| Inlägg #1: Postat: 2009-02-12 13:33:00 | |
|
Janne B |
Åter har den kloka och erfarna Birgitta stigit fram och sagt vettiga saker i en svår tid.// Vid 16 årsålder låg jag på rygg under gamla bilar och skrapa bort rost - innan jag med pensel kladdade dit tjära som rostskydd.På den vägen kunde jag efterhand tjäna ihop till en scooter.
|
| Inlägg #2: Postat: 2009-02-12 14:12:00 | |
|
Sunny |
Din artikel är värd en mera bearbetat kommentar för du har verkligen satt fingret på en för många både ömmande o besvärlg fråga! Jag återkommer när jag frisknat till.Tro inte att du har klarat dig när barnen är vuxna: Tvärtom.Som farmor/mormor har man detta problemet konstant o särskilt vid födelsedagar o vid jul. Kram S
|
| Inlägg #3: Postat: 2009-02-12 21:03:00 | |
|
Sandra Kaissi |
Bra ämne. Håller helt med dig. Allt ska köpas och man behöver alltid den senaste prylen. Härnere i Bahrain har min sons kompisar egna Visa-kort. Tack och lov förstår han att det inte är hmm well så normalt för barn i hans ålder. Även om det är tufft så är det ju faktiskt vi som ska lära de att handskas med pengar o kostnader.
|
| Inlägg #4: Postat: 2009-02-13 23:27:00 | |
|
Sunny |
Det är ju så att vi som växt upp med ena foten kvar i fattig Sverige har repekt för hur man använder pengar. Men när man själv alltid köper second hand eller på Myrorna alternativt spikar i hop sina möbler själv så lär sig ungarna i alla fall inte att drabbas av köphysteri.Inte då.Mina 2 biologiska barn blev som vuxna väldigt olika.Dottern har rest runt i världen i nästan 20 år: för att finansiera detta har hon o maken jobbat som iglar o levt på nudlar i mellantiden för att finansiera det hela.Sonen skaffade barn,byggde villa,startade eget o har blivit en riktig "prylbög".Han ska ha det dyraset:När jag köper en microvågsugn för 600 kostar hans 6000.Tv ska finnas överallt i alla sovrum o den jättestora tvduken har ett egat vardgas/filmrum.men han har själv jobbat ihop detta:tidvis arbetar han nästan heltid både på firman o hemema hos sig.Det kan ju tänkas att han gör så på grund av att han fick få prylar själv som barn?
|
| Inlägg #5: Postat: 2009-02-13 23:35:00 | |
|
Sunny |
FortsSom barn frågade de ibland varför inte vi hade någon familj.De menade far eller morföräldrar.mostrar fastrar o kusiner.Deras kamrater fick ofta finare presenter av den äldre genertionen.Så när jag blev farmor o senare mormor så försöker jag ju att kosta på barnbarnen:de ska slippa ha det som våra.Ödet har oxå gjort att de barn jag är farmor åt har förlorat sina morföräldrar. Men det ställs helt olika krav från sonens barn än från dotterns:de önskar hej villt o vet ta jag köper:samtidigt måste jag ju vara rätttvis:Lika mycket till varje barnbarnDottern däremot vil inte ha dyra prlar till sina barn utan barnböcker ,filmer o gärna begagnade.
|
| Inlägg #6: Postat: 2009-02-13 23:38:00 | |
|
Sunny |
Men de unga är alla överens som en sak: Att köpa upplevelser är de bästa presnterna.teaterbiljetter,cirkusbiljetter etc.O att gå med hela flocken runt sig är en stor upplevelse för mig.
|
| Inlägg #7: Postat: 2009-02-13 23:42:00 | |
|
GunnarL |
Birgitta, Jag måste säga att jag inte känner igen mig ett skit i den situation Du beskriver. Jag är trebarnspappa och mina barn är inte så våldsamt urgamla än 26, 29 och 32 år gamla. De har alltid förstått att om man vill ha något så får man jobba för det - det är inte bara att beställa! Min pojk jobbade ihop till ett rymdskepp i lego när han bara var åtta år genom att sortera studiematerial i olika mappar. Han var stolt när han kunde lägga upp 300 kr med egenhändigt intjänade pengar - och på den bogen har alla deras tre liv gestaltat sig. Inget är gratis här i livet, all materiell framgång handlar om att arbeta och förkovra sig. Sen har ju livet andra värden också, men ingenting är någonsin gratis! Mer än de allra viktigaste tillgångarna - syn, lukt, hörsel, osv.
|
| Inlägg #8: Postat: 2009-02-14 01:16:00 | |
|
ArHo |
#7 Gunnar, redan som barn såg jag ett UFO i form av ett gigantiskt klot som färdades långsamt mellan molnen en sommarkväll 1946. Min Pappa hade sett något liknande tillsammans med sin beredskapskompisar förmodligen 1944-45 så han var inte ett dugg förvånad över vad jag sett. På den tiden talades om spökflygare, begreppet Flygande Tefat var inte uppfunnit än som namn på UFO. Allt ifrån den dagen har jag varit intesserad av rymdforskning och rymdraketer som vi mycket riktigt försökte bygga mina lekkamrater och jag. Därför under årens lopp har jag lusläst massor av UFO-böcker och en hel del som har med Astronomi att göra plus i nutid följer rymdprogrammens utveckling. Grunden till allt detta var ett UFO. Den första boken jag läste om Ufon var den som astronomen Georg Adamski hade skrivit och den första svenska dito av K.Gösta Rehn och efter dessa böcker är så många att jag inte kan hålla reda på dem. Har varit medlem i UFO Sverige som gav ut sin tidning UFO Aktuellt.m.m.
|
| Inlägg #9: Postat: 2009-02-14 05:07:00 | |
|
CMO |
Varfor ar UFO:t kvar?
|
| Inlägg #10: Postat: 2009-03-21 01:03:00 | |
|
Sofia Larsson |
I tonåren är man riktigt beroende av vad sina vänner tycker, om vad det senaste är, om vad andra har osv. Om tre kompisar hade en iPod och jag bara en "vanlig" mp3-spelare ville jag också ha en iPod, vilket jag fick. Visst blev jag gladare för stunden, men ett tag senare kom det något nytt jag ville ha. Något pengavärde fanns inte direkt. Idag när jag som 20-åring tjänar mina egna pengar skulle jag inte ens köpa en dator för 15 000 kr, varför ska jag göra det när jag redan har en bra?
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.