Försvarsdebatten - ungefär som tjejboxning

Den här tråden diskuterar artikeln Försvarsdebatten - ungefär som tjejboxning.
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2009-02-03 09:27:00
Kenneth Åhrlin
Aldrig mer krig i Norden! Nähä, efter Hitlers maktövertagande 1933 tog det sex år och sedan var Tyskland rustat till tänderna. Vad är det som säger att inte samma sak kan hända en gång till i vårt närområde? Skall vi då få höra en stadsminister stå och svamla om att "Vår beredskap är god". Men det finns ytterligare en sak med försvaret i allmänhet och värnplikt i synnerhet: Känslan av samhörighet och utveckling av demokrati. När värnplikten infördes 1901 fick alla samhällsklasser lov att kampera ihop i tält, på båtar i logement osv. Man tvingades lita på varann och samarbeta. En samhörighet växte så småningom fram som ingen politiker någonsin skulle kunnat frammana med aldrig så mycket munväder. Vem bryr sig om någon dammig håla på andra sidan jordklotet. Polisinsatser kan man öva här hemma. Med "Tomhylsan Tolgfors får vi ett låtsasförsvar. Eller som han sa: "Vi förstärker försvaret". De kvarvarande soldaterna kanske får ett paket ammunition extra.
Inlägg #2: Postat: 2009-02-03 10:09:00
peter_
Det är brottsligt naiv politik att anta att alla ska vara snälla och hänsynfulla från och med nu. En sak som inte lyfts fram i debatten ännu är risken för destabilisering pga av den ekonomiska krisen. ingen vet hur djup och långvarig den blir. Ryssland sägs riskera drabbas mycket hårt. Det är klassisk maktpolitik att minska spänningar inom landet genom att skapa en konflikt med en granne. Ett krig skulle vara ganska utmärkt i det läget. Minns Thatchers patetiska "Falklandskrig" och inse att det är verklighet. Fundera på mänsklighetens historia. En annan sak, hur mycket skulle arbetslösheten minska om vi hade allmän värnplikt för killar och tjejer? Inte ett skäl att ha allmän värnplikt men en del av den nutida arbetslösheten kommer ju ifrån att nästan ingen gör lumpen idag. Hur stort är det bidraget?
Inlägg #3: Postat: 2009-02-03 10:29:00
Janne B
Ganska ofta ser jag kloka människor skriva Stadsminister då de menar Statsminister. Vad kan det bero på?
Inlägg #4: Postat: 2009-02-03 10:46:00
Janne B
Har Svenska Folket någonsin beslutat att vi INTE ska ha ngt försvar eller att det ska ta tio år att få till stånd en mobilisering???
Inlägg #5: Postat: 2009-02-03 10:47:00
Leif-Arne
#1 Det är en viktig aspekt du tar upp här, att försvara landet är en angelägenhet för envar inte, ett litet fåtal. Precis som du skriver var värnplikten en tid där man ungicks på helt lika bas, vi var tvugna att se varandra som de individer vi är, utan olika yttre attribut som särskiljande tecken. Det är en rättighet att få erfoderlig träning och att det någonstans finns utrustning för envar till självförsvar om det någosin skulle behövas.
Inlägg #6: Postat: 2009-02-03 11:06:00
Per W
#4 Svenska folket har inte heller beslutat att t ex A-kassan ska sänkas eller att reglerna för att vara sjukskriven ska stramas åt. Svenska folket väljer partier med program, som formar regeringar. Inget parti hemlighöll sin försvarspolitik vid det senaste riksdagsvalet.
Inlägg #7: Postat: 2009-02-03 11:38:00
ArHo
#4 Janne, återigen, vi borde införa ett nytt politiskt system för demokratins skull. Genom vårt system med att välja politik tror Vi så kan politikerna besluta om vad som helst över våra folkets huvuden. I princip ger varje individ bort sin rösträtt i de allmänna valen och litar på att våra folkvalda skall uppfylla våra önskningar. Och som du vet är löften till för att brytas annars vore de värdelösa.
Inlägg #8: Postat: 2009-02-03 11:45:00
Leif-Arne
#7 Strålande, för demokratins skull så skall vårt nuvarande styrelsesätt demokratiavskaffas.
Inlägg #9: Postat: 2009-02-03 12:01:00
ArHo
#8 LA, jag orkar inte dra igenom det för femtioelfte gången, att det finns ett annat politiskt system som är vida överlägset det nuvarande ur demokratisk synvinkel sett.
Inlägg #10: Postat: 2009-02-03 12:22:00
Leif-Arne
#9 En del anser ju att proletariatets diktatur är överlägset demokratin, och mer repressentativt för folkviljan, något i den stilen kanske?
