Aftonbladet utan förtroende efter "Gömda"-bråket

Den här tråden diskuterar artikeln Aftonbladet utan förtroende efter "Gömda"-bråket.
Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2009-02-23 12:47:00
arvidandersson
Juan Antonio Ginér,medieexpert på Harvard,har följande lista på hur du dödar en tidning:

1. Var tråkiga
2. Förändras långsamt och motvilligt
3. Tryck gårdagens nyheter
4. Ta inga risker
5. Förvänta er förändringar i resultatet, trots att ni fortsätter göra samma sak
6. Förolämpa läsarna till exempel genom att inte ta hänsyn till deras nya medievanor
7. Ljug för annonsörerna till exempel om hur stor publiken är
8. Fjäska för politiker
9. Skriv inte om människor
10. Interagera inte med publiken
11. Ha dålig kvalitet på trycket
12. Ha dålig kvalitet på färgbilder
13. Skriv långa texter
14. Bry er inte om tidningsdesign
15. Bry er inte om att knyta till er rätt talanger
16. Sparka inte ut misslyckade chefer
17. Betala låga löner
18. Syssla inte med tidningsinnovation
19. Mjölka kassakorna, utan att återinvestera i tidningen
20. Förvänta er mirakel

Många av dessa råd verkar Aftonbladet följa till punkt och pricka.
Inlägg #2: Postat: 2009-02-24 13:39:00
Hans O
Aftonbladet, och alltmer även Expressen, har ett par sidor om världsomvälvande nyheter som framgent kan komma att påverka var och ens vardag. Sedan kommer, ofelbart, 5-6 sidor om Rosing, Blondinbella och en "djupanalys" av hur Babsan ser på det nya modet ... uuuurk! Tror Aftonbladet att läsarna är dumma .... eller ack, du hemska tanke! är de det?
Inlägg #3: Postat: 2009-02-24 14:09:00
ArHo
#2 Hej! Hans O, du var en rackarns man att kunna skriva och bra åsikter har du dessutom. Om läsarna är dumma, nej, så skall man inte se det, men fantasilösa det kan man nog påstå att många av dem är. Är det inte så att vår framtoning vad det än gäller så handlar det om vad man har fått med sig i ryggsäcken hemifrån. Vi är alla medhjälpare hart när till att skapat det destruktiva som onekligen dominerar i vårt samhälle och då är det skönt för många att hamna in på skvallerspalterna i blaskorna för att få muntras upp. Alltså vi har fått ett samhälle som går ut på att leva på andras åsikter vilket jag tycker är avskyvärt och inte minst på detta forum, förbaskat fantasilöst egentligen. Därför är det så glädjande att det kommer in nytt folk på Sourze som försöker trotsa de gängse trenden att ingå i en gruppering som är klubben för inbördes beundran och ingenting annat. Väl mött Hans
Inlägg #4: Postat: 2009-02-24 14:29:00
ArHo
Säga och tycka vad man vill om Pia, hon är ett bra föredöme att kunna komma med personliga åsikter, hon kanske har fel någon gång men skitsamma för hon har den fördelen att det är hennes åsikt och inte några av viktigpettrarnas på forumets enkelriktade dito. Pia har det man kallar skaparkraft en konstnärinna att med målande ord beskriva saker och ting med kärleksfulla ord och med en armbåge i sidan på den som tar strid med henne. Fortsätt med det Pia!
Inlägg #5: Postat: 2009-02-26 05:22:00
Hans O
Hej ArHo och tack för berömmande ord. Jag får åkalla dig om jag råkar illa ut här. Hans New Kid on the Block
Inlägg #6: Postat: 2009-02-26 11:51:00
Janne B
Den som har ett inre behov av att åkalla kan besöka pilgrimsorten Akalla utanför Stockholm!
Inlägg #7: Postat: 2009-02-26 17:14:00
ArHo
Hans O, inte behöver du råka illa ut på detta forum. Vi är som en stor familj med CMO som det svarta fåret som bräker ur sig en del dumheter, men det är inget att bry sig om, så är det med ull"trahögerns får made in USA.
Inlägg #8: Postat: 2009-02-26 23:09:00
Mahria
Jag rekommenderar er alla att gå in på Newsmill och läsa de utmärkta artiklar om Gömda-skandalen, som publicerats under veckan. Lägg särskilt märke till den lysande artikeln av Tonchi Percan, denna torde vara det bästa som skrivits angående Liza Marklunds lögner.
Inlägg #9: Postat: 2009-02-28 05:52:00
Hans O
Mahria, här är direktlänken alltid bra att skicka den vid läsningsrekommendationer:. Länk: newsmill.se
Inlägg #10: Postat: 2009-02-28 07:03:00
Hans O
Marklund är, sin breda erfarenhet till trots, ytterst okunnig om hu s.k. "krishantering" fungerar. Det handlar om att lägga alla korten på bordet och i de tillfällen som man inte kan bevisa motsatsen medge att man gjort fel. Men i stället för att erkänna något vidhåller hon med en dåres envishet att hon har rätt i allt. Marklund gör till och med det värsta av misstag. Hon påstår att med en jourmalist-teknisk ändring till "baserad på en sann historia" så hade det omvandlats till en skönlitterär bok och därmed hade allt varit frid och fröjd. Liza, lyssna nu NOGA;, det hade inte blivit någon skillnad!!!
Inlägg #11: Postat: 2009-02-28 07:57:00
Hans O
