|
Inlägg #21: Postat: 2009-01-14 19:27:00
|
|
Leif-Arne |
#19 Då är vi två som inte läst LM, den senaste svenska bok jag läste var Peter Englunds "Stridens skönhet och sorg", det däremot är en bok att rekommendera. Hoppas bara inte det nya jobbet som Akademins sekreterare hämmar honom för mycket i hans eget skrivande.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2009-01-14 20:35:00
|
|
Janne B |
PE kommer nog att fortsötta skriva. Akademijobbet är knappast ett heltidsjobb för en som kan planera rationellt...
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2009-01-14 20:47:00
|
|
Leif-Arne |
#22 Hoppas att du har rätt, han är en lysande stilist och humanist, dessutom en folkbildare av klassiskt snitt.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2009-01-14 21:08:00
|
|
Martin Ekdahl |
Mycket välskrivet REJ. Jag har själv inte följt Gömda-debatten alls men efter att ha läst den här artikeln förstår jag att det kan handla om något mer än enbart ihopljugna historier och fabulationer. Stämmer det att Liza i feminismens namn har skadat människor på detta vis så är det en skandal bortom det nötta uttryckets vanliga betydelse. Fem stjärnor!
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2009-01-14 21:22:00
|
|
Martin Ekdahl |
#17. Både CNN och BBC World seglar upp i toppen med sin bredd, sina ytterst duktiga korrespondenter samt sina djuplodande analyser. P1 är oftast mycket bra. Fastnade en tid i lite väl dogmatisk feministisk propaganda dock. Die Zeit och SvD har mycket intressanta djupanalyser av samtida skeenden, samhällsreportage och artiklar om historiskt intressanta fenomen. Tempus och Times är två riktigt bra magasin som jag gärna läser på bibliotek, tåg och flyg. Nej jag anser inte att "gammelmedia" har spelat ut sin roll. Däremot tycker jag nättidningar som sourze med flera har en ytterst viktig roll att spela för demokratin och det fria ordet. Expressen, Aftonbladet och övrig sörja är givetvis bara träck.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2009-01-14 21:22:00
|
|
GunnarL |
18/ Det där hände lite före min tid här på Sourze men det var roligt att läsa diskussionen. Jag får tillstå att debatten höll något högre klass på den tiden, och den där Viktor verkar ha varit en supertrevlig typ! När jag började läsa på Sourze så fanns där en otrevlig och arrogant typ som kallade sig Amerika-Mike, men ungefär samtidigt som jag började skriva så dök det i stället upp en ungefär lika arrogant yngling som kallade sig CMO. Han debatterade ofta med någon som skrev sig Unto S. Med tiden har denne CMO och denne Unto S förändrats och blivit betydligt vänligare i tonen - av någon underlig anledning! Även jag har tappat en del av den stuns jag hade i debatterna i början, men det beror nog mest på att intresset inte är detsamma som för några år sedan. Men som sagt det var roligt att läsa vad Viktor och dr Mike hade att anföra - seriositeten var i alla fall inget att klaga på!
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2009-01-14 21:27:00
|
|
Martin Ekdahl |
#26. Det blev nästan något av "Minnenas television" här. Mysigt värre.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2009-01-14 21:28:00
|
|
GunnarL |
Jag instämmer för övrigt med Leif-Arne och Janne B när det gäller nyhetsförmedlingen. Svd, SR och SVT står helt i särklass. Däremot kan jag inte hålla med Martin Ekdahl när det gäller CNN o BBC World, som jag ofta tycker ägnar sig åt en våldsam "snuttifiering" när det gäller nyhetsförmedling. Inslag på under en minut ger sällan någon bra bild av skeendet.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2009-01-14 21:30:00
|
|
CMO |
Ja det var bättre innan GunnarL och ArHo med fler dök upp, har jag hört alltså...
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2009-01-14 21:30:00
|
|
GunnarL |
27/ Där håller jag däremot med Dig Martin Ekdahl. Goda minnen skall man vårda ömt!
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2009-01-14 21:31:00
|
|
Martin Ekdahl |
#28. "Snuttifiering"? Jag brukar faktiskt tänka precis tvärtom. Att kalla femminutersnyhetsinslag på SVT för "särklass" i förhållande till halvtimmesreportage och korrespondenter som dygnet runt rapporterar för studior runt om i hela världen låter som en dramatisk överdrift i mina öron.
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2009-01-14 21:33:00
|
|
Martin Ekdahl |
#31. Det är sant. Gamla goda strider. Visst skulle man sakna sina debattmotståndare om de en dag skulle försvinna?
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2009-01-14 21:34:00
|
|
GunnarL |
31/ Då har vi förmodligen inte sett samma nyhetsinslag. När jag tittat på CNN så brukar ett inslag begränsas till 50-60 sekunder. Ofta med upphetsade reportrar och våldsamma bildsekvenser - men å andra sidan så är jag ingen expert på området. Jag håller mig nästan genomgående till svenska media.
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2009-01-14 21:36:00
|
|
GunnarL |
32/ Jag hade samma uppfattning tills helt nyligen, dvs. när CMO skrev sin kommentar nr 29! Den lille elake rackaren!
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2009-01-14 21:38:00
|
|
Martin Ekdahl |
#31. CNN och BBC World är en utmärkt källa till snabba rapporter direkt från platsen där saker inträffar om det är det som du menar med "upphetsade reportrar och våldsamma bildsekvenser" varvat med analyser av experter vilka alltid tycks finna på plats. Dessutom låter kanalerna alltid olika perspektiv komma fram för att hjälpa tittarna att skaffa sig en bra överblick. Detta kan man i sin tur balansera mot medier som internet, böcker, radio eller tidningar.
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2009-01-14 21:39:00
|
|
Martin Ekdahl |
#34. Även det skulle du sakna. Tro mig.
|
| |