Bomberna i Gaza

Den här tråden diskuterar artikeln Bomberna i Gaza.
Showing page 3 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #41: Postat: 2009-01-17 17:35:00
Unto S
Det finns myten Israel och det finns myten Finland. I båda fallen når inte historieböckerna till allmänhetens kännedom. I år är det s.k. märkesåret. Det innebär att år 1809 separerades Finland från Sverige. När Finland införlivades med Ryssland var ryssarna så hyggliga att det gjorde Karelska Näset till finskt område. 1721 gick finska gränsen ungefär där dagen gräns går. Stalin tog tillbaka 1944 det området som hade tillhört Ryssland innan. Ingen av västländerna protesterade. 1812 gav ryssarna Finland statusen Storfurstendöme. Det första steget till en finsk nation. Under det 600 åren som Finland tillhörde Sverige var det inget snack om en egen identitet. /forts.
Inlägg #42: Postat: 2009-01-17 17:36:00
Unto S
/forts. Någon har spekulerat om att i fall Finland hade förblivit svenskt? Jag bävar. Tänk om det hade blivit samma elände som tornedalingarna har fått utstå, förtrycket från rikssvenskarnas sida. Kanske hade finska språket helt enkelt försvunnit. Vi får inte glömma att eliten i Finland har varit och är svenskspråkiga, även under rysstiden. Svenska språkets status är unik i Finland. 5,5 är svensktalande som är en ytterst liten minoritet men har privilegier som är svårt att finna någon annanstans i världen. Det finns ca 300 000 svensktalande i Finland och ca 500 000 finsktalande i Sverige. Fråga en Sverigefinländare hur han/hon har behandlats språkmässigt och kulturellt av rikssvenskar?
Inlägg #43: Postat: 2009-01-17 17:59:00
peter_
Jag vill minnas att Untos far tvingades av den retirerande finska armén att bränna ned sin egen gård. Det måste ha varit fruktansvärt. Jag ringde nyss och diskuetrade saken med min far, som var soldat i finska armén i Karelen. Han bekräftar min uppfattning, men tillstår att det nog hände ett och annat på sina håll som inte borde ha hänt och som drabbade civilbefolkningen.
Inlägg #44: Postat: 2009-01-17 18:04:00
CMO
Intellligenta människor kan dra slutsatser av information som inte är helt otvetydig eller som innehåller "feltryck". Tänker man som "en tröskmaskin" däremot är det nog svårt...
Inlägg #45: Postat: 2009-01-17 18:16:00
Leif-Arne
#42 Egentligen sker samma sak ungefär samtidigt då Danmark förlorar Norge, som går i union med Sverige, vilket är starten till den norska självständigheten ca 100 år senare. Unionen gav Norge betydligt mer självständighet än det Danska styret
Inlägg #46: Postat: 2009-01-17 18:20:00
Leif-Arne
Egentligen så kan man hävda att Sverige egentligen firar 200 årsjubileum. Det tidigare riket delades i två. Jag menar att tidigare var Åbo, Skärgårdshavet mer Gammelsvenskt kärnland än t.ex Småland. Det är bra att se hur logistiken fungerade förr, Mälardalen över till Åbo över skärgårdshavet hade goda förbindelser via vattnet. Till det inre av Småland däremot var det lång väg över morka farliga skogar. Där det fanns virdar som var snara till kniv och båge.
Inlägg #47: Postat: 2009-01-17 18:41:00
GunnarL
44/ CMO, Nu är Du en verklig larvpotta! Vad menade Du egentligen när Du skrev att "GunnarL fantiserar"? Precisera eller håll käften!
Inlägg #48: Postat: 2009-01-17 18:43:00
Janne B
JA här finns mkt att kommentera efter några timmars paus. Ja Norge hade en egen regering under Unionstiden och deras statsminister hade även ett tjänsterum på kanslihuset i Stockholm. Han demonsterade dock sin frihet genom allt mera sällan fara dit.// Ja från stockholmshållet utvecklades en kungamakt som sträckte sig till Örebro i väst och långt in i Finland. Samtidigt byggde Götarna runt Vättern upp en egen Kungamakt.Med centru på bl.a. Visingsö och Kinnekulle. Hur det sedan blev union med svearna är oklart för mig.// Det var väl först Gustav Vasa som lyckades inordna smålänningarna i sitt och sönernas Rike.Makten över Norrland gick mkt långsamt att erövra. Har Fredrik makt över Jämtarna i dag tro?