Inlägg #11: Postat: 2009-02-03 12:42:00
ArHo
#10 Du är rolig, när du vill tro att jag är ute efter att ta bort den nuvarande sk demokratin. Nej! jag vill ge demokratin ett ansikte som är värt namnet Demokrati! Jag har faktiskt redogjort den många gånger på Sourze men ack! Usch och fy blir min redogörelse sist och slutligen bemött med, som bara går att tolka på ett sätt, de flesta är tydligen emot demokratin?
Inlägg #12: Postat: 2009-02-03 12:59:00
ArHo
Ordet Demokrati betyder folkstyre. Om man utgår ifrån att ge folket makten i ett land, så kommer det tusen invändningar mot detta att folket skulle kunna bli sina egna beslutsfattare under största personliga ansvar. Min syn på detta är att vi inte är mogna för detta att stå på egna ben på grund utav 100 år av socialim där överhögheten tänkt åt oss Hjärntvättning Se på den stackars Unto som ihärdigt klamrar sig fast vid Marx och Lenins lära, han är ett typexempel på att ha blivit hjärntvättad. Jag vet att du Leif är en påläst och klok karl som det visades när du ledsnade på vänsterörelsen. Själv gick jag samma väg i mina tonår, redan då förstod jag, att söka efter människans frihet och inte att uppgå i något inskränkt förbund och på den vägen är jag. Alltså jag har inte några som helst sympatier med något riksdagsparti och därför började att skriva på en egen ideologi som skall vara gynnsam för alla invånare i ett land. Därför är jag totalt emot en globaliserad värld dessutom.
Inlägg #13: Postat: 2009-02-03 13:30:00
Leif-Arne
Fundamentet för demokrati är att envar har en röst och alla röster är lika mycket värda, i andra fall är det per definition ingen demokrti. Man kan utöva rösträtten på några olika sätt, antigen så skall envar rösta i vart fall en fråga behöver avgöras; många frågor blir det; många röstningr blir det; och fyttirackarns mycket att sätta sig in i blir det. Alternativet är en repressentativ demokrati, människor får sluta sig samman i organisationer och komma överens om hur man tycker att samhället skall organiseras, man utser lämpliga kandidater. Sedan, vart fjärde år ungefär, får envar rösta på den organisation och kandidat som man tycker bäst lämpad att organisera samhället. Sedan ställs de valta till svars om fyra år, har de gjort ett gott arbete kan de bli omvalda annars inte.
Inlägg #14: Postat: 2009-02-03 13:42:00
ArHo
#13 LA de som inte röstade borgligt kastade bort sin röst? hur mycket är då demokratin värd med vårt nuvarande politiska system.
Inlägg #15: Postat: 2009-02-03 13:48:00
Leif-Arne
#14 De som röstade icke borgeligt kastade inte bort sin röst, de gav uttryck för sin åsikt. Till demokratins spelregler hör att den som lyckas sammla flertalet röster bildar regering, mindretalet bildar opposition. Om flertalet inte gjort ett bra jobb riskerar de till nästa val att inte längre sammla ett flertal, utan får i stället bli ny opposition till den tidigare oppositionen.
Inlägg #16: Postat: 2009-02-03 13:51:00
Leif-Arne
Individens frihet består i att de gemensamma besluten endast rör frågor av större gemensamt intresse, vad övrigt är, är individens fria val; så länge en individs fria val inte betyder en annan individs ofrihet.
Inlägg #17: Postat: 2009-02-03 13:53:00
ArHo
Den politiska författaren av en ny ideologi, har gett ut en bok som heter "receptbok för svenskt nytänkande" i ett av dessa kapitel "Avorganisera" skriver han hur förkastligt det är med att vi skall vara så organiserade som politikerna drar en oförtjänt nytta utav för att styra befolkningen. Alltså det inskränker på människans frihet till ställningstagande, i princip att andra skall tycka och tänka åt oss.
Inlägg #18: Postat: 2009-02-03 13:59:00
ArHo
LA, ponera att vi redan i grundskolan hade ett ämne om samhällskompetens och ansvarstagande, hur annorlunda skulle inte vårt samhälle se ut och verka i dagens Sverige om så hade varit fallet med en sådan utbildning.
detta ämne har jag med i min ideologi att vi måste lära oss att ta ansvar för vårt samhälle.
Inlägg #19: Postat: 2009-02-03 14:10:00
Leif-Arne
#17 Författaren Tommy Ulmnäs har även skrivit en annan bok, ”Sverige - från välfärdsstat till fattigland", den ges ut på Nationaldemokraternas förlag. Är det där du hör hemma ArHo?
Inlägg #20: Postat: 2009-02-03 14:10:00
Per W
Jag har ännu aldrig sett ArHo förklarat hur hans demokratiska folkstyre skall se ut, endast förvirrat trams inte ens i närheten av ideologi.
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...