|
Inlägg #1: Postat: 2009-01-05 14:09:00
|
|
Inger Olsson |
Janne B: stark berättelse. Jag tror att reaktioner säkert finns på kanske innebörden i "Så fort jag försökte gå på toa kom de stormande, de hade totalkoll på mig. Det var en fantastisk upplevelse." Skulle vi alla ha uppfattat detta i sig som en p o s i t i v fantastisk upplevelse? Kanske borde vi också ställa oss frågan vem vi är innan en allvarlig sjukdom uppstår? Vad/vem formar oss till självdestruktiva beteenden? Och hur lyckas vi manipulera oss själva "to continue"? Janne B: kanske ett uppslag till en annan artikel?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2009-01-05 14:11:00
|
|
Lars Nilsson |
Tråkigt att läsa om att Du mår dåligt Janne. Men den saken är klar: Du är en seg djävul och försedd med gott humör!
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2009-01-05 16:05:00
|
|
Inger Olsson |
Jag är inte så säker på att Janne B mår dåligt. Nu. Kanske borde vi alla förstå att motsatsen till döden är inte livet - utan kärleken. Den som saknar den är död. Och det här ÄR religiositet men INTE religion.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2009-01-05 16:31:00
|
|
Janne B |
INGER / Min upplevelse av det totala omhändertagandet var mycket delad. De gjorde allt gott för mig samtidigt som de beggränsade min Frihet - det kändes tveeggat! Nog tänker jag mycket på fortsättnigen som jag kan göra ytterst lite åt för att styra. Tack Inger!
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2009-01-05 16:32:00
|
|
Leif-Arne |
Som alltid en bra och tänkvärd text Janne.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2009-01-05 16:33:00
|
|
Janne B |
Lars / Det första godis jag minns kallade vi för "Sega Gubbar". De var skära och geleartade och jag fick dem av kringresande predikanter...som kom hem till oss.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2009-01-05 16:37:00
|
|
Janne B |
Inger/ Det är mycket märkligt att jag kan vara rejält sjuk på 3-4 sätt men ändå upplever jag mig som en harmonisk människa. Jag har haft några veckor med ömmande mage trots största försiktighet med julmaten. /Denna artikel skrevs i advent och jag trodde den var försvunnen. Men tack Redaktören för en mycket bra Rubrik.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2009-01-05 16:50:00
|
|
Janne B |
Leif-Arne / Det är min lilla fröjd att jag fortfarande kan skriva hyfsat med 1-2 fingrar när jag nu inte kan så mycket annat.Jag är glad att du finns!
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2009-01-05 17:16:00
|
|
Sunny |
Janne:Jag är glad så länge vi får ha dig kvar!
Men jag vet oxå att man kan leva ganska bra trots sjukdom o vetskapen om att livet är ändligt.Egentligen har vi ju närmat oss döden varje dag även när vi var friska.För min del var det över 20 år sedan nu jag fick min besvärliga kärlkramp o artros har jag haft sedan unga år. Den ärvtliga varianten .Den är smärtsam men inte dödlig. Jag tror att man kan må bra i dödens närhet även ens kära för att man inser hur futtiga de flesta jordiska bekymmer är o hur mycket man kan strunta i dem? Dottern har en sund princip:-Dör någon av det? Inre? Då är det värdsliga saker
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2009-01-05 18:04:00
|
|
steno |
Jan ,ja ghar haft mycken kontakt med dig här. Men jag har bara träffat dig när vi pluggade tillsammans på Sopis i Umeå, för min del 1962-1965 Du kom som Carlsson. Smärt ivrig, massor av projekt på gång, inte minst när vi andra gick på Esplanad och Kårhuset. Sedan möttes vi på nytt här i spalterna. Mellan oss har vi ett okänt liv, familj, barn yrkeskarriär. Men det är lätt att återknyta kontakten. Vår början var ganska lika. Hårt arbete för att få en utbildning. Ett inträdesprov, ettlyckorus om det lyckades, ett svart hål ibland för dem som föll igenom. För en del åstadkom inget annat än att tvingas börja på AMS, försäkringskassan eller fångvården. Men det blev nog bra i slutändan det också. Vi har ett fint utbyte här och du producedrar dig intellektuellt som tidigare. Lev väl Jan. Du är med mig i mina tankar Hälsningar Steno
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2009-01-05 18:47:00
|
|
Janne B |
