas för egoism !
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2009-03-03 23:48:00
|
|
GunnarL |
21/ Vad gjorde Du i Växjö vid den tiden Janne B? Och hur och varför hamnade Du på Öland? Det vore roligt att få höra Dig berätta.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2009-03-04 01:13:00
|
|
Hans O |
Egoism oavsett om det är etisk, rationell, psykologisk eller s.k. anarkistisk egoism har inget att göra med "Läran om det naturliga urvalet" On the origin of spieces. Det sistnämnda handlar tvärtom om självuppoffring för artens släktet eller gruppens överlevnad.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2009-03-04 07:55:00
|
|
mats hägglöf |
Knölsvanarna på Stockholms Ström stränga vintrar är i många fall på besök från Tyskland - de har lärt sig att svensk konsumlimpa finns i mängd. Och du kan även mata växter - lägger Du små bitar falukorv på tätörtens klibbiga,ljusgröna blad äter den detta som vore det insekter som fastnat! Våren är här, otrohet dominerar djurvärlden,luften fylls med spermier - pollen! Det naturliga urvalet gäller! Mats Hägglöf
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2009-03-04 09:26:00
|
|
Janne B |
Otrohet kan väl bara existera om parterna innan lovat varandra -Trohet!
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2009-03-04 09:39:00
|
|
Janne B |
GunnarL 23// Efter 10 år sprack mitt äktenskap i Umeå och jag började komma på drift.Hittade en dam på Öland men mellanlandade en tid på Socialbyrån i Växsjö. De hade haft brand med mycket sot och elände som följd. Nu hade de i stället provisoriska lokaler på Brandstationen - jo då. Yrkesmässigt var livet förfärligt men jag gjorde det bästa av fritiden. // Så fick jag socialjobb på Öland nära den kära och livet blev mycket bättre. Men det var tumhult på denna arbetsplats också så jag gav upp efter ca fyra år. Men jag/vi gick väldigt mycket på Alvaret och efter stränderna.Jag tillbringade många timmar vid bron och såg vissa fågelarter flyga över bron och andra under.Vissa flög milslångt tätt vid vattenytan och andra högt i det blå. Varför?? Om Öland kunde jag berätta i timmar!
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2009-03-04 09:41:00
|
|
Janne B |
Efter en regnig natt gick jag och klafsade i blötan på Alvaret. Plötsligt tittar en toppmösse-gubbe upp bakom en sten" Jag tyckte det lät som om en älg kom" sa han.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2009-03-04 09:51:00
|
|
mats hägglöf |
Janne,otrohet existerar naturligtvis som Du säger endast vid överenskommelse. Men generellt är kvinnan gift med sig själv numera.Vi har Öland gemensamt i många avseenden - jag hyrde storsint Ölandsfärjan en lördagkväll juli 1961 och fixade dans medan den hela natten gick tor, allt i syfte att kunna bestiga en qvinna på Blå Jungfrun! Fick med mig en
sten från ön som minne - har den i stensele,själv född i Åsele! Det egoistiska urvalet gällde även här! Mats Hägglöf
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2009-03-04 11:24:00
|
|
Janne B |
Mats/ Jag är släkt med ett par som i över 30 års tid åkt med husvagn flera ggr per år för att bekika fåglar och växter på Öland.De är vid sin gamla husvagn ca fem dygn i taget i snöyra? och solsken. De har glömt mycket kläder o kikare på stenmurarna.De luktar sig till svamp på stora avstånd. Jag fick fina "kantareller" av dem en gång - men de var dödligt giftiga. Men jag hade inte hunnit tillreda dem. Livet är dödskul?
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2009-03-04 11:27:00
|
|
Janne B |
Min första föälskelse var fröken M I KALMAR 1958 dit jag åkte på motorcykel TWN BOSS. Sedan tog vi färjan över till Öland och sedan smalspåret till KLintagården ägd av Missionsförbundet. Där sjöng vi och solade en dag osv.
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2009-03-04 11:32:00
|
|
Janne B |
Sommaren 1962 kom jag till Umeå och var vikarierande kurator för utvecklingsstörda på Brattby vårdhem år 1965.På ett år hann jag besöka varenda hemmaboende utvecklingsstörd tre gånger i Åsele,Stensele och alla andra socknar och kommuner. Jag har åkt Linfärja över den strida Vindelälven.det var en upplevelse.Men jag blev expert på nästan varenda by från Nordmaling till
Gargnäs.Naturen var underbar men upplevelserna med de handikappades situation ofta fruktansvärd...
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2009-03-07 18:49:00
|
|
Uno Hansson |
Frågan är om det inte parallellt med den genetiska evolutionen finns en mental evolution. Det finns ju nyligen gjord forskning som antyder att "mental träning" påverkar generna! När detta eventuellt kommer att bli vetenskapligt bekräftat så kommer Darwin-kramnarna och den genetiska evolutionen att finna sig i att få konkurrens när det gäller "orsak och verkan" eller "hönan och ägget" av den mentala evolutionen!
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2009-03-08 08:13:00
|
|
mats hägglöf |
Uno Hanssson,tack för mycket intressant synpunkt, som jag knappt hört talas om!! Kan du utveckla närmare eller hänvisa till någon länk på Google till exempel. Själv kemist i utbildning och yrke inom läkekonsten hävdar jag, att det mesta handlar om kemi - se bara hur en lesionell faktor som en hjärhinneinflammation eller överkonsumtion av alkohol kan leda till oanade karaktärsförändringar - även till det bättre om man nu ha rätt att värdera. Sålunda kan jag numera dra kvadratroten ur NISSE och invändningsfritt få det till bordsmargarin - det var en annan lesionell faktor som ledde dithän, men kemi handlar det om! Mats Hägglöf
|
| |