|
Inlägg #21: Postat: 2008-12-28 19:32:00
|
|
Leif-Arne |
Man skulle kunna tro att det var så, men av mågon anledning så verkar tillväxten vara stark på den fronten. Vad gäller arbetslöshet så är det ändå så att där funnits 3 småländska kommuner som en tid nu haft lägst arbetslöshet, och där minimalt med statliga pengar kanaliserats.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2008-12-28 19:43:00
|
|
Leif-Arne |
Det som är så speciellt med dessa smålänningar, det kan jag hävda som inte själv är någon, är att de bara blir mer fokuserade och envetna då det tar emot. Då andra fotbollslag simmar som yra sillar och klagar på allt då det går tungt borrar KFF ned dobbarna i Fredrikskans dåliga grasmatta och tar nya tag och på den vägen är det.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2008-12-28 19:46:00
|
|
Leif-Arne |
Och jag vet att KFF åxå består av bl.a. brassar, men det som är så speciellt med dem är att de efter en tid blir just småländska brassar.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2008-12-28 20:10:00
|
|
Lars Nilsson |
Jag inledde med att skriva att smålänningar också är onda människor. Beviset för att så är fallet kan skådas i Sveriges Jerusalem; Jönköping. Där har alla världens djävulsutdrivare församlats för att om möjligt få smålänningarna att besinna sig. Dock, vad jag mig försports, utan större framgång. Behöver jag säga mer än GunnarL?
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2008-12-28 20:20:00
|
|
Leif-Arne |
#24 Där finns intressanta kulurells skillnader mellan de olika delrna i Småland, Jönköping har haft en stark tradition av frikyrka och väckelse, medan Växjö inte haft det. Bland annat så röstde 80 i Jönköpings län för att bevra motboken medan i Kronobergs län rösterna var motsatta. Det berättas att de fromma Jönköpingsborna gärna samlade pengar för att sända missionärer runt världen. Man beslöt att även sända en till Växjö därför att behovet var starkt även där , menade man. Efter ett halvår kom emellertid den utsände missionären åter och hade helt misslyckats, varför han bad om ett lättare uppdrag, Inre Mongoliet eller så
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2008-12-28 20:26:00
|
|
Leif-Arne |
Redan Erik XIV visste att Kronobergarna kunde vara svåra att tas med, möjligen kan hans far ha underättat honom. I Eriks instruktioner till fogden i Värded fanns anvisningar om att ta Väringarna varsamt emedan de var svåra till sinnet och snara till kniv och båge.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2008-12-28 21:06:00
|
|
Janne B |
Leif Arne 25/ Mkt intressanta siffror och iakttagelser. Många utanför Småland tror att landskapet är väldigt enhetligt religiöst sett - men så är det inte alls. Men det är förvånande att de religiösa gränserna rätt noga följer länsgränserna.// Med Västergötland var det på liknande sätt .- skaraborg och älvsborg är totalt olika i geografin men också i kyrkligt hänseende. Detta är skillnader som delvis kvarstår - men allt jämnas ju sakta ut via riksmedia osv.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2008-12-28 21:10:00
|
|
Janne B |
Jag bodde ju i många år i Umeå/Västerbotten och lärde mig snabbt att Västerbotten var helt olika de andra länen landskapen däruppe.3-4 samfund var starkt företrädda runt Umeå men var nästan okända i det kommunistiska Norrbotten o det SAP präglade Ångermanland. Givetvis var småföretagsamheten enorm i Västerbotten men nästan obefintlig i Norrbotten....Om detta skulle jag kunna skriva många sidor. Men SVT väntar .
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2008-12-28 21:12:00
|
|
Janne B |
Leif Arne / Vet du något om orten Väckelsång söder om Växsjö, den ligger ju fel om jag får skämta?
