The United States of Absurdity

Den här tråden diskuterar artikeln The United States of Absurdity.
Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2008-12-29 12:00:00
Leif-Arne
En mycket intressant och välskriven artikel. Men bilindustrins problem har ju egentligen inte med finanskrisen att göra, mera att produktionskostnaderna blivit alltför höga i jämförelse med konkurrenter. Världens ekonomi genomgår en gigantisk nivelering varför det inte håller i längden att en bilarbetare i Sverige eller USA har över 10 gånger så hög lön som en i Indien eller Kina, om de tillverkar likvärdiga produkter.
Inlägg #2: Postat: 2008-12-29 12:42:00
Janne B
Men bästa L-A/ Alla i Europa /USA har tio ggr så mycket i lön oavsett vad vi tillverkar. Gruvarbetare, kontorsnissar, lärare osv har tiofalt betalt. När kommer den totala konkursen? Så att min pension slutar att utbetalas!
Inlägg #3: Postat: 2008-12-29 13:01:00
Leif-Arne
Så länge den som producerar är mer effektiv, producerar bättre produkter, eller har andra fördelar, kan man upprätthålla löneskillnader. Men i de fallen produkterna eller tjänsterna håller likvärdig kvalitet, är utbytbara, och ett utbyte är möjligt så blir det svårt i längden att upprätthålla stora löneskillnader. Det har ju redan skett med näringar som textil och varv. Tjänster är ju inte lika hotade eftersom de i många fall måste produceras där kunderna är. Jag tror ändå vi reder oss ännu en tid, men i ett långt perspektiv kommer skillnader i levnadsstandard att utjämnas
Inlägg #4: Postat: 2008-12-29 13:04:00
Janne B
Om denna utjämning sker mkt långsamt i ordnade former så kanske "Västerlandet" kan räddas. Men historien tar ofta plötsliga och galna steg. Berlinmuren föll nästan utan förvarning...
Inlägg #5: Postat: 2008-12-29 13:06:00
Janne B
Några veckor efter det att Berlinmuren fallit och en del kommunister gråtit färdigt - så sa en sådan med stor förvantan att snart rasar USA och England också. Men inte kan väl USA rasa ihop va?
Inlägg #6: Postat: 2008-12-29 13:12:00
ArHo
#5 Janne, om USA kan rasa ihop, jo absolut. USA har satsat 8,5 Biljoner dollar! för att rädda det kapitalistiska systemet i USA.
Inlägg #7: Postat: 2008-12-30 15:51:00
Billy Butt
Patrick - seriously you ought to consider sometimes writing something POSITIVE about the United States . Almost ALL your articles are always neagtive and what that does is, it simply kills your credibility as a writer. Lets have some positive news from the U.S. - Youll find it balances your readers interpretation of you as a writer. Hope you understand I mean well with this advice. Happy New Year to you. Best regards Billy Butt
Inlägg #8: Postat: 2008-12-30 20:24:00
Patrick G
Seriously Billy boy, about once a year you pipe in with your little attempt at turning me into a credible writer - by being more positive about the USA! So I will play along with the standard reply: I hang the American flag outside the door of my home out here in the archipelago every day all summer. I teach my 6 year old daughter about the native peoples of North America and of our own ancestors brave undertakings inthe New World. I spent December reading the Revolutionary history of my home City, New York. I love my country and feel great gratitude to the people who have built it.

But that has NOTHING to do with the way the present ruling elite has run it morally, financially and infrastructurally into the ground. However, the American myth machine has untold billions behind it, continuing even to this day putting an acceptable - if not exactly optimistic - spin on the nations inevitable decline.
Inlägg #9: Postat: 2008-12-30 20:44:00
Patrick G
I feel no duty to chime in and put a happy face on the utter shit that has been occuring these last few years while Ive been writing on Sourze. If you want "positivity", turn to the "credible" and really objective reports of say National Public radio, that reports the USA:s use of torture as "coercive interrogation techniques" or other such bullshit. Every night on the American networks news shows there is at least one happy, smiley story about how somebody is making a profit out of the present misery, or how some charitable organization is saving poor folk.

Il continue in my own subjective - but accurate - way of trying to describe the present state of affairs to my small but loyal Swedish readers. And you and others like you cankeep churning out that turgid Swedish Schlager/Pop that keeps peolple from redaing about real, important NEWS - you know, stuff that actually affects their lives. But credibly, right?
Inlägg #10: Postat: 2008-12-30 20:45:00
Patrick G
Sorry about the spelling, its late, Im tired - and of course not entirely credible.
Inlägg #11: Postat: 2008-12-30 21:36:00
GunnarL
Dear Billy and Patrick! We are actually writing in a SWEDISH forum. I think that all readers would appreciate it much more, if you choosed to converse or discuss in the Swedish language! I beg your pardon - but that´s just my opinion!
Inlägg #12: Postat: 2008-12-30 22:05:00
CMO
Yo tambien pienso gue es mucho mejor escribir en Sueco aqui.
Inlägg #13: Postat: 2008-12-30 22:06:00
CMO
PS det finns inget som heter "choosed".
Inlägg #14: Postat: 2008-12-30 22:17:00
Leif-Arne
Wir hätten einen Dialog in vielen verschiedenen Sprachen können, um zu zeigen wie gut lesen und shreiben wir können, aber warum dann mit der englischen Sprache, die mehr oder weniger öffentliche Güter ist?
Inlägg #15: Postat: 2008-12-30 22:21:00
GunnarL
13/ Nej, det är mycket möjligt. Jag rådfrågade inte grammatikboken vare sig före eller efter Din anmärkning CMO. Fast jag förmodar att de tilltalade herrarna förstod vad jag menade ändå. För övrigt tycker jag att det är tråkigt att Du övergått från att vara en tyckare till att bli en språklärare! Med all respekt tecknar jag/GunnarL
Inlägg #16: Postat: 2008-12-30 22:25:00
GunnarL
14/ Och det min käre Leif-Arne förefaller - åtminstone i mina öron vara ett klart exempel på plattyska. Wir können natürlich auch in Deutsch sprechen, aber warum? Wir haben ja unseres wunderbares Schwedische Sprache! Och rätta mig nu inte om jag har fel igen - det är så sällan jag tillämpar mina egentligen mycket gedignaspråkkunskaper numera.
Inlägg #17: Postat: 2008-12-30 22:27:00
GunnarL
f/ Fan, jag ser redan nu att det blev fel. Sprache är ju femininum - men skit samma. Jag är lika glad ändå!
Inlägg #18: Postat: 2008-12-30 22:29:00
Unto S
Bra Leif-Arne. Det var Billy Butt med sina hämningar som började med engelskan. Jag tycker eftersom vi bor i Sverige och skriver på en svenskspråkig nättidning så bör språket också vara svenska. Annars … Kiitos hyvästä huomautuksesta, Leif-Arne!
Inlägg #19: Postat: 2008-12-30 22:49:00
Leif-Arne
#17 Jo jag ser felen, jg skrev liksom bara på, skulle behöva några veckor med repetition för att komma in i Tyskan.
Inlägg #20: Postat: 2008-12-30 22:54:00
Leif-Arne
En intressant aspekt på engelskan är att de flesta som tala engelska faktiskt inte har engelska till modersmål, varför det nog är korrekt att hävda att "broken english" faktiskt är världens största språk, inte engelska. Om 20 år kanske mandrin tagit över, inte bara som störst modersmål.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...