Konst måste få ligga på gränsen

Den här tråden diskuterar artikeln Konst måste få ligga på gränsen.
Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2009-02-21 15:24:00
Lars Nilsson
Det jag själv undrar över är, varför samma kulturvänster, som för ett tag sedan, ansåg det var förnedrande med Mohammedkarikatyrer, krävde censur och bannlysning samt framhöll att konsten visst har gränser, nu gapar vitt och brett om konstens oberoende och frihet, vare sig det gäller förstörelse i tunnelbanan eller låtsaspsykoser?
Inlägg #2: Postat: 2009-02-21 15:52:00
Lars Nilsson
Hampus E, har fått för sig att Konstfacks utbildning, och konsten i sig, är till för att ifrågasätta normer och tänja gränser i samhället. Jaså? Har Hampus E varit hemma hos folk i allmänhet någongång och tittat på vad som hänger på väggarna? Förmodligen kommer Du att bli störtförbannad och inte så lite förvånad! Din teori stämmer nog inte med många vardagsrum ute i bygderna.
Inlägg #3: Postat: 2009-02-21 16:41:00
Leif-Arne
#1 Men det är ju två olika frågor det handlar om.
1 Vad är konst, svar det ligger i betraktarens öga, dvs i princip vad som helst.
2 Får man frångå lagar och regler för att producera ett konstverk, nej, utan undantag. Det skall väl inte vara så fyttirackarns svårt att skilja dessa frågeställningar åt.
Inlägg #4: Postat: 2009-02-21 17:42:00
Pia K
Jag håller med dig Hampus! Det var en bra analys av just denna händelse. Inte särskilt många som flippar ur och de som gör det får väl betala för sig själva! Självklart! det är inte skolans fel!
Inlägg #5: Postat: 2009-02-21 20:01:00
Lars Nilsson
#4. Jaså? Inte heller om skolan har handledare för uppgifterna och som sedan till råga på allt godkänner det personen gjort? Ja, innan det blev ståhej alltså!Men hallå? Hur tänker Du Pia K?
Inlägg #6: Postat: 2009-02-21 20:08:00
Lars Nilsson
Den som mot förmodan inte tror att handledarna på Konstfack inte har något att säga till om när det gäller studernas examensarbeten, kan kontakta Konstfack för att få den tanken ur världen.
Inlägg #7: Postat: 2009-02-21 20:11:00
Lars Nilsson
Kul om Pia K och Hampus E hade några kommetarer till vad jag skrivit. Eller är det bara det vanliga tigandet, när man konstaterar att man haft fel? I allt!
Inlägg #8: Postat: 2009-02-22 09:18:00
hampusengqvist
Hej Lars! Jag tycker inte att konstnärerna skall slippa straff för skadegörelse eller andra förseelser. Sedan skriver jag om att uppfattningen om konst är subjektiv och att vi behöver både vacker konst, men även konst som utmanar. Vacker konst dominerar säkert på vardagsrumsväggar, förstår inte vad det har med saken att göra.
Inlägg #9: Postat: 2009-02-22 09:41:00
hampusengqvist
När det gäller Karikatyrerna så är det ett exempel på när konstnären har gått över gränsen. Men jag tycker likadant där, att det är viktigt att konstnärerna vågar göra nya försök utan att bli ängsliga.
Inlägg #10: Postat: 2009-02-22 13:30:00
Bongo Bongo
#1. Som jag kommer ihåg det så var det kristdemokrater som var de mest röststarka när det gällde att ropa på "censur" när karrikatyrerna var på tapeten, så att säga. Och när det ropades på yrkesförbud för Lars Hillersberg så var väl flera ledande moderater och folkpartister i främsta stenkastarledet. Men naturligtvis så klassas väl dom som "kulturvänster" av dig och din hird då era åsikter är lite mer, ska vi säga, högerradikala?
Inlägg #11: Postat: 2009-02-22 17:24:00
Lars Nilsson
#10. Den som inbillar sig att det var några högerkrafter från kulturetablissemanget, som svek, när det gällde att försvara det fria yttrandefriheten, har inte särskilt bra koll på debatten om karikatyrerna. Det var den vanliga kulturvänstern som svek och skrek. Dessutom lade man till att det vara OK att håna kristendomen men rent rasistiskt att håna islam. Allt enligt gängse perverterad vänsterlogik.
