|
Inlägg #1: Postat: 2008-12-16 12:26:00
|
|
Janne B |
Ja Birgitta, detta var ett skakande vittnesbörd. jag minn ngt likna´nde från Alingstrakten ca 1955. Huset liksom väste??? Men vi lever i ett land där vi kan ta det värsta skaket på 100 år med ett leende. MEN det kan utlösa lerras efter våra älvar....
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2008-12-16 13:09:00
|
|
Unto S |
Jag vaknade när sängen darrade/smågungade ganska lång tid. Jag väntade bara att sängbenen skulle ge vika i verkligheten var det bara 5 sekunder. Efteråt kollade jag och sängbenen satt stabilt. Då misstänkte jag jordskalv. Allt klarnade när sonen frågade om jag hade märkt skalvet.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2008-12-16 13:28:00
|
|
GunnarL |
Jag vaknade faktiskt också av att huset skakade, trots att jag ju bor nästan ända uppe i Växjö. Min fru frågade vad jag höll på med - "du skakar ju hela du", sa hon. Jag har varit med om något liknande tidigare, nämligen när det var ett ungefär lika kraftigt skalv i Skövdetrakten 1986. Den gången satt jag på ett kontor i en stor Växjöfastighet, när hela huset började gunga. Denna fastighet var väldigt djupt pålad - ända ner till berggrunden.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2008-12-16 16:49:00
|
|
Janne B |
Aj aj aj Gunnar. Håller ni på med sådant i er mogna ålder ;- // Jag var med om ngt liknande ca 1955 då en gäst vi hade satt på vår toa. När det började dåna sprang han ut från toan med byxorna i handen. Det lät som om mormor rasade ut för den trappa som var ovanför toan - men det gjorde hon inte alls. Hon var bara så arg på oväsendet....krutgumma från Småland.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2008-12-16 16:52:00
|
|
Janne B |
UNDRAR om folk hade det trivsamt uppe i Torson då den börja svaja hit o dit.....
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2008-12-16 16:54:00
|
|
Janne B |
UNTO du bor väl bara någa mil fråm epicentrum....påminde det något om Uppenbarelseboken. Höjder o berg försvinna o dalgångar jämnas ut..?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2008-12-16 20:03:00
|
|
Elvy |
Idag har jag här i Göteborg så träffat människor som sa att dom hade känt av morgonens jordskalv i sydsverige men själv så märkte jag inget av det.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2008-12-16 23:43:00
|
|
Janne B |
Även i Herrljunga var vi många som tydligt märkte av bävningen i ca 6 sekunder. Flera blev ganska rädda och trodde på en tågkollission i 200 plus 200 km?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2008-12-17 11:25:00
|
|
Unto S |
#6 Ja du, Janne B. Enligt min ”bibel” dvs. vetenskapen så är jorden 4,6 miljarder år gammal. Och att om 5 miljarder år så slukas jordklotet av den exploderande solen. Så vi är halvvägs nu … så helt fel har ju inte din Uppenbarelsebok. Fast hela bibeln är ju ett falsarium. Ihopsamlats av urgamla myter som existerade långt innan bibeln eller ens judarna fanns. Jordskorpan är endast 35 km tjockt. Under den finns helvetets värme. Här i Skåne lär jordskorpan vara i tunnaste laget.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2008-12-17 13:46:00
|
|
Janne B |
Unto/ I kunskaps- frågor så har du och jag samma bibel dvs den aktuella vetenskapen.Jag är uppväxt vid de platta västgötabergen där man kan se de olika årsmiljonerna lager för lager. Jag tror det är nio lager bl a diabas. // Nej staten gav inte år 2000 ut en falsarium bibel utan den byggde på den högsta vetenskap som fanns då i en rad ämnen som arkeologi mm MEN använd den inte som kunskapskälla i fysik o kemi. Men geografin stämmer rätt bra, likaså kungalängder, statsindelningar, militärmakter. Men poesi ska läsas om poesi och profetsior som förutsägelser för judarna. Inte för skåningar. Så gå du tryggt på din tunna jordskorpa trots att du har nära till Vulkanen Ringsjön!
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2008-12-17 14:41:00
|
|
ArHo |
Janne,detta inlägg finns ett fel i appropå att inte kunna svenska gramatikaliskt? Du skrev det här:Även i Herrljunga var vi många som tydligt märkte av bävningen i ca 6 sekunder. Flera blev ganska rädda och trodde på en tågkollission i 200 plus 200 km?
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2008-12-17 14:57:00
|
|
ArHo |
Unto,är närmare sanningen än du Janne" angående religiösa myter. Hade du bemödat dig om och läst boken den "Tolfte planeten" så hade ditt svar till honom varit helt annorlunda. Ni talar om vetenskap, om nu olika vetenskepsgrenar har slagit sig tillsammans för att forska fram sanningen om Bibelns förlaga och jämför med Bibelns slutresultat, har vetenskapen kommit fram till att Bibeln innehåller en massa feltolkningar av det matrial som stod till buds, som i sin tur innehöll en massa feltolkningar som skrevs några tusen år innan Bibeln var något så när färdigskriven.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2008-12-17 16:29:00
|
|
Janne B |
ArHo / Jag kommer aldrig att läsa "Tolfte Planeten"förän jag träffats av ngt tungt i min egen planet.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2008-12-17 16:43:00
|
|
Janne B |
ArHo 14.41 / Word påpekar en felstavning hos mig och flera hos dig - i de fyra raderna.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2008-12-18 13:31:00
|
|
Per W |
#14 Ja du Janne, jag tror inte Word orkar med en "skribent" som lyckas med "appropå", "gramatikaliskt" och "tågkollission" på två rader det rättstavade helt obegripligt.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2008-12-18 13:51:00
|
|
ArHo |
Per W i all välmening, vad har du för personliga problem bortsett att du inte kan läsa rätt?
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2008-12-18 14:14:00
|
|
Janne B |
Per / Gav inte Hasse&Tage ut en bok i ämnet Grallimatik en gång - eller någon alternativ stavning.Samt en liten bok om hur man bränner kvistar och löv i ett hörn av trädgården! Men den boken är väl förbjuden nu?
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2009-01-10 00:10:00
|
|
Sofia Larsson |
Ja, det kunde ha varit så många gånger värre, för detta jordskalv var som en nål i en höstack. Själv vaknade jag av att det skadade, det blev värre, ryckte till riktigt och sen slutade det. Ungefär som att en lastbil körde in i väggen. Jag blev aldrig rädd eller fundersam, utan tänkte direkt att det var ett jordskalv och med tanke på att min familj var ganska oberörd åtminstone 30 minuter framåt försökte jag somna om. Klart folk blir rädda när det börjar skaka, eftersom det inte hör till vardagen precis, men det blev ju väldigt förstorat. Vissa trodde dem skulle dö med grannen inte hade märkt någonting...
|
| |