Inlägg #1: Postat: 2008-12-19 13:43:00
|
Pia K |
Jag håller med dig! Sen är man inte kärleksfull från hjärtat, för då skulle man förlåta den alkoholberoende, för en kort stund.
Jul- gemenskap? Är det inte glädjen över att Jesus föddes, som vi skulle fira? Om vi inte gör det, behöver vi ju inte fira alls den dagen?
Gemenskap kan man ju ha på alla andra ensamma dagar om året?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2008-12-20 22:17:00
|
Janne B |
SOM VÄNTAT föddes det ett litet barn hos Svensson, Svensson i kväll. LITE OVÄNTAT agerade Sven Wolter Gud Fader, men det gjorde han bra...välsignat bra! ja
|
|
Inlägg #3: Postat: 2008-12-20 22:37:00
|
GunnarL |
........Och de tre vise männen kom ju också på besök i form av tre byråkrater - fast vänliga sådana. Och Gustav och Lena Svensson insåg att ingen av dem skulle vara speciellt lycklig utan den andre. Det var ett annorlunda men ganska bra avsnitt tycker jag.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2008-12-20 23:20:00
|
CMO |
Jag ska sitta ensam på julafton, förutom hund och katt då. Ska bli riktigt skönt...
|
|
Inlägg #5: Postat: 2008-12-20 23:25:00
|
GunnarL |
4/ Fast jag tycker det låter väldigt ENSAMT! Själv har jag mina båda döttrar, min åldrige far och min svåger som är ungkarl på besök. Min son med familj kommer inte hem förrän den 27, för han jobbar över julen flygledare på Kastrup. När jag skålar vid doppet i grytan skall jag skänka Dig en tanke CMO!
|
|
Inlägg #6: Postat: 2008-12-20 23:27:00
|
GunnarL |
5/ Förlåt, det skulle stått en VÄNLIG tanke!
|
|
Inlägg #7: Postat: 2008-12-20 23:28:00
|
CMO |
Det var snällt av dig GunnarL! Det är ju tanken som räknas...
|
|
Inlägg #8: Postat: 2008-12-20 23:31:00
|
ArHo |
#4 CMO jag lovar att ha en vänlig tanke på dig på Julafton. Om det är sant? Självklart! jag är inte den som i brådrasket far med osanningar.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2008-12-23 00:00:00
|
Karin Holmberg |
Jag har samma tankar som går i ditt spår, som jag tänkte skriva om förra julen.
Nu känner jag mig för första gången på länge riktigt uppiggad att knyta an till din artikel och skriva.
:-
|
|
Inlägg #10: Postat: 2008-12-23 00:10:00
|
Karin Holmberg |
"riktigt uppiggad att knyta an till din artikel och skriva" Riktigt uppiggad till att skriva på sourze, för första gången på länge, menade jag.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2008-12-23 13:24:00
|
ArHo |
Jag vill önska alla som skriver på Sourze en riktig trivsam helg i lugn och stillhet med ett stort hjärta klappande för de nära och kära. Men en liten uppmaning att även känna omtanke för dem som firar Jul i sin ensamhet om det är möjligt, hör av er till dem och även dem ni är endast bekant med. Jag har som en tradition att dagen före Julafton ringa runt till de som är ensamma under Julen. Själv skall jag fira Jul med mina närmaste anhöriga, barn och barnbarn det är för andra gången som vi samlas på detta sätt på Julaftonen. Övriga jular de senaste åren har mina bästa kompisar och jag firat Jul tillsammans, ungkarlar som vi är, men på Juldagen och Annandagen har man fått åka runt till släkten och hälsat på som vanligt. En riktig God Jul önskar jag eder alla. Arne
|
|
Inlägg #12: Postat: 2008-12-23 22:43:00
|
GunnarL |
11/ Det här var nog den bästa kommentar jag sett dig skriva Arho! Jag önskar dig också en God Jul!
|
|
Inlägg #13: Postat: 2008-12-23 22:59:00
|
Karin Holmberg |
Skön kontrast i sammanhanget Länk: dn.se Öppna DN "Hela tidningen" i pdf-format. Gå till sid 23. Där en insändare "Svaret är nej, jag firar faktiskt inte jul"
|
|
Inlägg #14: Postat: 2008-12-23 23:06:00
|
Karin Holmberg |
Citat från insändaren.
"Jag har vuxit upp i Sverige, varit tomte på lucian i skolan när alla andra ville vara ludia, tänt ljus i skolan till advent, byggt snölyktor och snöigloor! Lyssnat på nyårstal och väntat in tolvslaget, trots att jag firar vårdagjämningen som den första dagen på det nya året.
Jag blir glad när jag blir bjuden till adventsfika, julbort och luciavak och jag har inget emot att vänner samlas, äter god mat och ger varandra presenter. Men det jag firar eller inte firar är mitt fria val..."
skriver insändaren.Han har fått många frågor från folk om han inte firar jul, då han bott så länge bott i Sverige...forts
|
|
Inlägg #15: Postat: 2008-12-23 23:12:00
|
Karin Holmberg |
Han spinner vidare och blir så trött på frågan, för att det ligger i den att "det inte är OK att inte fira jul".
"...För vad vore Sverige utan demokrati, mänskliga rättigheter och frihet? Men när det gäller jul så är det som om friheten inte finns längre, och det handlar inte om religion och inte om nationalitet" skriver han :-
|
|
Inlägg #16: Postat: 2008-12-23 23:21:00
|
Karin Holmberg |
Ja, ni får försöka hitta insändaren. Den är så skön. :-
Insändarskribenten som då kanske inte är svensk, men det hör ju inte till saken egentligen tycker att just julhögtiden "blir så komplicerad, rigid och traditionsbunden" som han säger.
Jag tycker det var en skön inställning han har.
Han avslutar insändaren med: "Så låt oss önska varnandra en skön helg. Några kommer att dansa runt granen och äta julskinka. Andra kommer att äta annan mat, hoppa över julklapparna och njuta av att bara få vara lediga. För mig finns ingen bättre present än vetskapen om att jag nu i några dagar kommer att kunna få sova igenom och förbi de becksvarta timmarna som plågat mig så under de senaste månaderna" SLUT citat på insändaren.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2008-12-23 23:28:00
|
Karin Holmberg |
Jag tycker det tangerar det här ämnet som Maria Sågå tar upp i sin artikel.
Det är tabu att vara ensam på julen, och det är förenat med prestationsångest att välja "ha hela kittet" det här med jul.
Det gäller att varva ned, kring jul.
Och det är väl många som får "jobba med" kan jag tänka.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2008-12-24 08:27:00
|
Janne B |
ArHo 13.24 // Vilket litet mästerstycke på självaste Julafton. Du har ett budskap och du berättar lite om dig själv på bästa svenska! Gott Nytt skrivår. Ja
|
|