Inlägg #12: Postat: 2009-02-22 18:46:00
Bongo Bongo
#11. Svek? Enligt gängse perverterad vänsterlogik så var det väl en ganska stor övervikt av skribenter och tyckare som stod upp för yttrandefriheten? Däremot så tog kristdemokraterna tillfället i akt att propagera för något slags förbud att skymfa religioner överhuvudtaget? "den vanliga kulturvänstern" är ju bara ett sätt för dig att svänga dig med dina vanliga generaliseringar för att dölja att du inte har så speciellt bra koll. Men yttrandefrihet är ju inte speciellt viktigt inom högerradikalismen, eller vad säger du Lars? naturligtvis så gjorde jag mig skyldig till en svepande generalisering men det hör ju nu mer till den gängse tonen här på Sourze. Särskilt efter det att Nilsson och hans pöbel har tagit över kommentarerna
Inlägg #13: Postat: 2009-02-22 19:24:00
Lars Nilsson
#11. Men som tur är har den lågmälde och finstämde humanisten Bongo Bongo kommit in från kylan och kan tillrättavisa "Nilsson och hans pöbel".
Inlägg #14: Postat: 2009-02-22 19:54:00
Bongo Bongo
#13. Humanist? Förolämpningar hoppar som grodor från ditt tangentbord, som vanligt. Men tillbaka till saken nu, för helvete.
Inlägg #15: Postat: 2009-02-22 22:28:00
Lars Nilsson
#14. Jaha, den kulan tog visst! För övrigt känner jag inte för att rabbla alla inom kulturvänstern som tog ställning mot karikatyrerna. "Visst är vi för yttrandefriheteten, men....." lät det från alltför många när debatten rasade. Att det dessutom fanns tokstollar bland de kristna som hängde på, förtar inte på något sätt det allmänna intrycket. Som bekant har ibland stollar från höger och vänster en tendens att mötas. Och det här var ett sådant fall.
Inlägg #16: Postat: 2009-02-24 12:17:00
Bongo Bongo
#15. Tror faktiskt att du har en poäng där. Precis som med yttrande och tryckfrihetsfrågor så har åsikter om vad som är "god konst" en förmåga att samla folk med i grunden olika åsikter på samma sida.
Inlägg #17: Postat: 2009-02-24 13:10:00
ArHo
Bongo, konstvärlden är som tidningsvärlden, skribenter kommer med sina referat med kritiska och utmanande inlägg, ja det vi själva sysslar med av skvaller och förtal om varandras åsikter. I konstvärlden sker samma sak att måla provocerande konst med kritik mot samhället o.s.v. Sedan ifrågasätter vi vad som är konst eller inte? Alltså konsten är lika relevant som att skriva en artikel helt enkelt. Så det blir lite banalt egentligen att ställa frågan om vad som är konst eller inte. Men frågar man efter att skapa konst, då finns det bara ett svar vad som menas med att skapa och det är när man kommer fram med en ny konstart då har man skapat konst all annan befintlig stil är plagiat. T.ex. att uppfinna det som redan finns som ett förtydligande.
Inlägg #18: Postat: 2009-02-24 15:18:00
Per W
#15 Karikatyrer av Muhammed? Det kan det väl inte ha varit. Det är ju förbjudet att avbilda Muhammed så ingen kan ju veta hur han såg ut. Jag bjuder alla muslimer och andra på detta argument, som skulle ha löst konflikten från början.
Inlägg #19: Postat: 2009-02-24 15:20:00
Per W
Sen kan man tycka att dessa Mohammed-"karikatyrer" är väldigt fantasilösa, fördomsfulla och korkade. Att rita en bomb i turbanen. Så kreativt och fyndigt.....suck. Men att publicera dem var ju helt OK.
Inlägg #20: Postat: 2009-02-24 15:25:00
Per W
Vad gäller Konstfack-elevernas konstuttryck så var ju bägge olagliga och i bägga fallen blev allmänheten och det offentligaVården och SL kränkt och utsatt vårdpersonal och passagerare. Så jävla fegt. När jag var ung vågade man angripa makthavare och "storfinansen" ni minns de Geer och Peter Dahl, hoppas jag.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...