Inlägg #49: Postat: 2009-01-17 18:45:00
GunnarL
Det är väldigt intressant att iaktta hur såväl Janne B som Leif-Arne lyckas få ämnet "Bomberna i Gaza" att svänga över till Finland under andra världskriget, splittringen av Sverige och Finland och t.o.m. splittringen av Danmark och Norge! Skäms ni möjligen över Era åsikter när det gäller bomberna i Gaza?
Inlägg #50: Postat: 2009-01-17 18:45:00
Janne B
Du Peter/ Det är nog få frontsoldater som berättat öppenhjärtigt för sina söner...
Inlägg #51: Postat: 2009-01-17 18:47:00
Janne B
SVERIGE har vunnit oerhört mycket på att snabbt släppa Norge i stället för att kriga. Man vann ca 3 miljoner Vänner.
Inlägg #52: Postat: 2009-01-17 18:51:00
Janne B
När ryssarna tog över Finland fortsatte de flesta svenska relationerna som vanligt. Pass lär inte ha behövts, gränstrafiken över HGaparanda var mkt omfattande. Det var en väldig trafik över isarna från Umeå. En rad svenskspråkiga tidningar grundades under rysstiden. Även 3-4 svenska teatrar kom igång. De flesta i Finland hade det säkert bättre under rysstiden än vad hemmaryssarna hade det.// Vet någon om många finska ryssar flyttade österut efter 1917???
Inlägg #53: Postat: 2009-01-17 18:53:00
CMO
#47 Vet du inte vad "fantiserar" betyder? Slå upp det...
Inlägg #54: Postat: 2009-01-17 18:56:00
Janne B
GunnarL Jag skäms möjligen över att jag är en helt vanlig människa som inte orkar debattera samma sak i tre veckor. Egentligen har jag debatterat Israel Palestinafrågan sedan 1958 då jag gick folkskola.// Jag har bara sett en åsikt om bomber o rakter över Gaza -att det är en av största övergreppen mot ett inlåst folk någonsin!
Inlägg #55: Postat: 2009-01-17 19:05:00
Leif-Arne
#51 Jo, men min poäng är att även Norge vann på både Unionen och upplösningen av densamma. Det måste nästan sägas av en nordman för att inte bli beskylld för storsvenskhet.
Inlägg #56: Postat: 2009-01-17 19:09:00
GunnarL
51/ Ha,ha,ha! Så låter det när man förlorat en diskussion! Riktigt roligt CMO.
Inlägg #57: Postat: 2009-01-17 19:10:00
Leif-Arne
#49 Men Gunnar, vi har debatterat , bl.a., Gaza ganska hårt, men i sak. Jag jag utgårifrån ett gott uppsåt även om någon kommer till en annan slutsats. Därför undrar jag varför du kommer med ett sådant slaskretorisk påhopp som påförande av skuld?
Inlägg #58: Postat: 2009-01-17 19:11:00
GunnarL
54/ Janne B, Nu efterlyste jag inte vilka åsikter Du har sett! Jag undrade vad Du har för åsikt.
Inlägg #59: Postat: 2009-01-17 19:13:00
GunnarL
57/ Leif-Arne, Ett gott uppsåt från vem? Slaskretorik? Vad tycker Du om Israels metoder gentemot civilbefolkningen i Gaza? Enkel fråga kräver enkelt och rakt svar!
Inlägg #60: Postat: 2009-01-17 19:18:00
Leif-Arne
#59 Konsekvenserna av aktionen är förfärliga. Vi kan ha delade åsikter vad som ledde därhän. Slaskretorik påförande av skuld bl.a..
Showing page 3 of 4: 1  2  3  4
Laddar...