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2008-12-28 21:29:00
|
|
Leif-Arne |
#28 Man brukar säga i vissa delar av västerbotten så ligger missionshusen tätare än älgvarningsskyltarna. I Tornedalen och det inre av Norrbotten så finns ju Laestadianerna, rätt intressant eftersom det är en slags frikyrka inom svenska kyrkan. Där finns nog områden där företagndet är starkt, bl.a delar av Tornedalen.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2008-12-28 21:31:00
|
|
GunnarL |
26/ Det är befriande att ta del av Leif-Arnes insiktsfulla kunnande om Småland och smålänningarna i skarp kontrast till Lars Nilssons östermalmska pladder! Dock vill jag påpeka att vi som är bosatta i Värend inte vill förväxlas med Väringarna vikingarna som var livvakter åt kejsaren i Bysans. Däremot gäller att vi är virdar! Och bara för att ge Lars Nilsson en liten påminnelse om mitt tidigare förslag om att bränna ner Östermalm så vill jag hänvisa till kommentar nr 26: Jag är en fridens man men om jag blir retad blir jag svår till sinnet och snar till kniv och båge!
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2008-12-28 21:34:00
|
|
GunnarL |
29/ Om Väckelsång finns inte mycket att säga Janne B. Orten liger ca 3 mil söder om Växjö i Tingsryds kommun. Där finns en ICA-affär, en korvkiosk, en bensinmack och en kyrka. Omnämnas kan att ARLAs varumärke i form av en ko är påhittad av ett par snickare från Väckelsång.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2008-12-28 21:35:00
|
|
Leif-Arne |
#29 Just Väred, området runt Växjö, ansågs nog ganska farligt utanför fodgeslottet under medeltiden, dessutom var området tidigare "svårkristnat" det finns bloddrypande historier om ihjälslgna missionärer från England med mera. Plceringen av domkyrkan i Växjö är åxå intressant, den ligger liksom nere i en backe, som om man placerat den lite med armbågen. Sett i det perspektivet så kan man fundera över namnet Väckelsång.
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2008-12-28 22:24:00
|
|
Janne B |
"Bästa Bröder"/ Jag tror att ortsnamnet Väckelsång härstammar från en tidig inomkyrklig väckelse - Karl XII soldater tog med sig nya religiösa ideer hem. En av dem kallades hernhutismen - som ni kan söka på.
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2008-12-28 22:28:00
|
|
Janne B |
Laestadianerna är ju en tidig inomkyrklig väckelse som i första hand slog igenom bland samerna och finsktalade. Grundaren kunde tre fyra språk och var ständigt på vandring bland försupna och hungriga människor. Han åstadkom en betydande tillnyktring i bygderan som höjde levnadssstandard och hälsa...det finns massor skrivet om detta.
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2008-12-28 22:35:00
|
|
Janne B |
Missionshusen låg verkligen tätt - 40 st inom Umeå kommun - skrev jag en uppsats om 1965.Sannolikt bortåt 200 i Norr o Västerbottens kustland. Men dessa missionshus tillhör av ålder Evangeliska Fosterlandsstiftelse EFS. Inom Sv Kyrkan. / Men rätt nyligen fanns bortåt 1000 missionshus i resten av landet som tillhörde Sv Missionsförbundet, som nu heter Sv Missionskyrkan. Men SMK etablerade sig tidigt som den ledande Frikyrkan med egna dop, konfirmationer osv. Rätt tidigt fick MK Vigselrätt och egna begravningar.
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2008-12-28 22:42:00
|
|
Janne B |
Det har ju skämtats en hel del om tron i Småland //I Jönköping finns de troende och i Växsjö Domkyrkan.// Namnet kommer nog av att urgamla stigar o vägar möttes mellan de närliggande sjöarna.Dit hittade engelska missionärer som råkade illa ut...I Värend hade man nödgats att försvara sig mot den inträngande danska staten och senare mot den växande svenska kungamakten... I Västergötland har ju förekommit många historiskt belagda slag mot inträngande danska armeer - via floderna i Halland.Det finns många kulhål i väggar och kyrkportar sägs det - ända upp till Falköping.
|
| |