Varför slåss de? Del 2

Den här tråden diskuterar artikeln Varför slåss de? Del 2.
Showing page 4 of 12: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12
Inlägg #61: Postat: 2009-01-12 23:56:00
ArHo
Har det slagit runt i roten på dig totalt CMO och Gunnar har blivit lite från vettet han också. Tala om två vuxna människor som går an som trilskande småungar Oj,oj
Inlägg #62: Postat: 2009-01-13 00:11:00
ArHo
Gunnar, jag hade högre tankar om dig, men ditt rätta jag kommer fram när pomadan härsknar. CMO han är som han är, en barnrumpa i kvadrat.
Inlägg #63: Postat: 2009-01-13 06:53:00
peter_
Gunnar, jag är nog också av den uppfattningen att även om Israel med all rätt försvarar sig så visar den israeliska militären ibland en ofattbar brutalitet. Jag tänke exvis på ett tillfälle, som inte kan skyllas på "oundvikliga civila förluster"när de jämnade palestiniers hus med marken med bulldozers. En utländsk aktivist amerikanska tror jag försökte stå ivägen. Då körde de helt sonika över henne med bandtraktorn och krossade henne. Det är svårt att veta om illdåd som det skrivs om är sanna, men i det här fallet så verkar det vara det. Det uppmärksammades i en TV-dokumentär. Om de helt kallt kan göra sådant, som de vet att världen kan få veta detaljerna om, då kan nog många andra rapporterade händelser också vara sanna. Jag tycker att Israel har rätt som försvarar sig, men jag misstänker att militären begår en del helt omotiverade, förfärliga illdåd mot civilbefolkningen. Fö tycker jag att Mikael Ekdals artiklar här var mycket bra läsning för den med dåligt minne, som jag själv.
Inlägg #64: Postat: 2009-01-13 06:57:00
peter_
Här är fö lite om historien med den amerikanska aktivisten: Länk: en.wikipedia.org
Inlägg #65: Postat: 2009-01-13 10:15:00
Martin Ekdahl
peter_ Det var roligt att höra att du uppskattade artikeln. Jag skall kolla upp historien om den amerikanska aktivisten. En liten rättelse bara: Jag heter Martin Ekdahl:
Inlägg #66: Postat: 2009-01-13 11:32:00
Unto S
Snart tre veckor har judarna slaktat palestinier i Gaza. Nu har jävlarna gått in med stridsvagnar för att systematiskt kunna slakta ännu snabbare. ”Den slutgiltiga lösningen” av Palestinafrågan? Fy Fan alla ni som försvarar judarnas masslakt på palestinier, kvinnor som barn. Över 300 döda barn. Alla här på Sourze som försvarar massmordet bär sig åt som djävla nazister. Fy Fan!!!!
Inlägg #67: Postat: 2009-01-13 11:42:00
Janne B
Fy på dig som inte kan läsa inantill. Jag har inte sett någon här försvara stridsvagnarna bland civilbefolkningen. DU måste läsa någon annanstans!
Inlägg #68: Postat: 2009-01-13 11:45:00
Inger Olsson
Martin, visst har du gjort ett jobb gn att försöka ge förklaringar till konflikten Israel/Palestina. Och männen här har vidarediskuterat om det är "den och den händelsen eller möjligen den händelsen..." som ligger till grund för att konflikten kvarstår. Några står, av dogmatiska skäl, på israeliternas alt. palestinernas sida. Men en sak har ni INTE berört. Det är i grunden hatet. Som sen 1920-talet har kunnat växa sig allt starkare ju fler mödrar som har mist sina barn i denna konflikt. Ingen religion biter på hat. Defintivt inte. Som jag ser det är det endast kvinnorna där som kan få stopp på denna konflikt. När de inte orkar hata längre...
Inlägg #69: Postat: 2009-01-13 11:47:00
peter_
Tror du inte båda föräldrarna blir förtvivlade och hatiska?
