Glasbruk i kris

Den här tråden diskuterar artikeln Glasbruk i kris.
Inlägg #1: Postat: 2009-01-02 18:06:00
Elvy
Jag brukar köpa välgjorda glasskulpturer men bara om dom säljs i andra hand anledningen därtill är den att jag vill inte vara en av dom som genom att köpa några skapade behov gör en av dom redan mycket förmögna ännu förmögnare.
Inlägg #2: Postat: 2009-01-02 18:11:00
GunnarL
Jag som är född mitt i glasriket tycker naturligtvis att den här artikeln är extra intressant! Dock har jag lite svårt att förstå Ditt uttalade förakt för konstglaset. "Att leka med material, färger och former" är väl - och har alltid varit - konstnärens previlegium? Lika väl som Du odugligförklarar konstglaset skulle Du kunna odugligförklara allt måleri, musikaliska kompositioner, osv. Allt här i världen behöver inte vara funktionellt! Det måste finnas utrymme även för det som är enbart vackert och estetiskt tilltalande!
Inlägg #3: Postat: 2009-01-02 18:13:00
Leif-Arne
#1 Nu tror jag att konstglaset egentligen aldrig givit någon särskild vinst, vinsen har nog till största delen kommit av mer konsumentinriktade produkter. De riktiga praktpjäserna har nog varit beställningsverk, som tex altarkåpet i Växjö domkyrka, det är något helt fantastiskt. Dessutom är vårt behov av konst och sköna ting inte tillskapt, det har vi med oss. Däremot prioriteras andra mer grundläggande behov först, se Masolw.
Inlägg #4: Postat: 2009-01-02 18:17:00
GunnarL
f/ Det är frapperande att vi ett par månader efter USA:s finanskris med efterföljande lågkonjunktur har artikelförfattare som med kort varsel ansett att bilindustrin skall läggas ner och nu att glasindustrin också gjort sitt! Vilka förbannade pessimister. Båda industrigrenarna även om inte jämförbara på något sätt är starka varumärken ute i världen. Själv tror jag att konstglaset har en framtid, medan bruksglas kan tillverkas i låglöneländer eller maskinellt. Detta talar för att Kosta och Åfors överlever, medan Orrefors går mot katastrofen. Över huvud taget är det tråkigt, tråkigt.... övermåttan tråkigt vilket av glasbruken som tvingas lägga ner! Om det nu blir så - den kapitalinsats från staten som har diskuterats rör sig om 60 miljoner. Således inget i sammanhanget hisnande belopp.
Inlägg #5: Postat: 2009-01-02 18:22:00
GunnarL
3/ Och där Leif-Arne tror jag att Du har totalt fel! Det är länge sen vi drack ur handgjorda dricksglas till vardags under min barndom var det själklart och jag kunde faktiskt blåsa upp ett och annat själv också. Det som gjort att Åfors, Boda och Kosta kunnat överleva så länge är konstnärer som Erik Höglund, Anna Erner, Bertil Vallien, Ulrika Hydmann Vallien, Kjell Engman, m.fl. som producerat unikt konstglas för världsmarknaden!
Inlägg #6: Postat: 2009-01-02 18:30:00
GunnarL
f/ Jag talade faktiskt med Bertil Vallien nu i julhelgen. Nyss hemkommen från en utställning i Holland där man sålt för 6 miljoner. Så visst genererar konstglaset pengar! Kjell Engman hade en utställning med fiskar och andra havets läckerheter i glas för ett par år sen, vilka var upphängda på en stor tavla. Varje pjäs kostade ca 20.000 kr. Totalt rörde det sig om 28 pjäser. En arab tyckte de var vackra och när Engman frågade vilken pjäs han ville ha så tittade han frågande på Engman - han köpte naturligtvis hela uppsättningen!
Inlägg #7: Postat: 2009-01-02 18:39:00
GunnarL
f/ För övrigt har jag uppfattningen att en marsch mellan Åfors och Orrefors med pannlampa knappast skulle vara någon höjdarupplevelse. Fyra mil genom en ensidigt mörk skog skulle snarare kunna beskrivas som ett rent helvete! Medan däremot upplevelsen av en vacker glaspjäs kan ge både tillfredställese och inspiration!
Inlägg #8: Postat: 2009-01-02 18:54:00
Janne B
Det är lätt gjort att ta sig ett glas för mycket men nu verkar det som om vi köpt allt för få glas. Detta trots hjälp från araberna. ;-
Inlägg #9: Postat: 2009-01-02 18:55:00
Leif-Arne
#6 Där får jag ge mig för den som har bättre kunskap på området. Jag brukar handla under mars och april när lagren av 2 sort är fyllt inför turistsäsong. Faktiskt har jag i någon del i bildandet av Björkshults andelshytta.
Inlägg #10: Postat: 2009-01-02 21:32:00
Lars Nilsson
Intressant att läsa Gunnars entusiasm för statliga bidrag i hembyggden. Då gäller andra värderingar minsann! Som infrastrukturminister beslutade Ulrika Messing då infrastrukturminister strax före valet att bevilja 4 miljoner kronor i statligt stöd för att göra reklam för kärestans glasbruk. Nu kräver han 60 milj till sitt företag New Wave Group trots att det redovisar en vinst efter finansnetto på 103,6 miljoner kronor för årets tredje kvartal 2008.
Inlägg #11: Postat: 2009-01-02 22:32:00
Lars Nilsson
#10 Det är nog som Gunnar säger om min dåliga syn. Jag fick in infrastrukturminister en gång för mycket.
Laddar...