Vi säljer ut vårt land - och ökar stressen

Den här tråden diskuterar artikeln Vi säljer ut vårt land - och ökar stressen.
Inlägg #1: Postat: 2009-01-22 13:06:00
Per W
Det är inget företag som "tar över SL". SL lägger ut T-baneverksamheten på ett utländskt företag under ett antal år. Inte konstigare än att man köper
IKEA-möbler, VOLVO-bilar, Svenska telefonsystem, svenskt stål och järnmalm över hela världen.dessutom kommer naturligtvis inte personalen i T-banan att "importeras" från Kina. Din övriga skildring av en önskad "Sörgårdsidyll" förtjänar inga kommentarer.
Inlägg #2: Postat: 2009-01-22 13:16:00
Janne B
Du Per/ Pia är en mkt ung kvinna som ställer en rad berättigade frågor om vår livsstil med mera.Hur långt ska vi pressa hastigheten på tågen? Medan man inte lyckats att få fram en ny järnvägsbro i Motala på 75 år?Där är Banverkets värsta flaskhals sägs det. Pia skriver inget om en Sörgårdsidyll för en sådan har hon inte erfarit. Låt oss alla fundera på vart vi är på väg. Mycket i den ekonomiska krisen nu handlar ju om överdrivna orealistiska ambitioner.
Inlägg #3: Postat: 2009-01-22 13:21:00
Per W
Nåja, Rubriken är "Vi säljer ut vårt land". Och varför tåg överhuvudtaget? Häst och vagn dög fram till 1850.
Inlägg #4: Postat: 2009-01-22 13:23:00
Per W
Och den förhatliga utvecklingen har gjort det möjligt för dig och mig att konversera enkelt Du hemifrån och jag från min arbetsplats.
Inlägg #5: Postat: 2009-01-22 14:40:00
Lars Nilsson
Nu skall Ni inte skälla för mycket på Pia, grabbar, och komma dragande med rationella funderingar. Jag tycker det är fint med lite rörande naiva synpunkter på livet och därikring även om jag inte alls håller med. Dessutom är det inget illa ment med det hon skriver utan bara, ja nästan godmodigt funderande. Fortsätt och skriv på Du Pia i samma stil och bry dig inte om oss sura gubbar.
Inlägg #6: Postat: 2009-01-22 15:01:00
Per W
Jodå, gör det :- dessutom tycker jag Nilssons farbroderliga attityd är lite förenedrande: "Man ska inte ta Pia på allvar". Var lika generös mot ArHo:s "funderingar".
Inlägg #7: Postat: 2009-01-22 15:02:00
Per W
förenedrandeförnedrande
Inlägg #8: Postat: 2009-01-22 15:22:00
ArHo
#6 Per W, är man en sökare som försöker förstå livets omständigheter på filosofiskt sätt, så kan mina funderingar fånga upp guldkorn i våra livsstilar, tillika värderingar om när,var och hur T.ex när vi fungerar allra bäst eller andra fungerar som bra människor så att man trivs. Pia är kanske lite naiv men en riktig människa som man inte kan låta bli att tycka om. Och det finns fler på Sourze som man tycker om ja t.o.m. CMO när han inte häcklar mig, killen är i grund och botten en ganska oförarglig medmänniska, med lite egna värderingar som man inte alltid kan förlika sig med, men för tusan han gör ju så gott han kan.
Inlägg #9: Postat: 2009-01-22 15:26:00
Lars Nilsson
#6. Nej, någonstans går gränsen även för min farbroderliga attityd. Och det är väl ungefärligen där.
Inlägg #10: Postat: 2009-01-22 20:37:00
Diplomaten
"Vi i Moderata Ungdomsförbundet är av åsikten att marknaden löser alla problem"
- Moderata Ungsdomsförbundet i sin rapport Unga i Offentlig Sektor, sid. 27
Inlägg #11: Postat: 2009-01-23 00:00:00
Martin Ekdahl
Jag blir personligen stressad av att tåg står stilla eller är långsamma och sena. Om jag är framme i god tid så hinner jag flanera på vägen mellan tågstationen och lägenheten/mötet/jobbet/bussen/festen/osv utan att behöva rusa och stressa och ringa de personer som jag skall möta så - ja, jag tycker nog att MTG låter bra.
Inlägg #12: Postat: 2009-01-23 14:50:00
Leif-Arne
#11 Jo, man kan ställa sig själv frågan vilket är mest stressande, punktlighet elller motsatsen. Järnbanom med hastigheter 300 är kanonbra om vi någonsin får detta, därför att det ger människor möjlighet att arbetspendla/ veckopendla mm över ett större avstånde och möjliggör därmed att man fårt större frihet i val av bostadsort. Dessutom behövs ett alterntiv till flyget. Snabbare och punktligare tåg/ lokaltrafik JA TACK.
Inlägg #13: Postat: 2009-01-23 15:51:00
Martin Ekdahl
#12. Dessutom är det ju ett miljövänligt alternativ till att åka bil. Jag får magsår om jag står och väntar på ett tåg som inte dyker upp. Det är inte punktigheten eller tempot som gör mig stressad utan avsaknaden av den bristande tillförlitligheten hos spårtrafiken i ett samhälle som av praktiska skäl kräver att man skall vara punktlig.
Laddar...