Inlägg #1: Postat: 2009-01-28 15:36:00
|
ArHo |
Martin, här är artikeln om världsmedborgare som lovat.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2009-01-28 16:19:00
|
Martin Ekdahl |
#1. Tack ArHo. Skall genast läsa den.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2009-01-28 16:28:00
|
Martin Ekdahl |
ArHo, jag måste påpeka att jag är just den sorts världsmedborgare som du åsyftar i din artikel. Jag är född i Stockholm, har en flickvän från Bayern och har för tillfället bosatt mig i Rostock. Vem vet vart vindarna bär mig? Hela världen är mitt vardagsrum? Jag är, vad Stalin föraktfullt kallade, en "metropolit" och kan lika väl tänka mig att bo i Hong Kong som i Lissabon. Men, var jag än flyttar så vet jag i alla fall var jag kommer ifrån. Även världsmedborgare är födda någonstans. Majoriteten av min släkt bor i andra länder eller andra städer än de var födda i. Till jul träffas vi ändå och umgås hemma i Sverige. Fast då finns det förstås en risk att vi förfaller i anarki:
|
|
Inlägg #4: Postat: 2009-01-28 16:54:00
|
ArHo |
#3 Martin, som den hänsynsfulla person jag är så är du förlåten, men å andra sidan sätt så finns alltid undantagen som bekräftar regeln. Martin, visst finns risken att fel personer lever ut sin roll som världsmedborgare genom att ta sig friheter av otillbörligt art, alltså att kalla sig världsmedborgare som ett kamouflage eller en image som en ursäkt för sitt betéende.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2009-01-28 19:54:00
|
Martin Ekdahl |
#4. Så kan det nog vara ArHo. Inga människor skall använda sina identiteter som kamouflage för ett uselt betéende.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2009-01-29 00:10:00
|
ArHo |
#5 Martin, tyvärr inger personer som nästan svär eden på att de är världsmedborgare, påminner om religiösa fanatiker. Alltså deras trovärdighet är noll av gängse anledningar att övertyga folk med dålig vara bl.a
|
|
Inlägg #7: Postat: 2009-01-29 00:18:00
|
Martin Ekdahl |
#6. ArHo. All övertygelse blir religiös om den är för fanatisk. Det ligger i övertygelsens natur. Det behövs alltid människor som säger emot. Den romerske kejsaren hade en slav med på sin vagn under triumftågen. Slaven viskade "Memento Mori" "Minns döden" alternativt "du är dödlig" i kejsarens öra för att han inte skulle bli allt för uppfylld av sin egen storhet och sin egen övertygelse. Sedan finns det ju förstås kejsare som lurade döden genom att bli gudaförklarade, men det är en annan historia.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2009-01-29 01:08:00
|
ArHo |
#7 Martin, jag är helt övertygad om att UFO frågan bör ventileras på ett rent sakligt sätt, vilket är svårt på detta forum tyvärr. Jag har skrivit ett och annat inlägg om Ufon som jag lika gärna kan kalla IFO på grund utav deras existens, men någon fanatiker lär jag aldrig bli så att jag vill tvinga folk att förstå dess existens. Jag sitter inne med händelser av UFO iaktagelser, där min första upptäckt hände redan 1946 över hustaken i kvarteret jag bodde i på västra Kungsholmen, sedan dess har jag sett minst fem som garanterade svävande föremål som inte kan ha varit byggd av människan och till detta kan läggas åtskilliga iaktagelser som är svårt att tolka vad det verkligen var. Alltså mitt intesse för Ufon har jag levt med i över sextio år, med tanke på detta, är det meningslöst att övertyga någon som inte ens sätt en skymt av ett UFO.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2009-01-29 01:13:00
|
ArHo |
Att jag dessutom varit utsatt för okulta fenomen som borde gjort mig religiös, men det får räcka med att jag är en sökare som tror, för allan del på en högre makt, men den teorin ligger på det vetenskapliga planet.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2009-01-29 12:11:00
|
Janne B |
ArHo Jag misstänker att 99 av jordens befolkning aldrig sett ett UFO så du gör nog klokt i att inte försöka övertyga dessa. Men "Änglar finns dom"? Kan svanar mitt i vintern vara deras sändebud?
|
|
Inlägg #11: Postat: 2009-01-29 12:33:00
|
ArHo |
#10 Janne, det gör varken till eller ifrån hur många som sett UFO, huvudsaken att vi vet om deras existens. Nasa har ju släppt på all mörkläggning om UFO och man kan ta del av deras UFO matrial som är intressant som ger bevis på att vi inte är ensamma i Universum och det kan Elohim intyga som du vet Janne.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2009-01-29 12:39:00
|
Leif-Arne |
|
|
Inlägg #13: Postat: 2009-01-29 12:47:00
|
Janne B |
LUDDE fungerade inte för mig....
|
|
Inlägg #14: Postat: 2009-01-29 12:48:00
|
Janne B |
Elohim - nej det är rasande mkt som Elohim inte berättat för mig!
|
|
Inlägg #15: Postat: 2009-01-29 12:51:00
|
Janne B |
Såg ni KG Bergström i går intervjua författarinnan Åsa Larsson från Kiruna etc. Hon hade profeterat, fallit i Anden, sett Gud träda fram från öppna skyar med mera. Då är några tefat inte mycket att snacka om...
|
|
Inlägg #16: Postat: 2009-01-29 12:52:00
|
ArHo |
Leif och Janne en fin tanke onekligen, men verkligheten är givetvis något annat.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2009-01-29 12:56:00
|
ArHo |
#14 Janne det är märkligt att vår Gud talar bara till vissa utvalda. Är vår Gud en diskrimenerande varelse som inte anförtror sin kunskap till alla? Exakt så är det, hans utvalda måste vara genier för att falla honom i smaken, så vi ligger illa till du och jag.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2009-01-29 13:01:00
|
ArHo |
#14 Alltså att vara världsmedborgare och tro att man är något har Gud förbjudit. I sak säger han, du skall inte tro att du är förmer än andra, därutav kan världsmedborgarna lägga ned sin omöjliga tanke att förlika sig med jordens befolkning, när vår Gud väljer sina utvalda.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2009-01-29 13:03:00
|
Martin Ekdahl |
#17. Jag anser att man kan ha en agnostisk inställning i UFO-frågan. Problemet med denna fråga, som uppenbarligen engagerar många, är att det krävs "hårda bevis" för att verifiera existensen av flygande tefat osv. Så länge det rör sig om böcker med fantasifulla teorier, bloggar med animationer av dansande marsgubbar, gryniga svartvita fotografier eller 20-sekundersklipp på yputube tror jag tyvärr inte att det kommer att övertyga en bred allmänhet eller få vetenskaplig legitimitet.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2009-01-29 13:14:00
|
ArHo |
#19 Martin, jag förlitar mig på Nasas uppgifter som är synade under lupp kan jag försäkra. Sedan kan jag inte förneka mina egna UFO iaktagelser, för gör jag det begår jag ett självbedrägeri och av den kalibern är jag inte. Mitt upp i alltihop är jag en realist, men blundar inte för det som kan vara sant. Jag studerar och iaktar allt som kommer i min väg med kritiska ögon och kalkylerar med all påsådd sanning. Jag lever med vissheten om man upprepar en lögn tillräckligt många gånger så blir det till en allmän sanning! Våra folkvalda politiker är specialtränade att slå blå dunster i folk, detta gör de för sin egen överlevnads skull för att få stå kvar vid makten!
|
|