Den pågående debatten om Marklunds förhållande till sanningen handlar absolut inte om att krossa henne utan om att finna ut var som är rätt och fel. Men vänner som nyss nämda Jan och Tiina behöver Marklund inga fiender. De förser media- och bloggdrevet med bränsle. Jan har tyvärr gått från ett skarpt intellekt, och tillika skarp penna, till att alltmer likna journalismens Homer Simpson "det är allas fel utom mitt" med grova förenklingar och direkta felaktigheter presbyofreni?. Tiinas oförbehållsamma stöd för "Marklunds metaforer" är förståeligt; tänk om någon skulle få för sig att analysera sanningshalten i Tiinas alla skriverier och uttalanden lyckligtvis är hon inte tillräckligt intressant.
Inlägg #12: Postat: 2009-02-28 12:53:00
Janne B
Jag lyssnade i morse på Lisa Syren och Janne Josefsson. Han hade ingen aning om vad Marklund menade med att han sprungit efter henne på gatorna och flåsat med fradga runt munnen. Josefsson försäkrade att han aldrig träffat henne osv. Så Marklunds sanning är nog rätt relativ....
Inlägg #13: Postat: 2009-02-28 12:54:00
Janne B
Det var i Skavlands program som Marklund pratade om Josefsson...
Inlägg #14: Postat: 2009-02-28 21:26:00
Mahria
Å vad hon måste ångra att hon ställde upp i Skavlans program. Hon hade väl väntat sig enbart god reklam för sin kommande bok, men det vi fick se var en nervöst flinande Liza Marklund, som nästan måste ha skitit på sig när Skavlan hintade om att Monica Antonsson fanns i kulisserna. Hon gjorde dock inte det, men Lizas min var oslagbar. Skavlan var mycket bra och han lät inte Liza Marklund komma undan med sina lögner. Tänk, att människan bara FORTSÄTTER att ljuga!! Hans O, jag skulle gärna länka till detta program om jag bara visste hur jag gjorde. Vad jag vet är i alla fall att man nu kan se det i repris på Svtplay, sen kommer det ju också de vanliga tv-repriserna. Jaf rekommenderar stark detta program och som jag skrev förut, man BLIR förundrad över att Liza Marklunda bara maler på och, som nu, skyller i från sig ALLT på Den s.k Mia...
Inlägg #15: Postat: 2009-02-28 21:54:00
GunnarL
Jag ser med stort nöje Skavlans program. Över huvud taget tycker jag att han gör ett oerhört gott intryck som intervjuare! Han får folk att prata och öppna sig utan att själv vara påflugen eller otrevlig. Ett riktigt intervjuarproffs tycker jag! Bäst hittills var nog Göran Persson och Anitra Steen, där det framkom att budgetsaneraren nummer ett i början av 90-talet var Anitra - inte Göran. Fast han fick ju berömmet, medan hon verkade mer i det fördolda - med andra ord den normala arbetsfördelningen mellan man och kvinna.
Inlägg #16: Postat: 2009-02-28 23:27:00
Janne B
VISST är Skavlans program kättebra. Han får ur folk mkt med sin diskreta framtoning. Dialogen mellan Skarsgård o Alice Bah i trosfrågor var bra.
Inlägg #17: Postat: 2009-03-01 02:20:00
Hans O
Tänk om Monica Antonsson klivit fram ur kulisserna! Tänk om Antonsson frågat varför Liza under ett och ett halv decennium kokat ihop en story med "Mia" som framställts i två böcker som en absolut sanning men som är lögn på väsentliga punkter icks inkluderande taktiska omskrivningar för att skydda de inblandade. Marklund har själv - till stor del - skapat utvecklingen hon beskriver.
Mia Eriksson är framställd som den förföljda kvinnan, jagad av ett gäng banditer från Mellersta Östern, som hela tiden lever i dödsfara. Så är Sverige idag, menar Marklund. Polis och andra myndigheter klarar inte av att hantera mäns våld mot kvinnor och barn så de måste fly landet. Det är SENSMORALEN i böckerna.
Inlägg #18: Postat: 2009-03-01 02:46:00
Hans O
Det FALSKA framgår bland annat när Liza Marklund framställer "sagans slut" som att myndigheterna inte kunde skydda "Mia" från att utsättas för våld och inte såg några andra möjligheter än att skicka dem utomlands. Det enda våld som förekom, i varje fall under den tid böckerna omfattar, skedde mellan hennes dåvarande man som misshandlades av hennes före detta man som också blev dömd för det. Den dåvarande mannen var från Chile och den före detta mannen från Libanon. Chilenaren påstod därefter att han var hotad av en slags libanenisk maffia och ville flytta hem till Chile på socialens bekostnad. Det var detta som saken i Kammarrätten handlade om och inte, som Marklund försöker framställa det, hot om våld mot "Mia".
Inlägg #19: Postat: 2009-03-01 02:57:00
Hans O
Efter att chilenaren Luis, som hade en dunkel bakgrund i Pinochets regim hade försökt att döda hennes före detta. libanesen Osama, kunde han inte känna sig säker varför Mia begärde 350 000 kronor av socialsen för att flytta till Chile. Detta genomgick Liza Marklunds "sanningstransformator" varfter Liza Marklund argumenterade mot socialen i förvaltningsdomstol att Mia åtminstone skulle få pengar för själva resan. Det gick inte och då betalade Marklund själv deras biljett det drabbade verkligen ingen fattig samt omskrev historien på följande sätt: -Mia fick fly landet pga svenska myndigheters oförmåga att skydda kvinnor och barn.
Inlägg #20: Postat: 2009-03-01 03:06:00
Hans O
TILL LIZA MARKLUND: Förhoppningsvis var din "investering" i deras flygbiljett vinstgivande då utan den investeringen hade du inte tjänat några pengar på dina alster för då hade du inte haft så mycket att skriva om.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...