God Jul?

Den här tråden diskuterar artikeln God Jul?.
Inlägg #1: Postat: 2008-12-22 14:50:00
Janne B
DU sjunger i kyrkokören för att där behöver du inte bevisa att du är duktig, någon slags elit. Som i idrotten och arbetslivet. Jag tror att din bästa väg att finna vänner är just genom en kyrkokör. Där arbetar man med hela kroppen vilket är mycket nyttigt.
Inlägg #2: Postat: 2008-12-22 14:54:00
Ragnhild Blücher
Nu vet jag förvisso inte hur gammal du är, men efter 40 är ensamma jular ganska vanliga. Antingen har ungarna flugit ut boet, eller också finns inga ungar. Man är frånskild och ens för-föräldrar är oftast döda, så man inser att man är sig själv nock. - Det är endast en vanesak, och har man varit i dåligt sällskap så uppskattar man ensamheten bättre !
Inlägg #3: Postat: 2008-12-25 06:40:00
Maria Whinter
Det bästa med julen är att den snart är över! Julen är en förlegad tradition som står de flesta upp i. Fira Jesu födelse? Ett barn född utanför de äktenskapliga banden vars far troligtvis var en soldat och en situation måste räddas. Man tar då till de gamla mytologiska tankarna om att en gud är inblandad i den här befruktningen; liknande guden Apollons förfaranden. Vi våndas alltså kring den här helgen tillsammans med övriga, så som påsken enbart utifrån skandaler som på den tiden behövde överslätas. Vi måste våga erkänna att vi blivit blåsta och sluta upp att skuldsätta oss under just den här helgen. Så länge vi går med på dessa gamla paradigm rider staten på religionen för att höja BNP på vår bekostnad. De ensamma borde göra den här helgen till något gott för sig själv; ett skumbad, en bra bok eller annat som tilltalar. Martyrskap är en del av vår religion, men vi behöver inte välja den!
Inlägg #4: Postat: 2008-12-26 13:10:00
angus
Det skulle vara intressant att veta din ålder om jag inte e för nyfike
Inlägg #5: Postat: 2010-04-11 15:58:00
knoffomirkan
angående åldern - jag var 21 då och är 23 nu.
Laddar...