Potatiskriget

Den här tråden diskuterar artikeln Potatiskriget.
Inlägg #1: Postat: 2009-02-27 14:15:00
ArHo
En riktigt bra historiebeskrivning att potatis skall man inte förakta den är både nyttig och god. Varför använda blanka vapen när man kan ha ett potatiskrig som näppelingen någon dör i. Något för vapenskramlande nationer att tänka på.
Inlägg #2: Postat: 2009-02-27 15:47:00
Janne B
OH vilken underbar historia oavsett vad som är fakta eller vad som kryddats med fantasi.Det måste vara fasansfullt för generaler när ett allvarligt menat krig övergår i en slags potatisfred.
Inlägg #3: Postat: 2009-02-27 15:51:00
Janne B
Det finns en historia kring Unionsupplösningen. Svenska generaler ville ha reda på hur många bataljoner som behövdes för att kväsa norrmännen. Så spioner sändes över till Norge. De återkom med det dystra beskedet att Norge inte hade någon arme, möjligen lite hemvärn, så det kunde inte bli något krig. Svenske Kungen suckade desperat över ett folk som inte tog något på allvar och släppte lös dem....En hyfsad historia tycker jag!
Inlägg #4: Postat: 2009-02-27 16:06:00
Leif-Arne
Vissa uppgifter går att verifiera, bl. a. att styrkorna möttes i Bleckåsen, för att sedan gå var hem till sitt utan att någons liv gick till spillo. För att få fram vad som egentligen hände där i skogen, har jag gjort en historisk interpolering; dvs jag har funderat och kommit fram till att det bara kan ha gått till på det sätt som beskrivs.
Inlägg #5: Postat: 2009-02-27 16:37:00
Janne B
Ja jag tycker denna historia kan ligge mkt nära den verkliga historien - även om du hjälpt till med dialogen och lite annat.Så tack så mycket ja
Inlägg #6: Postat: 2009-02-28 05:41:00
Hans O
Någonstans ringer en klocka om "pommes", kriget i Pommern och franskans pommes frites. Har inte lyckats knyta ihop det. Kan du hjälpa mig?
Inlägg #7: Postat: 2009-02-28 18:57:00
GunnarL
Den svenska historien är fylld av strategiska misstag! Att använda sig av jämtar till att slåss mot norrmän är ett lysande exempel - det kan enbart sluta med fiasko och potatismos! Om von Döbeln varit det minsta strategisk hade han hämtat hem Kalmar regemente och Kronobergs regemente, vilka snabbt och elegant hade slaktat de norska styrkorna. Kalmariterna kunde sedan marscherat söderut och med lätthet intagit Oslo, Stavanger och Bergen givetvis om de inte gått vilse på Hardangervidda, medan kronobergarna kunnat tåga norrut och betvingat Trondheim, Narvik, Bodö och Hammerfest för eventuellt fortsättande mot Murmansk och Ryssland. Kort sagt - Norge hade redan då blivit svenskt! Det hade inneburit att Sverige i dag varit ett rikt oljeland, vi hade vunnit herrstafetten på skidor i går och Leif-Arne Undvall hade mycket väl kunnat vara generalguvenör över vår västligaste provins. Men - som sagt - de strategiska misstagen i svensk historia är många. Detta är bara ett exempel!
Inlägg #8: Postat: 2009-02-28 19:18:00
Leif-Arne
Helt riktigt Norge har aldrig varit sådär bra på krig, där finns väl egentligen bara en norsk krigshjälte, Peder Wessel. Det var han som stängde in och sänkte den svenska flotteskadern som var på väg till Oslo med belägringsartilleri utanför Strömstad. Utan detta artilleri gick det åt skogen för Kalle dussins planer att erövra Oslo. Arme Armfeldt fick då order att bryta belägringen av Kristianstens festing utanför Oslo. Utan vinterutrustning råkade de ut för snöstorm mellan Tydalen och Handöl. Mellan 2500- 3000 soldater frös ihjäl, många av dem från Kalmar regemente. Ödets ironi, inte många dog i striderna, de var på väg hem, så fryser de ihjäl på fjället i stället.
Inlägg #9: Postat: 2009-02-28 19:28:00
Leif-Arne
#6 Jo Pommern och pommes fritens hemland, Frankrike utkämpade ju det beryktade Fransk- Pommska snöbollskriget 1788 om vintern på Vogesernas sluttningar. Soldaterna på den tiden siktade enbarmligt dåligt så ammunitionen tog slut på båda sidor, varför man fick fortsätta med att kasta snöbollar på varandra. Analogt så laddades även kanonerna med snö. Just de krigiska effekterna av detta var mycket begränsade, men fjällbonden Je Nessepa Killy såg den framtida potentialen inom turistbranschen varför han året därpå i Grenoble fick patent till en snökanon. Dock skulle det ta många år innan hans uppfinning kom till praktiskt bruk.
Inlägg #10: Postat: 2009-02-28 19:36:00
GunnarL
9/ Kan möjligen denne Je Nessepa Killy vara en förfader till den berömde alpine åkaren Jean Claude Killy, som tog ett antal guldmedaljer vid OS i Grenoble? Det låter ju i alla fall ganska troligt - han kan ju genom att utnyttja sin förfaders uppfinning haft vissa fördelar vid sommarträning o.dyl. För övrigt var "Je n´sepa" ibland de första ord jag lärde mig på franska - ord som jag flitigt tillämpade på lektionerna. Av någon anledning blev jag aldrig populär hos min fransklärare fastän uttalet var perfekt. Ibland försökte jag blidka henne med "Je n´comprends pas" men hon blev inte ett skit gladare för det.
Inlägg #11: Postat: 2009-02-28 19:44:00
Leif-Arne
#9 Jo släktboken påstår så. Men det finns de som påstår att en från Hede till Frankrike utvandrad symaskinsförsäljare, Hans "Halkan" Hedström, i själva verket kan ha varit fadern. Det franska sportmärket "Le coq sportif" påstås vara uppkallat efter honom.
Inlägg #12: Postat: 2009-02-28 19:55:00
GunnarL
11/ Om jag inte har helt fel för mig så är en annan ättling till denne "Halkan" känd från ett tidigt Vasalopp - det var han som sade till landshövdningen som försynt undrade hur loppet varit att "Åk själv gubbjävel så får du se hur det är"! Däremot hade jag ingen aning om att han var symaskinsförsäljare - och detta redan så tidigt som på 1700-talet! Emellertid har ju symaskinsagenter historiskt varit kända för att förföra oskuldsfulla hemmafruar. Som den hemvändande och hungrige arbetaren skaldade: "Och fläsket i pannan det var bränt - förbannade symaskinsagent!"
Inlägg #13: Postat: 2009-03-01 08:48:00
Leif-Arne
Ibland så visar sig att det finns de mest besynnerliga tingestar. Potatiskannoner är tydligen något som finns här och var: Länk: youtube.com
Arrangemanget ser inte helt riskfritt ut, så försök inte konstruera en egen.
Inlägg #14: Postat: 2009-07-09 00:34:00
pruseluskan
Vore roligt och fâ del av mer historiekunskap som detta.Jag sätter högsta betyg för dess innehâll.mycket givande läsning.
Inlägg #15: Postat: 2009-07-09 09:22:00
JanneBru
Alingsås har en stor Potatisfestival. De borde kanske ha en potatiskanon också?
Laddar...