Steno tack för vänskapen på distans. Vi räknar alla med att brytas ned fysiskt/somatiskt men värre är det intellektuellt, för det har vi svårare att föreställa oss hur det blir. "Dimmornas bro" över till evigheten!Jag hade turen att tidigt bli anställd av Umeå kommun, som sände runt mig på olika uppdrag. Det passade mig fint. Men 1990-talet blev svårt av flera skäl. Nu känner jag mig trygg med boendet i Herrljunga medan mina barn gör sina karriärer på olika håll.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2009-01-05 19:02:00
|
|
steno |
Jag gjorde ett besök i en svår depression för tjugo år sedan. Kände mig presenil, vårdpersonal talade om mig med mig närvarande som om jag vore en zoombie. Jag blev bra efter två åf och livet återvände med ännu större kraft, jag började skriva på allvar. När jag drabbades av cancedr med ovisshet upplevde jag varm gemenskap med patienter och personal. Livet kan man inte styra men ljuspunkterna finns där alltid Barn och barnbarn är en stor gåva. Skrivandet en av de största
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2009-01-06 05:49:00
|
|
mats hägglöf |
Janne B, DU HAR VERKLIGEN RÄTT MENTAL INSTÄLLNING!!Tänker inte på det Du försakar,på det roliga Du ändå kan göra! Själv 77 år tvingas jag konstatera, att min hörsel har försämrats, en verklig hämsko för en verklig ornitolog som jag - har sett samtliga de arter som häckar i sverige minus 4. Så har 14 myvcket nära bekanta hamnat i jorden de senaste åren. Mina 7 barn har blivit vuxna och lever natgurligt nog ett självständigt liv och har fullt upp med sina familjer och arbeten - föga tid över till gamle Mats med fru.
DET BLIR SÅ TYST NÄR GULDFISKEN DÖR! Men det gäller att stå på och finna nya vägar och syften! Och det tycks Du göra,Janne! Gratulerar! Själv skall jag dö stående och frisk vid 105 så jag får se hur det går till! Mvh Mats Hägglöf.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2009-01-06 07:46:00
|
|
steno |
Jag ska tillägga att jag tillfrisknade från cancern som många gör idag tack vare forskningen och skicklig vårdpersonal
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2009-01-07 00:10:00
|
|
Janne B |
UNTO Jag har inget med Bibelbältet att göra och har aldrig försvarat ett enda mord. De ljuger och detta anmäler jag nu till Redaktionen! "Judarna" håller inte på med massmord däremot så är det krig mellan Hamasregeringen och Israel.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2009-01-09 15:34:00
|
|
Janne B |
UTMANING Vem kan på nätet ta fram bilder från NASA som visar vilka städer som lyser nattetyid och vilka som är stendöda. Jag har sett Nordkorea helsvart och Sydkorea som en lysande duamant till exempel. // Jag vill veta vilka städer i Mellaneuropa som lyser nu resp är släkta på natten . Tack Ni duktiga Sökare.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2009-01-09 15:37:00
|
|
Janne B |
UTMANING Vem kan på nätet ta fram bilder från NASA som visar vilka städer som lyser nattetid och vilka som är stendöda. Jag har sett Nordkorea helsvart och Sydkorea som en lysande diamant till exempel. // Jag vill veta vilka städer i Mellaneuropa som lyser nu resp. är släckta på natten . Tack Ni duktiga Sökare.// Rättat !
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2009-01-10 00:08:00
|
|
Janne B |
Marcus Birro skötte Karlavagnen med bravur i kväll. Han talade hela tiden om tro och religion med lyssnarna. Han avslutade ned att Deklarera sin övergång till Katolisismen. han kände till KK och Påvens alla motsägelser mm men tog nu ett frimodigt steg in i trons värld. Hur kommer vi att ta emot detta...
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2009-04-14 12:46:00
|
|
Janne B |
Jag lyssnade nyss på radioföljetongen Envar i P1. En 70 årig sjuk man går till föräldrarnas kyrkogård där han träffar en dödgrävare i arbete. Denne gräver den första metern med största omsorg och sedan ska hans son komma och gräva en meter till. Det är en så vacker berättelse om en grävare som lägger hela sin kropp och själ i att det blir en vacker och värdig grav. Han lägger ner flera timmar på att vara så ordentlig att gravens väggar blir absolut släta och hela omgivningen prydlig. Ingen jord får spillas i gräset utan läggs på stora träskivor.Ja hela hans arbete är som en stor konstnärlig akt. / De två männen talar då och då med varandra under grävandets gång. För dem är sannerligen inte en grav ett vanligt hål i jorden - men det kommer förbi en kvinna med mat - som bara ser ett hål./ Ja detta var nog en av de finaste uppläsningar jag hört i radion.
|
| |