Inlägg #70: Postat: 2009-01-13 11:51:00
Unto S
Judarnas bombningar, invasionen och masslakt i Gaza är ett illdåd. Och av det har vi många exempel i den moderna historien. Och de är i allmänhet förbundna med ett namn: Guernica, Oradour, Babij Jar, Katyn, Lidice, Sharpeville, Treblinka, Hanoi. Där har våldet triumferat. Men eftervärldens dom har fallit hård över dem som burit ansvaret. Nu fogas ett nytt namn till raden: Gaza, januari 2009.
Inlägg #71: Postat: 2009-01-13 11:56:00
Janne B
Israel jagar Hamasfolk bland hela civilbefolkningen för att de tror att HAMAS INFILTRERAT SIG bland vanligt civilt folk. Det är ett galet resonemang.Överallt i alla kvarter har delar av normalbefolkningen övergått till Hamas - de har inte flyttat in. I varje släkt eller klan finns hamasmedlemmar - för de har inte kunnat se något annat alternativ./ För mig som social-liberal är Hamas fullständigt fel - men de som är på plats kan inte välja så som jag kan./ Visst kan Israels arme skjuta bort rätt många hamasledare men att vinna över den folkliga delen av Hamas går bara inte// Men Israel hade rätt till försvar men inte genom att gå in med fältmässiga stridsvagnar i gammal stadsbebyggelse.....
Inlägg #72: Postat: 2009-01-13 12:07:00
Martin Ekdahl
#68. Inger, jag är övertygad om att det går att övervinna hat. Både för män och för kvinnor. Se på Sydafrika och Rwanda som exempel. Men att förenkla det till en fråga om män kontra kvinnor tror jag ingen vinner på. I Rwanda låste till exempel hutu-nunnor in tutsier i en kyrka och brände dem inne. Sydafrikas Winnie Mandela är misstänkt för att ha beordrat sin livvakt att mörda den 14-årige James Sepei, 1989. Huruvida hon verkligen gjorde det eller ej får framtiden döma. Poängen är att hat är ett allmänmänskligt drag. Så är även kärlek.
Inlägg #73: Postat: 2009-01-13 12:13:00
ArHo
#69 Peter, nog är det så, men Inger känner sitt eget kön som har lättare att hata en män, det kan ha med kvinnans modersinstinkt att göra. Det är inte något fel att reagera "temporärt" med hat mot dem som förgår sig mot ens söner och döttrar som är det käraste vi har.
Inlägg #74: Postat: 2009-01-13 12:42:00
ArHo
Unto, det har aldrig gått upp ett ljus för dig, att det är aldrig den enes fel när två trätar utan båda parter är lika skylldiga. Du är urtypen för fanatiker, vilket vi andra hakar upp oss på och därmed får du inte stöd för dina åsikter hur sanna eller falska de än är. Du har ett starkt stöd hos Gunnar som har en prillig framtoning mellan varven som inte förbättrar din situation, snarare försämrar. Personligen stödjer jag inte folk som är korta om roten, Judar och Palestiner är inga större ljushuvuden när det gäller att vara civiliserade och Mellanöstern tillhör en medeltida civilisation som de försvarar med näbbar och klor. Alltså Unto du tyr dig till det ociviliserade folket som avslöjar dig som person man har svårt för att acceptera och än mindre vill och kan respektera.
Inlägg #75: Postat: 2009-01-13 12:58:00
peter_
Det pirrade till i avtryckarfingret, men jag ska inte ta nöjet från Unto.
Inlägg #76: Postat: 2009-01-13 13:29:00
Leif-Arne
Det finns ett gammlt arabiskt ordspråk: -Man skall inte straffa den Allah redan straffat. Apropå ingenting alls.
Inlägg #77: Postat: 2009-01-13 13:39:00
ArHo
Appropå ordspråk, "har du inget annat för dig, gör det inte här"
Inlägg #78: Postat: 2009-01-13 13:47:00
Leif-Arne
#77 Jomenvisst
Inlägg #79: Postat: 2009-01-13 14:55:00
Per W
#75 Du behöver inte, peter_. En del skjuter sig själv i foten hela tiden.
Inlägg #80: Postat: 2009-01-13 15:07:00
ArHo
Och en del är skadeskjutna i huvudet som du fortfarande måtte ha känningar utav.
Showing page 4 of 12: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12
Laddar...